Hoppa till innehåll
Twitcher

Fågelskådning

Recommended Posts

Är inbiten skådare sedan barnsben. Finns det någon mer här som delar mitt intresse? Jag tror att det är en rätt ovanlig kombo.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag var ornitolog som ung och intresset sitter i, dock har jag noll koll på läten numera.... eller ja, sångfåglarna då framför allt.

/Lasse

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Är inbiten skådare sedan barnsben. Finns det någon mer här som delar mitt intresse? Jag tror att det är en rätt ovanlig kombo.

Ja alltid varit facinerad av fåglar

en trevlig motiv i konsten

Men har ingen räkning på vilka arter eller så man har sett

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Än så länge som jag misstänkte, många som är allmänt naturintresserade, och därmed även fågelintresserade, men ingen som är aktiv ornitolog (än så länge)! Jag tycker de båda intressena funkar bra ihop. När man fiskar spenderar man ofta mycket tid på latser där man bara gjort ett kort stopp om man varit ute för att bara skåda. Vilket leder till att områden som annars inte hade undersökts blir "inventerade".

Redigerad med Twitcher

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Än så länge som jag misstänkte, många som är allmänt naturintresserade, och därmed även fågelintresserade, men ingen som är aktiv ornitolog (än så länge)! Jag tycker de båda intressena funkar bra ihop. När man fiskar spenderar man ofta mycket tid på latser där man bara gjort ett kort stopp om man varit ute för att bara skåda. Vilket leder till att områden som annars inte hade undersökts blir "inventerade".

Jag gör en del obsar ibland på nofnet, men bara om jag råkar se något jag tycker är ovanligt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Var en jävel på fågelarter i lågstadiet :rolleyes: Var senare aktiv i Fältbiologerna under en period. Där stod ofta fågelskådning på schemat. Var bl a i Danmark och spanade och även Hornborgarsjön. Kul, men skulle nog i dagens läge ha svårt att kombinera det med fisket. Får ta upp det längre fram.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja jag måste nog säga att jag e lite av en skådare med ganska bra koll.Var ute mer förr..då enbart för att skåda men nu äre mest i samband me fiske.Ugglor är väl lite av mina favoriter...lite mystiska å ganska svåra att få syn på.Vad vore en fisketur utan fågelsång?Dom e fina dom små liven...såväl en kraxande kråka...en gråsparv utanför korvkiosken ätandes på smulor eller gnistrande kungsfiskare!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Som så många andra på det lite mer allmänna stadiet, men har en far som är RIKTIG skådare så har man fått en hel del gratis om man säger så...Hänger inte med honom så mycket nu som förr, men det händer att man då och då hänger på när det ska "kryssas".

Har även gjort många många höstar på Öland, räknat rovfågelsträck i Falsterbo, räknat ejder i Kåseberga, hängt med till Kullaberg för att kolla sulor, stormfågel, stormsvala, labbar osv osv när vindarna ligger på från rätt håll på höstarna.

Har hunnit med en och annnan raritet dessutom...få se nu...Ökensparv på Öland, Skedsnäppa Öland, Tereksnäppa Falsterbo (tror jag det var...) och sist men inte minst så har vi Tärnmåsen jag äntligen fick se en blåsig dag på Kullen, DET var en höjdare! Sen har man ju sett en och annan Islom och kanske nån Praktejder också...:wub:

Det är vad jag kan komma på nu... :rolleyes:

Så man kanske är lite över medel trots allt... :)

Redigerad med Pada

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kul Pada! Du ramade in det mesta av det roligaste med skådningen i ditt inlägg, havsfågelskådning slår det mesta man kan göra till exempel. Men du får nog haka på farsan och fräscha upp minnet lite, skedsnäppa och ökensparv har inte setts i Sverige!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kul Pada! Du ramade in det mesta av det roligaste med skådningen i ditt inlägg, havsfågelskådning slår det mesta man kan göra till exempel. Men du får nog haka på farsan och fräscha upp minnet lite, skedsnäppa och ökensparv har inte setts i Sverige!

Haha! skitskoj att du tog upp dom två. Sitter just nu o frågar ut min käre far! Skedsnäppa my ass... :rolleyes: Har aldrig setts i Sverige nej...hade bestämt för mig att jag sett det... :) va inte så gammal då...:D och ökensparv ska det INTE vara heller, utan ökenSÅNGARE... :wub:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har sett en Alkekung i Åhus hamn en gång...! :)

Numer blir det mest diverse ducks, glada, fjällvråkar och andra rovisar...!

De här "småa" birdsen är ju helt omöjliga att skilja åt...!...detta även om jag var fältbiolog en gång på 1900-talet. :rolleyes:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Något som stör mig som inbiten skådare är när man hittar en massa flugbindningsmaterial av arter som bara jagats för flugbindningens skull. Ett bra exempel är rörhöna och kungsfiskare. Det är skillnad om det rör sig om restprodukter till vanlig jakt, typ rådjurshår, det säger jag inget om. Vad tycker ni om detta?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jag har sett en Alkekung i Åhus hamn en gång...! :)

Numer blir det mest diverse ducks, glada, fjällvråkar och andra rovisar...!

