Hoppa till innehåll
Behnke

Pattegrisen

Recommended Posts

Snyggt Mattias ;)

Keep up the good work!

/Jon

Tack så mycket Jon :D

Blev det några firrar på grisarna?

eller har det mest varit stationär öring för hela slanten?

behnke

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

I "Allt om FLUGFISKE" nr 4 2009 står det att hemligheten med räkan är att tyngden skall bindas under kroken precis som du beskriver. Det står också att garnet på ryggen får räkan att gå stadigt utan att tippa.

Det som också står är att dom lackar skölden efter bindningen. Jag undrar om det skall vara så eller om tidningen hittat på det själv?

Är det någon som vet om lackning av skölden påverkar räkans gång?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

lackning av skölden påverkar inte gången av flugan tror jag,men den blir hållbarare,om man inte lackar

trasas den sönder kanska fort.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tack! Väldigt fin presentation. En fluga jag hört mycket om men inte kollat pga. lite korkad "våga-vägra-hysteri" läggning..... Ser nu vad vass den verkar vara. Vet du om någon provat den för lax i älv?

marlodge

Jag har prövat, men under en trög augusti vecka. Då var det små tunna svarta flugor som till slut gjorde jobbet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Min erfarenhet med det är att det bara påverkar hållbarheten, men de håller mycket bra utan också! men skit samma, det som går först är hacklet om nu det har någon betydelse :lol:

Förlåt jag glömde svara på din fråga, Ja det ska vara lack på orginal beskrivningen

mvh behnke

Redigerad med Behnke

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har blivit lite smått besatt av att binda denna fluga nu,, den e ju riktigt rolig :lol:

Har precis beställt speynackar i flera andra färger nu,, Grå, svart, brun, och orange :)

En helsvart "pattegris" kan nog vara riktigt giftig

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jag har blivit lite smått besatt av att binda denna fluga nu,, den e ju riktigt rolig :D

Har precis beställt speynackar i flera andra färger nu,, Grå, svart, brun, och orange :D

En helsvart "pattegris" kan nog vara riktigt giftig

Ja jag håller med :D den är riktigt rolig att binda.

Jag har även bundit svarta som har fungerat mycket bra i skymningen.

Jag brukar göra röda ögon istället för svarta, om det har betydelse vet jag ej, men snyggare blir det iallafall i mina ögon.

behnke

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja jag håller med :D den är riktigt rolig att binda.

Jag har även bundit svarta som har fungerat mycket bra i skymningen.

Jag brukar göra röda ögon istället för svarta, om det har betydelse vet jag ej, men snyggare blir det iallafall i mina ögo

Röda ögon får jag testa,, hur göt du dina ögon? jag kör nylon och doppar i epoxy,, men jag tycker att det är svårt att få dom fina..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag tar 0,60 nylon bränner en kula.

tar i detta fallet röd flugbindnings lack och doppar i korken ( skakar flaskan så lacken kommer i korken).

Låter det torka sen upprepar jag det till jag fått rätt storlek som jag vill ha.

Extra läckert blir det om man tar en liten klick svart fram på..

Jag måste säga att jag föredrar stora ögon, jag tror att jag får fler fiskar på det. Kanske bara inbillning, men det är vad jag tror på :D

Mvh behnke

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jag tar 0,60 nylon bränner en kula.

tar i detta fallet röd flugbindnings lack och doppar i korken ( skakar flaskan så lacken kommer i korken).

Låter det torka sen upprepar jag det till jag fått rätt storlek som jag vill ha.

Extra läckert blir det om man tar en liten klick svart fram på..

Jag måste säga att jag föredrar stora ögon, jag tror att jag får fler fiskar på det. Kanske bara inbillning, men det är vad jag tror på :D

Mvh behnke

Smart,,, typiskt mig att göra det svårare än va det är :D

Har ju tillockmed röd lack hemma :D

Blir nog ett par grisar ikväll med..

Jag tror också på stora ögon,, ger nog fisken något att sikta på när flugan är så stor!

Mvh

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kan ju bränna på nylonet i etapper så att kulan blir relativt stor, sen röd vattenfast spritpenna o lite svart på toppen,

Alternativt att man bränner lite mindre, målar med röd spritpenna, o sedan doppar man den i LOON's clear hardhead (alt epoxy eller liknande), - blir rätt så fräcka ögon av den här metoden!

//Cz

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kan ju bränna på nylonet i etapper så att kulan blir relativt stor, sen röd vattenfast spritpenna o lite svart på toppen,

Alternativt att man bränner lite mindre, målar med röd spritpenna, o sedan doppar man den i LOON's clear hardhead (alt epoxy eller liknande), - blir rätt så fräcka ögon av den här metoden!

//Cz

Låter läckert.

