Leaderboard

Popular Content

Showing most liked content since 2017-02-23 in all areas

1. 19 likes
    Likt varje år när det stormat och haft sig, blåser det upp mycket skit på land, från havet. Var nere idag på en sträcka(varberg) som jag brukar fiska på ett par gånger per år och samlade ihop två säckar med enbart plast. Sträckan är runt 1 kilometer och anses väl av gemene man vara för strävig att promenera på så det är ofta skiten blir liggandes. Antagligen hade jag kunnat få med typ 4-5 säckar till, en 20 tums tjock-tv, ett 220 liters plastfat och säkert 50 kilo i gamla spritflaskor. Det värsta är att går jag direkt norr om den här sträckan så är det precis lika mycket att plocka och så fortsätter det, å det är likadant varje år. Vet att det är många andra fiskare som plockar mycket skit runt om i landet, på de ställena de använder sig av, men vill väl komma med en uppmaning till de som inte gör det. Speciellt nu när det till och med är på nyheterna, att det år 2050 är mer plast än fisk i havet. För jag anser att plocka skräp längst kusten borde ses som lika bra som vilken fiskevårdsåtgärd som helst. Så kör hårt å tillsammans gör vi skillnad, eller i alla fall försöker. Å kudos till er som håller igång forumet istället för i diverse grupper på facebook. Jag är glad för det arkiv av trådar som finns samlade här på edge, speciellt nu vintertid. Tänk på dom som ska försöka leta efter information på facebook, jo tack tjeena. Fridens
  2. 8 likes
    Den här flugan, dock i en mindre storlek, hängde längst ut på tafsen stora delar av fjolårssäsongen...den funkar!
  3. 7 likes
    Fick precis ett par bilder på Anders nya dödskallerulle. Han skulle ta med några ex till mässan Fräck och unik design. Undrar vilka spön de matchar bra färgmässigt? För er som inte känner till Tyfon kan sägas att det är mycket fina handgjorda rullar med en extremt mjuk slirbroms som tillverkas i ett tjugotal om året av Anders Johansson i Partille. http://www.tyfon-flyreels.se
  4. 7 likes
    Okay, I've been casting the Scott Meridian 907 today. It's great! Okay, it is the greatest saltwater rod in the world! It's true. No other rod is as good as this one. In the whole world! There isn't a rod like this! I'm sure there isn't! Not in the whole world! It's true! The other saltwater rods are not even real rods! They're fake!!! It's true!
  5. 7 likes
  6. 6 likes
    För Havsöring: The Salvia/Seatrout Rod. 8 fot, 8 tum för lina 7. Egen tapering. Till det en Medalist 1495 laddad med en 10 meters skjutklump. Hjälpte mej att bärga årets första Havsöring igår.
  7. 6 likes
    Hej! Som ny på forumet har jag läst igenom en del av de nålade trådarna innan inlägg och hoppas det löper vägen. Jag är en ung kille som blivit smått förbryllad över att inte så många fiskar havsöring på Åland. Vi är ett gäng aktiva sportfiskare här på ön, men endast ett fåtal fiskar havsöring aktivt. Vi har en bra fiskevård med ett helt gäng som återställer bäckar och ser till att det finns lekgrus samt en hel anläggning som pumpar ut yngel. Det kramas öring för utsättning i bäck och på senare tid har det också börjats elfiska som kontroll av utsättningen. Jag har just börjat flugfiska och har endast spinnfiskat öring i ca två år nu och jag kan inte skämmas för resultaten. Första året jag spinnfiskade öring fick jag 32 öringar (räknat i underkant) med en topp på 5,3kg och i år när jag gjorde min flugfiskepremiär tog jag 3 öringar på fluga och en 5kgs kluns igen. Jag skrev ett blogginlägg om det här på http://alandsilvret.blogg.se/ ifall ni är mer intresserade av hur det gick och hur fisket på Åland är överlag. Min poäng är den att Åland har potential att leverera riktiga grisöringar med sina fina vikar och fjärdar i sin ytter- och innerskärgård. Men ingen verkar ha fått upp ögonen för det? Jag har haft ett helt kanonbra fiske efter öring här och vill att andra ska få uppleva det jag upplevt. När det gungar i flugspöt sådär distinkt och det mitt i allt vibrerar till lite snabbt i spöt och mer än halva rullen töms. Så om ni någon gång undrat hur det är här, så kan jag som oberoende fiskare (inte stugägare eller med större ekonomisk vinning) säga att det är helt magiskt här. Åtminstone har det varit för mig.
  8. 6 likes
    Avslutar spey-kvällen med en lady caroline. Ska lugna ner mig nu och sluta spamma tråden:)
  9. 6 likes
    Snart sommar!
  10. 6 likes
  11. 6 likes
    Nästan så man börjar längta till årets fjällresa...
  12. 6 likes
  13. 6 likes
    In Flames variant med extra allt.. gummiben, struts osv.. Simmar något sååååå sjukt Ett par tubisar med Norge i tanke... Skulle vara kul att åka dit en dag..
