Hoppa till innehåll

hur många flugaskar har ni?



Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Runt 20 stycken tror jag... med flugor i.

Sju-åtta är "stadiga fiskeaskar"... följer med var jag än åker. Lite(?) mer än vad jag behöver ibland... men med chestpack över västen blir det tillräckligt med fickutrymme, så det skadar ju aldrig. Bättre att ha med fem för många än att behöva stå vid vattnet och svära över att DEN man behövde ligger kvar hemma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte tre av Scierras, två med slits+fack och en med slits/"flip page"... trodde jag skulle få ner antalet askar på fisketurerna. Men det blev bara det där vanliga "man anpassar sig till det man har"-syndromet. Tjänar man mer pengar, gör man av med mer pengar och får fortfarande inget över... och köper man större askar, får man plats med nytt i dom man redan hade. Så, fortfarande lika många askar i fickorna... men mer flugor. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mja, alldels för många egentligen men...

Har fler än 10 så enkelt är de iaf, gjorde en stor rokad förra vintern och tömde ur alla askar på köksbordet och köpte på min tror de var 5st NYA STORA askar av märket Rodwalker (C&F kopior) av största modellen, som jag ordnade riktigt snyggt.

Och gav bort en del gamla askar och kastade många trasiga och skumma flugor och försökte få ordning och de tycker jag att jag fick också :D

2st Tubfluge-askar

2st Lax-askar

2st Saltvattens-askar (bonefish!)

1st Torr-ask

2st Stremer-askar

1st Nymf-ask

1st "Mini-flugor" -ask

Är väl de som används och kommer med ut på fiske.. plus att de ligger några gamla askar som lite lager hemmavid :D

Och TÅRTAN; Neeej zip-påsar räknas icke som ask :wub::D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer kanske in på ett sidospår, men ärligt talat.. Om vi betänker fiske efter Öring/harr/röding och man lägger lite tid på saken så är det inte svårt att rationalisera bort flugor så pass mycket att man håller sig till ungefär 10 mönster som funkar 95% av tiden man fiskar.. Med dubletter och mindre skillnader emellan exemplaren går det väl ungefär en redig ask till det. Sen är det ju alltid kul att prova nya saker och ha lite strömönster som kan funka vid särskilda tillfällen eller vissa typer av förhållanden.

Det jag skulle komma till att resonemanget att "något saknas" när man är ute (om inte 10 askar är med) är således något jag inte riktigt fattar.. Men, men - sådana val är ju högst personliga preferenser. :D

Sen är det såklart en väldig skillnad mellan olika typer av fisken och de går ju inte riktigt att komma bort ifrån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En massa askar har jag, och mycket flugor blir det... men inte så många askar och så vansinningt med flugor med ute vid fisket (typ 4 askar i västen eller så), det är bara vansinne att bära mer på sig. Många förvaringaskar för påfyllnad och för mönster jag sällan använder finns dock hemma eller med i ryggsäcken ibland.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tre är målsättningen....

Hade hoppats på två, men har insett att det är omöjligt...

Har nu spenderat två kvällar med att kröka rygg över ett tjugotal askar för att försöka få ned de nödvändigaste flugorna i tre askar.... ett jämrans pill.... och det tar emot att kasta flugor.... En kväll till blir det.... minst............

Tror jag ska tigga till mig en liten ryggmassage av flickvännen.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tre är målsättningen....

Hade hoppats på två, men har insett att det är omöjligt...

Har nu spenderat två kvällar med att kröka rygg över ett tjugotal askar för att försöka få ned de nödvändigaste flugorna i tre askar.... ett jämrans pill.... och det tar emot att kasta flugor.... En kväll till blir det.... minst............

Tror jag ska tigga till mig en liten ryggmassage av flickvännen.....

Två askar, en med nymfer och torrisar samt en som är för havsöring/streameers

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tre är målsättningen....

Hade hoppats på två, men har insett att det är omöjligt...

Har nu spenderat två kvällar med att kröka rygg över ett tjugotal askar för att försöka få ned de nödvändigaste flugorna i tre askar.... ett jämrans pill.... och det tar emot att kasta flugor.... En kväll till blir det.... minst............

Tror jag ska tigga till mig en liten ryggmassage av flickvännen.....

Ta du med fyra askar Lasse. Bättre att han en för mycket än

att glömma dom viktiga. :(

Själv har jag mer askar än jag har koll på....

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...