Leaderboard

Popular Content

Showing most liked content since 2017-01-26 in all areas

1. 19 likes
    Likt varje år när det stormat och haft sig, blåser det upp mycket skit på land, från havet. Var nere idag på en sträcka(varberg) som jag brukar fiska på ett par gånger per år och samlade ihop två säckar med enbart plast. Sträckan är runt 1 kilometer och anses väl av gemene man vara för strävig att promenera på så det är ofta skiten blir liggandes. Antagligen hade jag kunnat få med typ 4-5 säckar till, en 20 tums tjock-tv, ett 220 liters plastfat och säkert 50 kilo i gamla spritflaskor. Det värsta är att går jag direkt norr om den här sträckan så är det precis lika mycket att plocka och så fortsätter det, å det är likadant varje år. Vet att det är många andra fiskare som plockar mycket skit runt om i landet, på de ställena de använder sig av, men vill väl komma med en uppmaning till de som inte gör det. Speciellt nu när det till och med är på nyheterna, att det år 2050 är mer plast än fisk i havet. För jag anser att plocka skräp längst kusten borde ses som lika bra som vilken fiskevårdsåtgärd som helst. Så kör hårt å tillsammans gör vi skillnad, eller i alla fall försöker. Å kudos till er som håller igång forumet istället för i diverse grupper på facebook. Jag är glad för det arkiv av trådar som finns samlade här på edge, speciellt nu vintertid. Tänk på dom som ska försöka leta efter information på facebook, jo tack tjeena. Fridens
  2. 12 likes
    En liten film vi spelade in ihop med Ulf Löfdal.
  3. 8 likes
    Christian har ju några poster här och i ärlighetens namn platsar allt som passerar hans händer eller kamera i tråden, men denna tycker jag förtjänar lite extra uppmärksamhet: http://finetackle.blogspot.se/2017/02/last-year-in-march-i-participated-in.html?m=1 Foto: Christian Hörgren
  4. 8 likes
  5. 7 likes
  6. 7 likes
    Mr Winston och Hardy Bougle 3 1/2 Centenary edition racing green .väldigt vackert par
  7. 7 likes
    Liten uppdatering av rullen till min F2 tack vare en fiske vän här från edge . Tack Ingemar!!
  8. 7 likes
    Loop 1,5 och Loop 2 båda finns kvar i min ägo än och är graverade med mitt namn dom införskaffades ca 1990 efter en jäkla massa dregglande i Loop katalogen och kostade ca 2000 kr då och var en jäkla massa pengar att lägga på rullar då jag hade ett dåligt betalt jobb med ca 7000 kr i handen. Är väl inga drömrullar nuförtiden men fantastiska rullar som funkar år efter år och alla minnen man har med dom <3 Det lustiga är att jag böt bort min gamla Loop 2:a repig och jäklig men funktionell och kände mig halv efter det under några år . Så jag kontaktade han jag bytt bort den med och frågade om jag fick köpa tillbaka den men han i sin tur hade gett bort den så jag fick numret till nya ägaren och fixade en exakt likadan rulle fast i finare skick så jag kunde byta tillbaka till min gamla så nu är jag hel igen
  9. 6 likes
    Inte för att jag spelar Pokemon, men... ...om man lägger tid på posera för en selfie med en cigarr, sedan mer tid på att redigera sin selfie och lägga till cool amerikansk text, engagerar sig tillräckligt för att lägga ut resultatet på sociala medier, bara i syfte att förlöjliga nåt som man inte är intresserad av... så väntar man förmodligen fortfarande på att manskortet skall dyka upp i frukostflingorna.
  10. 6 likes
    Glömde nästan att lägga in den här så dåligt av mig den riktiga favoriten . Winston/ Vanquish
  11. 6 likes
    En till av mina älsklingar sen får det räcka . Trevlig kväll på er !!! F2 + Danielsson
  12. 6 likes
    Winston + Hardy Ha det bäst !!!