  14. 6 likes
    Nu saknas det bara en 7/8
  15. 6 likes
    Blev bara en fluga ikväll, innan jag råkade knäcka tubnålen, ena halvan i städet och andra fast i tummen. Som tur inga skador Måste säga att alla binder väldigt fina flugor. Är inte så teknisk med kamera, så blev en halvkass bild med telefonen /Philip
  16. 5 likes
    Några färgglada Zonkers bundna på US-Tubes.
  17. 5 likes
  18. 5 likes
    Dessa videor som man kan se gällande kasttävlingar i längd ger mig lite huvudbry. Visst kastar de långt, men det ser inte bra ut rent tekniskt. På ren svenska så skulle jag kalla det för "rå-däng". Vi är alla olika, en del tilltalas av det, andra inte. Jag tillhör de sistnämnda. Den som jag tycker kastar bäst av er tävlingskastare, han kastar inte längst. Jag talar om Seppo, "T3" här på forumet. Han håller spötoppen högt, kastar elegant, dvs "hugger inte ved". Om jag får välja så kastar jag hellre 35 meter med finess än 40 meter med "rå-däng". Som sagt, ni kan tycka att jag har fel om ni vill...no problem! Kolla på Seppo här....
  19. 5 likes
    ...och så en Grey Heron. En mycket stark fluga långt ner på nacken där det börjar bli grunt och strömmen drar på en smula.
  20. 5 likes
    OBS - Skräpsamlarveckan är förlängd till 31 mars Hej på er. Från och med idag fram till nästa söndag (5 mars) kör vi Edgemedlemmar en dedikerad skräpsamlarvecka där vi lottar ut priser bland de som deltagit. Jag har en Higwaterlina WF5F samt en Opti flow WF5F till prisbordet just nu. Det kan bli mer under veckan och det är fritt fram för andra att spontanbidra med fler priser i tråden om intresse finns. För att delta går man ut en sväng längs kusten, vid någon sjö eller längs våra vattendrag och samlar skräp. När man är klar fotar man skräpet man tar med sig hem och lägger upp i tråden. Vi lottar ut priserna bland de som deltagit med bilder på skräp i tråden och vinnarna meddelas måndag 6 mars. Nu ska jag ta en morgonpromenad med Frida längs strandlinjen vid Hals/Orust och se vad vi kan skörda. Lycka till!
  21. 4 likes
    Sen kan det nämnas att ReviveX är katastrof ur miljösynpunkt. Det finns vaxbaserade alternativ som inte fungerar riktigt lika bra kanske, men som är snälla mot miljön. Menar inte att vara moralpolis, men om det nämns i FC-tafstrådarna bör det nämnas även i anslutning till de betydligt större bovarna.
  22. 4 likes
    Ikväll blev en sån där kväll då man ramlar pladask ner i gamla bildarkiv och inte kan slita sig. Jag har varit dålig med fotobiten senaste åren och det måste bli ändring på det. Det är alldeles för kul att ha de där bilderna när några år passerat för att inte bemöda sig att ta med och ta fram kameran lite oftare. Bjuder på kvällsljus, NZ.
  23. 4 likes
  24. 4 likes
  25. 4 likes
  26. 4 likes
    Är uppe i Kvikkjokksfjällen nu men jag kanske kan snickra ihop nåt när jag kommer hem om det finnes önskemål
  27. 4 likes
  28. 4 likes
    Glödhäck Zonker... enkel, dödlig, effektiv.. eller vad vet jag?! En färgglad liten rackare, en Beiss och en norrländskklassiker som alla redan kan namnet på!
  29. 4 likes
    Inte dagens foto kanske, men en skön bild på min fiskekompis för 20 år sen.... Rolf Smedman.
  30. 4 likes
    Två säckar klart. Nu har vi rensat från kolonin och hit (för er som vet ) ska försöka hinna med en vända imorgon också
  31. 4 likes
    Jag blev så nöjd med detta spö att jag byggde en tredelad version att ha med på längre resor. Det nya spöet kom att väga lite mer, 100 gram, eftersom jag gjorde handtaget av näver denna gång. Byggde även en extra topp då Russ på Golden Witch var vänlig nog att skicka med en extra hanholk gratis.
  32. 3 likes
    Med lite chansning har jag nu beställt ett Q spö i #7 för havsöringsfisket. Har några linor att testa så jag skall nog hitta en som passar. Efter premiären här på västkusten ( 1 april ) kommer jag tillbaks med ett utlåtande hur jag upplever spöt.
  33. 3 likes
    Har varit gift i snart 11 år. Frun sa i ett svagt ögonblick att om hon ska se mig på sommaren så måste hon väl följa med på fiske. Var snabb som fan och köpte henne simms women waders, sko, 14' spö, hardy cascapedia rulle och passande linor. Till sommaren ska vi fiska tillsammans:)
  34. 3 likes
    Fantomen fiskade med sådana rullar i nr 4, 1983. Två spön samtidigt, dubbeldrag på bägge. Tror det var South Bend spön.
