Hoppa till innehåll
Twitcher

Fågelskådning

Recommended Posts

Vist är det härligt. Många är dom försommar kvällar man har fiskat ackompanjerat av rödvingetrast. Jag har ett härligt minne när jag står och kastar på fin harr och har fullt av storspov och brushanar som spelar runt mig.

//Håkan

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Vet inte om vi har så exklusiva pippi's här nere i söder. Mest irriterande sothöns, änder och en jävla massa måsar. Men ibland när man står här ute i skärgården så får man se lite skäggdoppingspel vilket alltid är trevligt. 

En tidig vårmorgon för något år sedan, fick jag se två havsörnar på andra sidan sundet, mitt i morgonsolen. Givetvis lämnade jag kameran och mitt "75-300" hemma  :angry:.

Jag är helt övertygad att Havsörnen är min nemesis. Varje gång jag lämnar kameran hemma dyker den upp, inte allt för sällan i flertal, men när jag aktivt går en runda med kameran håller de sig borta... jävla busar  :P  

Redigerad med BarraBuster

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har ett tydligt samband mellan havsörn och stor fisk, det bästa fisket har jag alltid dom dagarna jag har sällskap av örn på fisket.

Så ser jag örn så får jag en mysig känsla i kroppen, för då är det fiske på gång.

Lite konstigt blir det när jag ser örn från fikabordet på jobbet...

anders@gäddfiske.se

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Min äldre bror är en fanatisk fågelskådare vilket är praktiskt då man är ute i naturen. En slags personlig fågelguide.

Som när jag irriterade mig på grodorna som väsnades och det visade sig vara en Nattskärra, eller den bjärta pippin som var en Bändelkorsnäbb. Den konstiga måsen en Kentsk Tärna eller flygande anden med hängbenet var en Stjärtand.

Det blir lite mer intressant med lite kunskap till naturen.

Skillnaden mellan oss är väl att han står med kikaren för ögonen och flugspöt mellan knäna när det vakar framför fötterna och jag spanar inensivt av vattenytan samtidigt som knätofsgöken flyger över skulten på mig.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Såg skymten av en kungsfiskare i Ljustorpsån(Timråtrakten) för en å en halv vecka sedan! Har sett den tidigare för många år sedan längre upp i vattensystemet i Mjällån.En raritet så här långt upp iallafall. Hade även närkontakt med en utter som börjar bli allt vanligare i ån.Den simmade över ån å visade upp sej alldeles framförmej, där jag stod uppe på en sandbank...ca 6-7meter ifrån!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kungsfiskare är ovanlig överallt, men ännu mer uppe hos er! Lätt bland det läckraste man kan se! Har haft ett par obsar vid flytringsfiske i Vättern där de kommit och satt sig för att jaga småfisk. Ett sådant tillfälle är det helt ok med en bomtur på gädda.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Angående kungsfiskare så har den ett riktigt bra år. Skådat närmre 30 individer i Skåne iår, i olika åar då alltså och på olika lokaler.

Värmer gott i hjärtat när man ser de vid nästan varenda tillfälle.

Den snälla vintern var bra för den och många ingår har överlevt.

Man blir lika glad varje gång det visslar till och den pilar förbi en :D

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.