  13. 6 likes
    För första gången någonsin kommer kastinstruktörer från International Federation of Flyfishers (IFFF) i år närvara med eget bås på Sportfiskemässan i Jönköping mellan 17 och 19 mars. Vi är alltså där alla tre dagarna. Den som vill får gärna komma förbi och snacka kastning, kastinstruktion, hur man blir en kastinstruktör, fiskeskrönor eller vad man vill. Det finns också möjlighet att ta korta kastlektioner, antingen inomhus eller utomhus. Vi som är där är MCI/THCI Thomas Berggren, MCI/THCI Lasse Karlsson, CI/THCI Tomas Lundqvist, CI Robert Hansson och CI Mathias Lasu. CI Staffan Dahlbom räknar jag med också. Det kan tillkomma fler instruktörer i uppställningen. MCI står för Master Casting Instructor, THCI för Two Handed Casting Instructor och CI för Casting Instructor, det vill säga enhandskastning. Vi har med andra ord representanter för alla möjliga tekniker och fiskesätt. Tillsammans har vi erfarenhet av fiske på Island, lax- och havsöringsfiske i älv i Sverige och Norge, havsöringsfiske på kusten, gäddfiske, fjällfiske och mycket mer. Vårt utställningsplats kommer att vara strax bakom flugbindargatan. Välkomna! http://www.easyfairs.com/sv/sportfiskemaessan-2017/sportfiskemaessan-2017/medverkande-foeretag/stand/656190/ Med vänlig hälsning, Mathias Lasu
  14. 6 likes
    Den första, till en början ouppnåeliga, drömmen var en ABU Ambassadeur. Ingen flugrulle, men det första jag tänker på när ämnet kommer upp. 1977 köpte jag min första 5000C för 330 kronor och den använder jag fortfarande. Kvalitet lönar sig alltid. Jag byggde mitt första flugspö runt 1980. Jag visste knappt vad flugfiske var, men tyckte det verkade coolt. Det blev ett Fibatube från Fiske och Fiskar i Malmö. Eftersom jag gillade UL-fiske köpte jag en byggsats till ett riktigt lätt flugspö: ett 9' #6... Till det en Diplomat 178 av samma anledning som Joakim beskriver - ABU var det som gällde på den tiden. Jag flugfiskade abborre, mört och löja på små röda Cardinal, men förstod inte riktigt tjusningen. Tacka visste jag en rejäl gädda på spinnspöet (och Ambassadeuren)! Sedan träffade jag min blivande fru och med på köpet fick jag en flugfiskande svärfar. Det var här det började på allvar. Tack Kjell! Första drömrullen var en Bringsén Trout. Enligt Berne den bästa rulle som, troligtvis, någonsin tillverkats. Efter lite sparande kunde jag äntligen köpa denna gåva till den flugfiskande mänskligheten. Jag tog med mig rulle, Bernespö och svärfar och åkte på min första flugfiskeresa - till Rostujaure. Det var sommar och året var 1987 och på vintern innan hade Rolf Smedman drillat röding "alaskahårt" i TV och minst halva flugfiskesverige styrde kosan till den norrländska vattendelaren. Vi stannade dock på svenska sidan och märkte inte så mycket av hysterin vid Rostaelva i Norge. Där bildades det tydligen tältbyar och man nästan slogs om de bästa ställena... Rullen, ja. Vilken skitrulle det var! Jag skrev ett tre sidor långt brev till Berne när jag kom hem där jag beskrev hur illa min nya rulle hade fungerat under min resa. Gensvaret från tillverkaren var svalt, så det var bara att bita ihop och gå vidare. Tydligen tyckte inte alla som jag om rullen, för jag lyckades sälja den. Sällan har en skilsmässa varit lyckligare! Under de här åren under sent 80-tal lanserades Looprullen och delade oss flugfiskare i två läger, för och mot. Jag var definitivt för och hade därmed upptäckt en ny drömrulle. Jag lyckade jobba ihop tillräckligt för att ha råd att köpa en Loop 1,5 och sedan dess har jag faktiskt inte fiskat med någon annan rulle. Idag har jag en hög med Loop/Danielsson-rullar och ser ingen anledning att byta till något annat. Det betyder inte att jag inte sneglat på andra märken. Abel hade och har en hög "vill-ha-faktor", så en sådan ligger också i rullväskan tillsammans med Medalist-, Hardy-, Orvis- och Dutchrullar m.fl.
