Hoppa till innehåll
rensvind

Rensvind i BC

Recommended Posts

i brist på storvilt har jag accepterat en inbjudan till ett fishingderby hela helgen i Merritt regionen som ligger i bergen på väg mot Kamloops. Det är ca 20 man och fina priser utlovas från ett fiskebutik i norra Vancouver. Jag har bundit flugor hela veckan och hoppas på kläckning av de galet stora sländorna som tydligen huserar däruppe. var inne på PA idag och fick med mig ett par rejäla torrflugor som liknar 4cm cikador!!!

hoppas det blir action på detta för chironimidfisket med flöte är inget som tilltalar mig. flytring är lånad och 05.30 kommer en truck och hämtar. Vi får se vad som blir av detta men det kan nog bli hur kul som helst. Om inte så har jag med mig en sjuherrans massa öl som jag bryggt till detta tillfälle och kommer att avnjutas i stugan på kvällarna.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

lassade in mina grejer i en fet Ford F250 Superduty och åkte 3timmar till Merritt och väl där körde vi ytterligare en timme in på loggingroads och riktigt urusla backcountry vägar in bland bergsknallarna. Fyrhjulsdrift var nödvändigt om man säger så.

Väl framme möttes vi av 17 riktigt livade och birade herrar. Jag hade hur roligt som helst med dessa rednecks i helgen. De var helt jevvla galna men fiska regnbåge visste de hur man gjorde minnsann och de luftade mycket fisk under helgen. Flugorna var optimerade och förenklade så att de liknade inte något men fångade fisk gjorde de och jag fick mig en verklig ögonöppnare för enkla flugor. Jag hade en riktigt rolig helg och det hände så mycket sjuka grejer att jag inte ens går in på det, men det gick riktigt vilt till.

Jag blev iallafall inbjuden till nästa års tävling trots att jag på sista dagen vann hela skiten med en fin fisk som jag fick kämpa rejält med. Dessa Kamloopsöringar är hur vilda som helst. Tog den på en chironomid frifiskad med flytlina över ett grundparti på 16fots tafs, utan indikator!!

Förstapris var en klass5 utrustning som kommer att passa frugan alldeles utmärkt.

YEEEEEHAAAAAW!

post-3916-1277096084_thumb.jpg

post-3916-1277096101_thumb.jpg

Redigerad med rensvind

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Efter mycket om och men samt skällande på posten har fått över min bindutrustning, rullar, linor och 12fotaren. Det har varit lite lågt med fisket på sistone pga ett mer än hektiskt privatliv. Dessutom är det bara sjöarna och trolling på havet som fiskat bra på sistone så jag har bidat min tid. Min kamrat med bil och jag håller dock på att planera en tur till Vancouver island till Campbell, Oyster, Black och de andra älvarna däruppe till helgen om två veckor. Tanken är att vi ska pricka de första stegen av Pink salmon som kommer även jämna år till dessa lokaler, om de inte har kommit så borde de första coho stryka runt där och även summer run Steelhead finns det några av. Min kamrat med bil är inte lika sugen på Steelhead som jag så vi får se hur kompromissen blir, huvudsaken är ju att vi kommer iväg till underbart vackra Vancouver Island för att blöta flugorna. Annars ligger torrflugefiske i Thompson

på bordet ifall det är torrt på Vancouver Island, men allra helst vill jag ju självklart ut till de andra älvarna.

EDIT: fick idag reda på att de har det bästa Coho fisket på 20 år vid Campbell nu, hoppas det håller i sig ett par veckor till.

Redigerad med rensvind

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

July 16th..

Very strong run of Pink Salmon in the Campbell/Quinsam rivers ...there is an opening for retention this year 1 month early of 4 per day..try a Mickey Finn near the upper Island pools and hang on,they bite!

5 dagar kvar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nämen, Rensvind. Jag har ju helt missat denna tråden efter alla tipsen jag gav

dig innan du åkte. Av dina inlägg att dömma blir du som får tipsa mig när jag

åker nästa gång. ;)

Har du testat Ross Crescent Lane i North Vancouver ännu?

Eller Nicomen Slogh? Chiliwack River? Chehelis?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nämen, Rensvind. Jag har ju helt missat denna tråden efter alla tipsen jag gav

dig innan du åkte. Av dina inlägg att dömma blir du som får tipsa mig när jag

åker nästa gång. ;)

Har du testat Ross Crescent Lane i North Vancouver ännu?

Eller Nicomen Slogh? Chiliwack River? Chehelis?

Hej Husky,

Ross Cres och Cypress creek ska besökas på lördag kväll när tidvattnet är högt tillräckligt sent på kvällen. Som du vet är det ju fantastiskt soliga somrar här (inne på fjärde veckan med över 24grader och sol) så jag har inväntat rätt tidvattencykel. Dessutom ska det finnas gott on Coho i North Van nu. De andra har jag inte testat än, Nicomen ska nog besökas för Coho i höst (på planeringsstadie med kamrat med bil) och Chiliwack har jag blivit avrådd från flertalet flugfiskare, det är tydligen fullt krig därnere nu. Pinks i Campbell, jodå det var inget annat än EPIC!, men mer om det när bilderna kommer från Mark.

