Hoppa till innehåll
Fredrik-flugarn

Spöbyggnadsmaskin "hemmabygge"

Recommended Posts

Håller på att bygga en spörullningsmaskin för att få lacken och torka jämt till mitt första ringlindningsprojekt.

Jag är ju ganska förtjust i att bygga konstiga saker så jag funderar på om även lindningarna går att snurra på maskinellt.

Har hittat fina ingredienser (fartreglaget från en gammal radiostyrd bil) till en gaspedal så jag funderar på att göra en enkel trampa där man kan justera farten från 0-60varv i minuten såväl framåt som bakåt. Backväxeln behövs ju om man ful-lindat och måste backa en bit... tänker jag... :mad: Förstås skall mojängen ha ett litet handreglage också så man inte behöver sitta med foten på pedalen medan lacken torkar. Hela eländet kommer att drivas av en telefonladdare. (NOKIA förstås ;) så det borgar ju i sig för ett lyckat projekt...)

Lindar "de hårda killarna som vet vad de håller på med" för hand eller med maskin?. Med gaspedal skulle jag ju få båda händerna fria för att styra tråden då maskinen tvinnar klingan i maklig takt.

Redigerad med Fredrik-flugarn

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag har rullat för hand Orrestajl fram till nu, när jag har köpt en maskin... Eftersom jag velar mellan teknikerna är jag alltså inte en hårding, utan en velpotta.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag brukar klämma in tråden i en tjock bok, Tolkien :mad: och snurra klingan för hand, kan säga att bindtrådsmotståndet varierar ordenligt. En maskin är både coolt och antagligen väldigt bra..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Håller på att bygga en spörullningsmaskin för att få lacken och torka jämt till mitt första ringlindningsprojekt.

Jag är ju ganska förtjust i att bygga konstiga saker så jag funderar på om även lindningarna går att snurra på maskinellt.

Har hittat fina ingredienser (fartreglaget från en gammal radiostyrd bil) till en gaspedal så jag funderar på att göra en enkel trampa där man kan justera farten från 0-60varv i minuten såväl framåt som bakåt. Backväxeln behövs ju om man ful-lindat och måste backa en bit... tänker jag... :mad: Förstås skall mojängen ha ett litet handreglage också så man inte behöver sitta med foten på pedalen medan lacken torkar. Hela eländet kommer att drivas av en telefonladdare. (NOKIA förstås ;) så det borgar ju i sig för ett lyckat projekt...)

Lindar "de hårda killarna som vet vad de håller på med" för hand eller med maskin?. Med gaspedal skulle jag ju få båda händerna fria för att styra tråden då maskinen tvinnar klingan i maklig takt.

Mycket imponerande...

...lycka till!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag lägger trådrullen i en kopp bakom stolen jag sitter på, sätter mig sedan på tråden och reglerar spänningen med skinkan...

OBS! Don't try this whitout trousers!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

jag andvänder trådspännaren av en gammal symaskin..

sitter på en planka som e ca 60 cm lång.. med två plankor som står upp från den.. där det e sågat ett v och klätt med jeans tyg för att intr repa klingan..

sen går tråden till öglor mm ...

ää får nog visa bil om nån ska fatta...

/j

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
jag andvänder trådspännaren av en gammal symaskin..

sitter på en planka som e ca 60 cm lång.. med två plankor som står upp från den.. där det e sågat ett v och klätt med jeans tyg för att intr repa klingan..

sen går tråden till öglor mm ...

ää får nog visa bil om nån ska fatta...

/j

Och om du inte hittar någon bil att visa (varför du nu skulle göra det...) så fattar i alla fall jag precis vad du menar... :mad:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Och om du inte hittar någon bil att visa (varför du nu skulle göra det...) så fattar i alla fall jag precis vad du menar... ;)

Skönt att nån fattar :mad:

fungerar ypperligt faktist... har varit runt bland polare som byggt sina spön med! så den ligger nog bakom ett 20-30 tal spön... -_-

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu lindar jag bara sexkantigt och vet inte om det är någon skillnad i teknik men:

Jag sätter trådrullen i en trådrullehållare för flygbindning och "hänger på" önskad vikt för sträckningen.

Jag rullar sedan klingan och ser till att inte tråden "spinner upp sig" genom att "motspinna" då och då.

Fördelen med detta jämfört med att köra med friktion är att om du behöver backa lindningen (för att det kanske blev fel...) så behälls linspänningen, det gör det inte om du sitter på tråden :) eller kör genom en bok.

Jag tycker min metod fungerar kalas men var och en ska väl bli salig på sin metod :(

/Lasse

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En spigot med tyngd skall stå för spänningen (för att fixa ev. backande som det säkert blir en del av), men jag tänkte låta en motor sköta lindningen. Därför behövs gaspedalen så att händerna blir lediga. Då har jag ju en hand för trådstyrningen och en för virren...