  35. 3 likes
    Ooooaaahh! 3 v. slit! 1st färglager kvar..totalt 125st(beställda) ..men vilken värdelös kamera jag har..blir aldrig som jag ser det..men mest beror det nog på SBR!
  36. 3 likes
    Slänger en in klassisk fluga för att hålla tråden i liv!
  37. 3 likes
    Tror att vi är en succé på spåren! Tagit ur första styckena för någon timme sedan, balsamerat och hårfönat. Färgerna har bitit kanonbra, skinnet på kaninbiten har inte torkat helt så än ska vi nog inte ropa hej! Men på kanterna som börjat torka litegrann känns det som att kvalitén är oförändrad. Kunde varit lite mer frikostig med färg då enda felet jag kan se skulle vara att färgen blivit aningen ojämn på kaninen. Nu återstår att se om något ser annorlunda ut imorgon kväll! Edit: Imorse hade skinnbiten torkat,och den är inte försämrad på något vis. Har ungefär fått samma kvalite som zonkerskinn jag köpt.
  38. 3 likes
    Helios 2 #5 / Lamson ula force sl Anniversary edition nr 99 av 300 Sage one #6 / Loop evotec fw 4seven Orvis superfine touch #4 / Danielsson dryfly titan
  39. 3 likes
    Jag är också där, första gången i Jönköping för mig, och står i IFFF-montern hela helgen. Jag ser fram emot att träffa folk, tävla i Edge Casting Cup och äta riktig kebab på stan. Jag har sagt det på ett annat ställe tidigare men jag uppmanar alla som har frågor om kastning och att bli/vara instruktör att komma förbi vår monter. Vi vill träffa så många som möjligt.
  40. 3 likes
  41. 3 likes
    ÖringmuddlerZ. Rådjursskalle och bisamvinge
  42. 3 likes
    Grabben fick en bra start med flugfisket, inte alla som har haft en sån mentor...
  43. 3 likes
    Ifall någon mer råkar vara intresserad av detta så beställde jag hem en flaska med färg igår. Gör ett försök under kommande vecka, fortsättning följer!
  44. 3 likes
    Här är några killar som förtjänar en ryggdunk. http://www.fiskejournalen.se/bildspel-400-kilo-metallskrap-uppdraget-ur-malmo-kanal/?_cldee=c2FtLndpc3NoYWdlbkBicmVkYmFuZC5uZXQ%3d&recipientid=contact-d0c4286079b8e61180bf000d3a250562-ad389785d99a4cfe999b6bd74cb17b60&utm_source=ClickDimensions&utm_medium=email&utm_campaign=FJO Nyhetsbrev 16%2F17&esid=d95152b2-1500-e711-80c0-000d3a2516fe&urlid=1
  45. 3 likes
    Börjar närma mig 8-veckorsmålet och det ser ut att funkar för mig. Just nu -7 kilo och -7 centimeter på midjan Känns också som att jag har kunnat bryta en del ovanor och kommit in på nya spår. Det var ändå det som var vitsen med övningen. Dels se om det går, dels se vilken lärdom man har fått. Min personliga utgångspunkt har varit att jag kan äta och supa bäst fan jag vill utan att det får konsekvenser. Tyvärr så tar åldern ut sin rätt och kroppen är inte lika förlåtande längre. Nu måste man tänka till.... Nåväl, ganska ensidig kost men väldigt gott. Rotfruktsgryta hela dagarna. Kryddstark, antingen chilli eller ingefära. Allt med bas av krossade tomater och kanske lite bulgur. Stor salladstallrik till kvällen och mera gryta eller ägg om jag blir sugen. Havregrynsgröt till frukost. Lite småfuskande med både mat och alkohol på lördagar. Alla andra dagar rullar det på som på räls. Ingen pasta, inga potatisar, inget bröd, inget tillsatt fett och inget socker. Jag har ätit mig mätt hela tiden vilket också varit förutsättningen. Skall jag vara ärlig så känner jag mig mer välmående än på länge och kommer att fortsätta på detta spåret. Snart är det havsöringspremiär och då får jag gå ner lite med träningen. Kör just nu varje vardag med ett eller två pass. Jag fiskar på vardagar också så jag får plocka bort några pass....
  46. 3 likes
    Black & Silver spey på Alec Jackson #3
  47. 3 likes
    Man tar inte så mkt iaf används bara till texaschili,glaze och för att gnida in på toapappret på jobbet
  48. 3 likes
    Fixa en marknadföringsbild. Gör en push i vår facebookgrupp nu. Vore kul om det var många som hängde på. Det skulle kunna bli en fin tradition att vi pushar på en vårstädning varje år
  49. 3 likes
    Jag tycker kommunerna kan hjälpa till och sätta upp papperskorgar frekvent längs med kusten så kanske fler skulle känna att de orkar plocka upp lite skit.