Hoppa till innehåll

Bästa fisktillagnings receptet?


Nyman

Recommended Posts

Ska snart ut och fiska uppe i norrland en vecka. Detta blir då andra gången jag sticker upp dit och man har inte hunnit skaffa sig så mycket erfarenhet av matlagningen i fjällen. Skulle varit fint om någon kunde dela med sig av ett gott och lätt-tillagat recept, som man skulle kunna testa.

Så frågan är kort och gått vad som är ditt favoritrecept vid tillagning av harr, öring eller röding ute i vildmarken?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

wasabin är riktigt god....svider lite i näsan :wub:

Tänkte låna din tråd lite och höra ifall det är någon som är duktig på att grava fisk när man är ute till fjälls, såg ett program från fiskedrag där dom la in fisken i plast i 12 timmar och sedan skulle det vara klart, men vad har man på fisken och hur gör man så att säga??

hoppas nån kan , och hoppas det inte gjorde nått att jag låna din tråd :lol:

Tacksam för svar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grava till fjälls är lika enkelt som praktiskt.... och gott

Filea firren, men behåll skinnet.

Häll på salt (gärna grovsalt) och krossad vitpeppar. Ungefär lika delar.

Vräk på med dill, gärna färsk

Lägg fileerna mot varandra och förvara svalt i plast påse under något dygn.

Klart!

Sen går det ju självklart att smaksätta med allt möjligt. Vitlök och soltorkade tomater har till exempel visat sig funka...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För övrigt vill jag tillägga att salt (eller kanske deluxevarianten med citronpeppar) och bara grilla förmodligen är det allra godaste man kan göra med en nyfångad fisk.

Visst.... förutsatt att man har något att elda med.... i så fall funkar ju foliestekning/grillning också utmärkt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan väl ändå inte vara nåt problem, ni stockholmare brukar ju ha en massa ölburkar och chipspåsar och annat som brinner bra :wub:

Fördomar......Det är nog fan lika överlag vare sig dom kommer från Skåne, Sthlm eller Notrrland :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan väl ändå inte vara nåt problem, ni stockholmare brukar ju ha en massa ölburkar och chipspåsar och annat som brinner bra :lol:

Jo, det förstås...... fast på senare tid tycks det som kvaliteten i ölburkarna kraftigt försämrats.... de brinner skitdåligt, vilket även gäller chipspåsarna....

Ett tips, härifrån Stockholm, är dock att ta med engångsgrill. De är jättebra, och det är bara att lämna dem där man råkar ha grillat. De är nedbrytbara på några dagar, står det i Stockholmstidningen, så det stör ju ingen om man lämnar dem på fjället.....

Annars går det bar att elda uttjänta vadare, vadarskor, gamla sovsäckar, tält och nylonlina. Det brukar bara lämna marginella brandrester, och ger dessutom fisken en trevlig, något pikant, bismak som påminner härligt om stadsluften som vi saknar svårt under vistelsen på fjället....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, det förstås...... fast på senare tid tycks det som kvaliteten i ölburkarna kraftigt försämrats.... de brinner skitdåligt, vilket även gäller chipspåsarna....

Ett tips, härifrån Stockholm, är dock att ta med engångsgrill. De är jättebra, och det är bara att lämna dem där man råkar ha grillat. De är nedbrytbara på några dagar, står det i Stockholmstidningen, så det stör ju ingen om man lämnar dem på fjället.....

Annars går det bar att elda uttjänta vadare, vadarskor, gamla sovsäckar, tält och nylonlina. Det brukar bara lämna marginella brandrester, och ger dessutom fisken en trevlig, något pikant, bismak som påminner härligt om stadsluften som vi saknar svårt under vistelsen på fjället....

:lol:

Visste att stockholm var ett vildmarks mecka, har haft det på känn sedan jag såg ett avsnitt av natur programmet allsång på skansen. Helt sanslöst att de kan skapa ett så stort evenemang mitt ute i vildmarken. Borde nog söka mig dit för att lära mig hur man verkligen klarar sig i skog och mark.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:lol:

Visste att stockholm var ett vildmarks mecka, har haft det på känn sedan jag såg ett avsnitt av natur programmet allsång på skansen. Helt sanslöst att de kan skapa ett så stort evenemang mitt ute i vildmarken. Borde nog söka mig dit för att lära mig hur man verkligen klarar sig i skog och mark.

:wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stora firrar tycker jag blir underbara som "flamstekta". Det gäller bara att ha skärbräde i helträ mot ryggen i säcken. Släng brädet i blöt så det blir rejält surt. Slemma fast fileerna med skinnet mot träet och knacka i nödfall fast dem med en fem små trästickor genom firren ifall fisklimmet inte verkar tillräckligt pålitligt. Spik och järntråd är förstås fusk. De blir dessutom lätt så heta att de skär sig genom firren. När den är genostekt är den så mjuk i köttet att ropen hörs till Polen om man tappar den i backen och godbitarna flyger omkring. Salt och svartpeppar. Sedan får skärbrädet stå lodrät (firrarna med grovänden ner mot glöden och svansen upp) i en timme eller så. Fisken skall ha det rätt svalt så den blir långsamt genomgräddad. Blir ytan brun är det för varmt. Då är det bara att backa lite. det lönar sig att ställa brädet på läsidan av elden så att inte vinden knycker all värme. Det är ju sällan enorm tillgång på ved.

Kolla på denna bild (tryck på länken då! Du missar en upplevelse annars!)så ser ni hur vansinnigt smaskens det ser ut. Det gräver i magen skall ni tro då man väntar. Det här är äktfinsk skogsromantik! Antagligen har ni samma pantent over there åsså förstås...

Lite hembakta cowboybrödkakor som steks i mycket smör i stekpannan som socker på mnoset och gallblåsan slår flottiga volter av ren lycka resten av kvällen :lol:

FF

Redigerad med Fredrik-flugarn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ifall man är ute och smågår och kan ha tunga grejer i ryggan är ju foliepaket med potatisklyftor, lök, vitlök, blåmögelost och oliver och olivolja och lite salt, peppar och timjan helt gångbart tilltugg också oberoende av hur du väljer att förstöra firren. Då måste man ju ha ett mustigt rödvin också förstås och linda in firrarna i bacon för att sedan tokbränna även dem i foliepack. Nam.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4-5 personer! Röding (orensad ca 1kg) Vitlök 2 klyftor Gul lök 1 st Röd chili 1 st Potatis 3-4 st Morötter 2 st Palsternacka 1 st Kålrot 1/2 st (medelstor) Vitt vin 2 dl Buljongtärning 2 st (fisk- eller hönsbuljong) Vatten 4 dl Grädde 5 dl Grön sparris 1 st knippe Salt, peppar och citron

1. Finhacka och fräs vitlök,gul lök och chili i smör tills löken börjar svettas.

2. Skär potatis, morötter, kålrot och palsternackan i centimeterstora tärningar och sätt ner dessa i grytan.

3. Slå på vitt vin, vatten samt buljongtärningarna och låt puttra tills rotsakerna nästan är klara.

4. Häll i grädden och gör ett uppkok, smaka av med salt, peppar samt ev lite citronsaft.

5. Skär rödingen i lagom stora bitar och lägg ner den och sparrisen i soppan, låt detta puttra i cirka två minuter.

6. Slå av värmen helt och sätt på ett lock, låt detta sedan stå i cirka 5-8 min. 7. Servera soppan med örtcrème fraiche, bröd och ett väl kylt vitt vin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4-5 personer! Röding (orensad ca 1kg) Vitlök 2 klyftor Gul lök 1 st Röd chili 1 st Potatis 3-4 st Morötter 2 st Palsternacka 1 st Kålrot 1/2 st (medelstor) Vitt vin 2 dl Buljongtärning 2 st (fisk- eller hönsbuljong) Vatten 4 dl Grädde 5 dl Grön sparris 1 st knippe Salt, peppar och citron

1. Finhacka och fräs vitlök,gul lök och chili i smör tills löken börjar svettas.

2. Skär potatis, morötter, kålrot och palsternackan i centimeterstora tärningar och sätt ner dessa i grytan.

3. Slå på vitt vin, vatten samt buljongtärningarna och låt puttra tills rotsakerna nästan är klara.

4. Häll i grädden och gör ett uppkok, smaka av med salt, peppar samt ev lite citronsaft.

5. Skär rödingen i lagom stora bitar och lägg ner den och sparrisen i soppan, låt detta puttra i cirka två minuter.

6. Slå av värmen helt och sätt på ett lock, låt detta sedan stå i cirka 5-8 min. 7. Servera soppan med örtcrème fraiche, bröd och ett väl kylt vitt vin.

Låter riktigt fint, måste testas !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...