  15. 6 likes
    Jag tycker fortfarande Loop Opti är den snyggaste rullen. Och det här skriver jag inte för att jag är part i målet, det är bara planlöst tyckande. Jag kan tillägga, att jag saknar tiden då man drömde om och suktade efter bättre grejer (i den begränsade mån jag suktade). Det finns ett värde i att vilja ha, och att drömma om
  16. 5 likes
    Hej på er. Från och med idag fram till nästa söndag (5 mars) kör vi Edgemedlemmar en dedikerad skräpsamlarvecka där vi lottar ut priser bland de som deltagit. Jag har en Higwaterlina WF5F samt en Opti flow WF5F till prisbordet just nu. Det kan bli mer under veckan och det är fritt fram för andra att spontanbidra med fler priser i tråden om intresse finns. För att delta går man ut en sväng längs kusten, vid någon sjö eller längs våra vattendrag och samlar skräp. När man är klar fotar man skräpet man tar med sig hem och lägger upp i tråden. Vi lottar ut priserna bland de som deltagit med bilder på skräp i tråden och vinnarna meddelas måndag 6 mars. Nu ska jag ta en morgonpromenad med Frida längs strandlinjen vid Hals/Orust och se vad vi kan skörda. Lycka till!
  17. 5 likes
    Streaking caddis krok :Hana'k competition #14
  18. 5 likes
  19. 5 likes
    Det håller möjligen i ett globalt perspektiv. I en fin liten å med bra öringbestånd skulle det resonemanget vara förödande. Vi måste ju tänka att alla resonerar så, och inte bara några få. Fjällsjöar/jokkar är ett bra exempel på extremt oligotrofa vatten där biomassatillväxten är väldigt låg. Om endast ett fåtal fiskare tar upp och äter sin fisk - varje dag under några sommarveckor - så kommer nettouttaget överskrida tillväxten. Det betyder att vi inte lever på räntan, utan på kapitalet. Måttfullhet gäller givetvis också när man handlar. Ytterst handlar det om hållbarhet i sitt konsumtionsmönster. Jag vet att flugfiskare generellt är måttfulla, det är en av anledningarna till att jag gärna styr in folk på just den här hobbyn.
  20. 5 likes
    Den är snygg den sage rullen har också en som jag tycker väldigt mycket om kommer här . Nya sage 6200 serie passar hyfsat på en cross för HÖ fiske
  21. 5 likes
  22. 5 likes
    På tjänsteresa i Tallinn under två veckor. Då får man passa på och fota lite. Bilderna är tagna med min Oneplus 3
  23. 5 likes
    Det bästa är om man krokar fisken i överkäken mitt emellan en tänkt mittlinje genom fisken och dess mungipa. Kroken ska sitta på vänster sida sett framifrån. Krokar man fel lönar det sig att kroka om (viktigt!). Vid fullgjord krokning skall pressen komma från spöt i en vinkel av 77grader uppströms och ca 20 grader ovanför horisontalplan (inte så noga). Viktigt är att fisken hela tiden hålls med huvudet nerströms för bästa effekt. Vänder den sig uppströms får man vada ut och tala fisken tillrätta. Fungerar lika bra från båda sidor av vattnet och oavsett väderlek. Viktigt att poängtera är dock att effekten av denna bästa tekniken reduceras vid sjöfiske
  24. 4 likes
    Blir lika glad varje gång jag nyttjar detta forum. Så många hjälpsamma människor.
  25. 4 likes
    Två säckar klart. Nu har vi rensat från kolonin och hit (för er som vet ) ska försöka hinna med en vända imorgon också
  26. 4 likes
    Säljer en kanonfin Loop Evotec 5eight då den inte riktigt kommer till användning. Detta är varianten med gavelbroms som inte längre tillverkas. Ett riktigt praktexemplar i kanonskick utan några egentliga bruksspår. Säljes utan lina och skickas i fodral med tillhörande manual! Pris: 3000kr inkl frakt
  27. 4 likes
    Method och Waterworks Lamson ula sl.
  28. 4 likes
    Många anser att Danielssons ser för "vanliga" ut och väljer kanske bort dem av den anledningen. Jag tycker med att det inte hugger till i hjärtat när man ser dem men däremot när man känner på dem och fiskar med dem. Kvalitén har inte jag funnit på någon annan rulle jag hittills känt på. Att det sedan är halva priset gör inte mig något. Original rullarna samt control (gen 1) gillar jag utseendet på. Saknar: en Danielsson i klassiskt utförande.
  29. 4 likes
    Liten service innan våren !!!!