De här "småa" birdsen är ju helt omöjliga att skilja åt...!...detta även om jag var fältbiolog en gång på 1900-talet. :rolleyes:

Jag har också sett en Alkekung här i Sundsvallsområdet.Den hade väl navigerat fel efter en höststorm!Låg död dock! :wub: Inte vanligt med Kungsfiskare häruppe men såg en för bra många år sedan vid fina Mjällån....som ringlar sig fram med många bra lerslänter för kungsfiskare.Gjorde lumpen i Sollefteå -95,och såg där en VIT häger(egretthäger)...måste ha rymt från nån djurpark eller så!Eller kraftigt felnavigerad från nordafrika!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Min bror kan kvala in här... fast han är väl mer en fågelskådare än fiskare.

Vi brukar fiska ihop 5-6 gånger per år och då ser han minst 15-20 arter varje gång. När jag fiskar själv ser jag högst 3-4...

Har dock lärt mig en ramsa som kan hjälpa mina fiskande bröder och systrar med de olika fjäderfäna:

- Kvittrar den; Bofink.

- Simmar den; Anka.

- Bits ankan; Svan.

Ska jag vara lite mer seriös så har jag faktiskt arbetat för Gbg:s universitet som fågelräknare och inventerade kustfågel en hel vår (bästa jobbet nå´nsin..?) men är väldigt ringrostig nu. Har sällan med mig kikaren då jag fiskar men tycker det är fantastiskt roligt när min kära bror har med sig sina kikare, stativ och inte minst sitt kunnande!

Redigerad med salmo prutta

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jag var ornitolog som ung och intresset sitter i, dock har jag noll koll på läten numera.... eller ja, sångfåglarna då framför allt.

/Lasse

Samma här!

För länge sedan kvalade jag in i 300-klubben :D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag skådade ganska mycket när jag var i tonåren ( vilket tyvärr inte var igår ) och det mesta av kunskaperna sitter hyggligt kvar. TYcker det är otroligt tillfredställande att kunna indentifiera vad jag ser och hör ute längst fiskevattnen, samtidigt som det ger en betydligt större "helhetsupplevelse" rent personligt.

Dessutom är det alltid kul att "se sånt som andra inte ser" - som bara härom dagen när jag promenerade här i bostadsområdet på väg till bilen och en Sparhök tog en Blåmes i en blixtattack vid en talgboll på en balkong. Häftigt!

Tyvärr har mina fiskekompisar ett något begränsat ornitologiskt intresse, så de kan inte riktigt förstå vad jag pratar om alltid...

Enligt mina kompisar finns det tre sorters fåglar:

Liten fågel = Gråsparv

Stor fågel = Mås

Simmande fågel = Anka ( om den är vit = Svan )

Artbestämningen blir ju onekligen lite lättare... B)

/ PJ

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Rätt intressant det här med gråsparv. Det är en art som minskar rejält så det är lite missvisande att kalla alla vanliga småfåglar för gråsparv!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Från fågelbordet igår. De här (pilfinkarna) kostar mig ett par tusen per vinter...De sprätter ju ut alla frön ur matarna. Å andra sidan sitter ju de andra arterna och plockar på backen - inklusive de 200 pilfinkar som inte sitter i matarna!

post-7484-1265064266_thumb.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Från fågelbordet igår. De här (pilfinkarna) kostar mig ett par tusen per vinter...De sprätter ju ut alla frön ur matarna. Å andra sidan sitter ju de andra arterna och plockar på backen - inklusive de 200 pilfinkar som inte sitter i matarna!

Hehe! Men visst är dom rätt härliga ändå? En av Sveriges mest underskattade fåglar enligt min mening...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jodå, jag skådar en del och har ett ganska brett naturintresse – har alltid kikaren med vid fiske.

Tyvärr har jag inte träffat någon skådare än som är en biten flugfiskare vilket är lite konstigt då fågelskådning går jätte bra ihopp med flugfiske. Saken är ju den att fisket begränsar sig (åtminstånne för mig) till de dagar med hyfsat väder – lite skådning täcker upp i skit väder ;=)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jag skådade ganska mycket när jag var i tonåren ( vilket tyvärr inte var igår ) och det mesta av kunskaperna sitter hyggligt kvar. TYcker det är otroligt tillfredställande att kunna indentifiera vad jag ser och hör ute längst fiskevattnen, samtidigt som det ger en betydligt större "helhetsupplevelse" rent personligt.

Dessutom är det alltid kul att "se sånt som andra inte ser" - som bara härom dagen när jag promenerade här i bostadsområdet på väg till bilen och en Sparhök tog en Blåmes i en blixtattack vid en talgboll på en balkong. Häftigt!

Tyvärr har mina fiskekompisar ett något begränsat ornitologiskt intresse, så de kan inte riktigt förstå vad jag pratar om alltid...

Enligt mina kompisar finns det tre sorters fåglar:

Liten fågel = Gråsparv

Stor fågel = Mås

Simmande fågel = Anka ( om den är vit = Svan )

Artbestämningen blir ju onekligen lite lättare... :)

/ PJ

Jag fick lära mig att det finns två sorter: Fåglar som flyter och fåglar som sjunker....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag får väl erkänna att jag använder kikaren mer än flugspöet trots att jag är på fisketur. Jag har hundra meter ner till ån där bl.a. kungsfiskare häckar. Såg bl.a. denne lilla blåa pil, strömstare och dvärgbeckasin i ån vid en skidtur för ett par veckor sedan. Tyvärr fryser ån mer och mer för varje dag så vi får hoppas att den klarar sig. De flesta som fiskar i vår lilla å talar om kungsfiskaren i samma andetag som dom pratar om hur fisket gick.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.