är LOON's clear hardhead snabbtorkande?

Det är ju trevligt om man slipper torktiden :D

Jag brukar när jag vill ha det lite mer som du beskriver använda klar lack på det svarta, för lite mer realistiska ögon, men jag kan tänka mig att det blir mycket snyggare med LOON's clear hardhead

behnke

Redigerad med Behnke

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Låter läckert.

är LOON's clear hardhead snabbtorkande?

Det är ju trevligt om man slipper torktiden :D

Jag brukar när jag vill ha det lite mer som du beskriver använda klar lack på det svarta, för lite mer realistiska ögon

behnke

Det är ju inte som 5 min epoxy direkt, men låter man det stå en liten stund så kan man börja arbeta med det relativt snabbt. Inget man gör samtidigt som man binder räk-flugor direkt...

Varför jag föredrar Loon's hardhead är då den är tjockare än vanligt lack,

//Cz

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Det är ju inte som 5 min epoxy direkt, men låter man det stå en liten stund så kan man börja arbeta med det relativt snabbt. Inget man gör samtidigt som man binder räk-flugor direkt...

Varför jag föredrar Loon's hardhead är då den är tjockare än vanligt lack,

//Cz

Så nu står det på shoppinglistan också :D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

René har tydligen fått in på lager igen: http://flyfishingmasters.se.server363-han....36706&cnid=

Om den blir för tjock efter ett tag så spä ut med några droppar vatten

Går även att använda för att få till snygga huvuden på baitfish o liknande osså!

//Cz

Redigerad med Czech

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kan inte annat än att hålla med, kanonbeskrivning och flugan är ett gift.

Har inte fått så mycket som ett hugg på den, men den är riktigt rolig att binda. Det var denna fluga som drog in mig i bindträsket. Började med en Magnus för att sedan hoppa på Pattegrisen. Kanske inte det man rekomenderar till en nybörjare, men jäklar i min låda vad jag fick kämpa.

Till våren åker de på igen :D

Redigerad med Richard

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Helt klar, jag har grizzly saddle i spey, jag tycker att det är lite fiber på fjädrarna och då kompenserar jag det med att ta två fjädrar istället. lite krångligt i börgan men blir bra ;)

mvh behnke

Kostade på mig och köpte en Whiting Spey nacke i bronze grade men blev besviken över kvaliteten. Många brutna fiber och lika glesa som på en saddel. Antar att nackarna från 2008 var bättre?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har en svart nacke (bronze) från 2008, och ett par från 2010.

Tycker knappast att det är någon större skillnad i varken gleshet eller antalet kassa fibrer.

När jag binder med denna typ av hackel kör jag fjädrarna dubbelt.

Så för en pattegris blir det två fjädrar vid huvudet och sedan två för kroppen, då blir flugan ganska fyllig.

När man kör med två fjädrar är det lite kul att kombinera färger, ex salmon pink + heron grey eller salmon pink + grizzly.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Samma som bhe, har äldre spey nackar samt en jag köpte i höstas, ingen större skillnad tycker jag på nackarna (bronze).

Hade 2 sadlar innan också, den ena såldes den andra ligger längst ner i flugbindarlådan efter att en riktig nacke inhandlades, som natt o dag då jag binder PG's.

Min nacke är iaf fantastiskt fin, täta, fina, lagom långa spänstiga fibrer, Jag kör inte dubbelt, utan 2 fjädra räcker gott och väl till flugan... ska dock testa med att blanda lite, har en grey heron liggandes.

// Cz

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Smart,,, typiskt mig att göra det svårare än va det är :D

Har ju tillockmed röd lack hemma :D

Blir nog ett par grisar ikväll med..

Jag tror också på stora ögon,, ger nog fisken något att sikta på när flugan är så stor!

Mvh

Jag bränna en liten nylonkula och sedan måla med nagellack.

Billigt och lättillgängligt för vad skulle alla tjejer göra utan målade naglar?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Samma som bhe, har äldre spey nackar samt en jag köpte i höstas, ingen större skillnad tycker jag på nackarna (bronze).

Hade 2 sadlar innan också, den ena såldes den andra ligger längst ner i flugbindarlådan efter att en riktig nacke inhandlades, som natt o dag då jag binder PG's.

Min nacke är iaf fantastiskt fin, täta, fina, lagom långa spänstiga fibrer, Jag kör inte dubbelt, utan 2 fjädra räcker gott och väl till flugan... ska dock testa med att blanda lite, har en grey heron liggandes.

// Cz

Ok, då verkar jag haft oflyt med min nacke. Anledningen till att jag köpte den var för att få bättre kvalitet på hacklet och slippa använda 4st hackel som jag fick göra med sadeln. Känns surt när man har betalat nästan en tusing.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.