  30. 4 likes
    McLean tycker jag är svårslagen på pappret. Djupt nät. Fina fina maskor (skonsammare för fenor och mindre risk för avsliten läppflärp). Våg i skaftet. Ersättningsnät kan köpas om det skulle behövas. Jag har dock misshandlat min utan problem. Men visst, den är bra tråkig i designen Rekommenderas varmt av mig iaf. En annan iakttagelse är att det är skönt med en håv som inte luktar.
  31. 4 likes
    Grymmaste rullarna ja ägt och dom kommer jag troligtvis gå i graven med
  32. 4 likes
    Nu är det dags att binda in benen!
  33. 4 likes
    Danica/Vulgata, ett favoritmönster som flyter precis rätt och brukar vara riktigt effektiv. Gav öring på 65cm samt Braxen! 2kg+ föra året...
  34. 4 likes
    C&R i all ära, jag tillämpar det oftast, men ibland är begreppet "måttfullhet" bättre. Krasst betyder det att när fisket är väl enkelt, och du har fått dina firrar... och kanske ytterligare en...ja då måste du själv avgöra om glädjen över nästa fisk verkligen är värd risken att fisken krokas illa eller fighten sliter för hårt i värmen. Måttfullhet handlar alltså om hållbarhet, och i fallet ovan handlar det inte om att avstå, utan att lägga av när det är som bäst (marginalglädjen på efterkommande fiskar är ändå så pass låg) Trevlig helg Staffan
  35. 4 likes
    Bra öring fiske i strömmande vatten är idag hårdvaluta!! antigen kostar det en månadslön för 4 dagar eller så går det knappt att finna alls, jävla förbannade internet och jävla go pro bloggande och allsköns skit !!!!!
  36. 4 likes
  37. 4 likes
    Blev en liten uppdatering på städet idag. Det har alltid varit lite lågt så idag blev det en ny pinne som är 6 cm högre. Sen har jag gjort lättrade skruvar ist för dom jag hade förut.
  38. 4 likes
  39. 4 likes
    Våldtog ett par Snaeldas, Hahaha
  40. 4 likes
    Bättre sent än aldrig En film från Spey 15,1 finalen där Tellis vann!
  41. 4 likes
    KA-puppor #12 eget mönster som jag kom på för ca. 4 år sen, funkar mycket bra på harr och öring
  42. 4 likes
    Hardy smuggler deluxe 7-del 8'1/2 #5/6 med lädertuben samt Hardy Sovereign 3/4/5 guldrulle. Magiskt snyggt kombo med otrolig känsla. Såg det i hardykatalogen när vi fick prislistan från Normark till butiken i Öje och blev störtförälskad. Spara järnet några månader och sen slog jag till nån gång under sommaren. Hade det som mitt no:1 strömfiskespö i säkert 6-7 år osäker på när jag köpte spöt men runt -94 tippar jag. Sålde spöt till en polare innan en kaitimtur 2001 och ångrar det fortfarande. Enda spöt jag ägt som jag skulle kunna tänka mig att rama in och sätta upp på väggen hemma
  43. 4 likes
    Finland har inget fiske!..därför farsgubben flydde engång i tiden..å rykten skall du inte gå på..sök upp dom själva..å lämna koskenkorvan hemma...å skräpet.
  44. 4 likes
    Det är synd att Islänskt Lax inte säljs i Sverige förutom från Islandsfisk, en ambulerande skåpbil som far runt 2-3ggr och säljer varor från Island som frystfisk, kött och lakrits Laxen som odlas på Island simmar i det friskaste vatten och fodret kommer oftast från Makrill, som Islänningarna anser inte vara människoföda. Fodret som Norrbaggarna använder är oftast från Östersjön med majoritet Tobis om jag fattat rätt. Hemma äter vi Torsk eller egenfångad Abborre och Gös. Jag har förbjudit förskolan att servera min 5 åring odlad fisk typ Lax och Pangasus, vilket de respekterar.
  45. 3 likes
  46. 3 likes
    Inte enbart för dimmiga minnen - det finns vackra saker att upptäcka också ! - läs, titta och njut och kanske som bonus - förbättra ditt fiske ! // Steen
  47. 3 likes
    Jag hittade vrålbillig foam, perfekt för flugbindning, på Slöjd Detaljer. Ett paket med tio A4-ark i olika färger kostade 39:-!
  48. 3 likes
    På denna limmade jag fast nå ögon men är inte nödvändigt
  49. 3 likes
  50. 3 likes
    Rugguglan, en mindre matuka med 2,5 millimeters ögon och herbertminer höns hackel.