Det blir någå vridpotentiometrar (heter de så?) till fartreglaget. Radiobilsfartreglaget var för hackigt. Skall försöka fota processen! Det är rejält på gång.

Nu fattas bara:

1) elektroniken som skall tänkas ut och lödas fast.Både back och fram i samma pedal blev för vingligt när jag är för van att köra riktig bil. Nu blir det en brytare för rotationsriktningen på byggjiggen i stället.

2)Chuck som skall ta emot pinnar i varierande grovlek.

Utförandet är som vanligt mera robust än elegant... :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lite ytbehandling kvar, och så en mindre remskiva från växellådan. Nu ligger varven mellan 10-110/minut.

5 till 52 varv vore lagom då motorn är i det klenaste laget.

Pedalen är skön :) Nån användning skall man ha av gamla gäddsaxar så den fick agera returfjäder för min urblåsta snördift... :)

Inte är den vacker inte... men lagom "gör det självig" :(

Hoppas den fungerar live...

FF

videoklipp (3,4mb)

post-5728-1260383784_thumb.jpg

post-5728-1260383794_thumb.jpg

post-5728-1260383808_thumb.jpg

post-5728-1260383827_thumb.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Lite ytbehandling kvar, och så en mindre remskiva från växellådan. Nu ligger varven mellan 10-110/minut.

Pedalen är skön :) Nån användning skall man ha av gamla gäddsaxar så den fick agera returfjäder för min urblåsta snördift... :)

Inte är den vacker inte... men lagom "gör det självig" :(

FF

videoklipp (3,4mb)

Gäddsaxen har äntligen fått ett etiskt korrekt användningsområde!

Gäddsaxmontaget får *****!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

5 till 52 varv vore lagom då motorn är i det klenaste laget.

Pedalen är skön B) Nån användning skall man ha av gamla gäddsaxar så den fick agera returfjäder för min urblåsta snördift... :)

Inte är den vacker inte... men lagom "gör det självig" :)

FF

videoklipp (3,4mb)

Snyggt! och gäddsaxen var ju klockren! :(

Funderat på att starta massproduktion? ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kul med uppfinningar!

Kör med trådrullehållare för hand vill man ha högre vikt, häng på några muttrar.

Använder tummnaglarna att packa lindningarna med.

Ett annat bra verktyg att fila till ringarna med är Clas Ohlsons diamantbryne 20-5923

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kul med uppfinningar!

Kör med trådrullehållare för hand vill man ha högre vikt, häng på några muttrar.

Använder tummnaglarna att packa lindningarna med.

Ett annat bra verktyg att fila till ringarna med är Clas Ohlsons diamantbryne 20-5923

Tack för tipsen!

-Skönt att det finns fler som har överlevt byggen och ringbyten :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Rackarns så otympligt det blev! Tre bitar som sitter fast i varandra med långa sladdar. Det tänkte jag inte på... :) Så fort jag hittar 2 små phono-pluggar och 2 honor så skall tråden klippas av så att det går att plocka allt i delar. Förresten, tråden klippte jag redan.

Nån som vet nån bra web-elektronikhandel? (helst utan fraktavgift i Norden) Jag bor liksom mitt i skogen jag...

FF

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har en RODSMITH lindningsmaskin o lackmaskin.Har slutat att andvända maskinen för att linda tråden utan kopplar ur remmen o sätter spöet i jiggarna o spänner fast det i chucken o har tråden framför mig i en trådhållare o snurrar för hand . Finns inget som kan överträffa känslan man har när man snurrar klingan mellen fingrarna. Vid lackning återsätts remmen o körs maskinellt ,enkelt koncept .Vid lackning av 2-hands spö förlänger jag bara med några extra jiggar o kan lacka hela spöet på en gång ,största så här långt har varit 14,3 f .Krävs visserligen att man har lite utrymme.Gör alltid 2 tunna lackningar ,vet ej om det är det bästa alternativet - men det känns bäst så-

Mvh kentP

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ett varningens ord!

Bygger man en spösnurrare får det gärna vara rejäl arbetshöjd under den!

-Jag önskar innerligt att jag kunde ha en spigot hängandes fritt under spöet...

Pedalen är en gudagåva! Har väldigt ont om händer när tråden kommer in i bilden... <_<

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Måste uppdatera med en bild så fort jag är på samma ställe som helvetesmaskinen...

-Hur många har en lindningsmaskin med RCA-ingång och RCA-utgång? :lol: (hade ingen annan kabel att slakta för att få laddaren och gaspedalen "inkopplingsbara" <_< )

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.