-R

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Pinks, Pinks, Pinks

I lördags morse tog jag och min kamrat med bil Mark färjan över till Nanaimo och körde ett par timmar norrut till Campbell river som enligt rykten fått in steg av riktigt tidig Pink salmon. Väl vid spinnhjonsträckan var det bilar precis överallt och packat med folk och jag såg framför mig en helg av trängsel, men när vi kom upp till flugsträckan och parkerade var vi själva, förrutom ett par man som lämnade och sade att det var segt.

Vi riggade upp sexorna och begav oss ner till älven där jag (med skandinaviskt laxfiske i tanken) valde den översta delen av poolen med lite snabbare vatten. Jag svingade på som vanligt men efter en timme så gestikulerade min kamrat med bil att jag skulle komma nerströms. Väl där i det något lugnare vattnet stod dem på rad och det var tydligt att ett stort steg var på väg.

Tricket med Stillahavs arterna är tydligen att de väldigt ogärna stiger till flugan så det gäller att komma ner till dem med flugan. Jag letade i fickorna efter det tyngsta jag hade och hittade (nu kan flugfiskepuritaner och kastoptimerar-demoner sluta läsa) en 10fots laxtafs av sorten super-extra-fast-sink, en kort tafs på det och ett litet blyhagel. Det kan man väl inte hänga på en klass sexa flytlina och kasta tänker du nu. Kan, kan man, inte för att man kastar särskilt graciöst eller långt men längd behövs inte heller, presentationen av flugan på rätt djup är det som gäller. Dessutom gick det förvånandsvärt bra att kasta med denna best till extraladdad flytlina. Efter ett par fruktlösa försök tjuvkikade jag på två man på andra sidan älven som fångade fisk och jag lärde mig fort. Det var vadning i position och highsticking som gällde och då började det hända grejer. Jag krokade och lyckades landa min allra första Stillahavslax och glädjen var stor. Pinks är den perfekta fisken för ett klass 6 för de väger alla 2.5kg och allra störst är de 3kg. Man bände i korken på varje fisk och det var en perfekt setup förrutom när fisken fick tag i huvudfåran av strömmen för då susade backingen ut på nolltid och man fick låta den kliva av.

När jag fångat en hel del på highsticking ville jag få dem på sving och lyckades få en fisk på ett grundare parti fast med förtyngd fluga så jag var inte riktigt nöjd. En gång i halvtimmen med icke framgångsrikt svingande satte jag tillbaka utsprungsladdningen och drog en för att boosta självförtroendet. På eftermiddagen var jag helt slut i ryggen och armarna och satt mest och myste och hämtade krafter. Emellanåt vadade jag ut för "bara en till" för det var så sjukt kul.

Sammanlagt landade jag över 10 och jag tappade räkningen och tappade 30+. En bra dag.

När vi "tröttnat" på Pinks på eftermiddagen drog vi oss ner till Oyster river och vandrade ut på kusten för att leta Coho men det var tyvärr ingen hemma, bara ett par Pinks som hoppade därute.

På söndag morgon var suget tillbaka och vi tog ett par på samma ställe som på lördagen men när det kom lite mer folk vandrade vi över till andra sidan och letade efter "sugarbowls". Jag fick ett par riktigt bra tips av en äldre gentleman och fick fisk på alla ställen. Otroligt vad små de heta ställena kan vara och det krävdes exakt presentation på rätt ställe men när man hittar rätt så fick man bra belöning. Helgens höjdpunkt kom när jag ganska långt ner på sträckan hittade långsammare vatten och balanserade ut på en flytstock och lade ett långt kast över ett grundparti och i sömmen mellan riffles och lugnvatten tog den på oförtyngda grejer. Det är ju alltid något speciellt med att ta fisk på sträckt lina i svingen och riktigt känna hugget. Denna lyckades jag landa och helgen var gjord.

Söndagen summerades till ca 5 landade och 10+ tappade.

Det fina med fiske efter Pinks är att det är fint väder (sol och 27grader) och ginklart vatten, så det är trevligt och behagligt om man säger så. Det var så mycket fisk i älven nu att de öppnat för ett uttag på två fiskar per man och min ena hamnade på grillen igår kväll och det var inte helt fel om man säger så.

Nu är det Coho som står näst på listan. Fredag kväll om jag är tillräckligt skicklig.....

post-3916-043746300 1280337814_thumb.jpg

post-3916-015025900 1280337828_thumb.jpg

post-3916-066136300 1280337840_thumb.jpg

Redigerad med rensvind

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kör gärna snabb hemtagning med stora rosa-vita flugor vid Ross Cress.

Är det klart och lugnt funkar ofta små räkimitationer.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kul att läsa dina rapporter och grattis till grymt fina fiskar! Var själv i BC i juni och åker gärna tillbaka nån gång på en årstid då laxen stiger.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Grattis! Fina fiskar!!! Konferens i BC bokad i oktober :)

Vad sägs om jetboat hela vägen upp genom Pitt lake till Upper Pitt River?

Alla laxarterna finns på plats där då. Ska jag kolla upp en sådan? Börja spara pengar och packa regnjackan!

Redigerad med rensvind

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kör gärna snabb hemtagning med stora rosa-vita flugor vid Ross Cress.

Är det klart och lugnt funkar ofta små räkimitationer.

Var ute vid Ross Cres igår. Kul att äntligen komma ut till det stället jag kollat på via G-maps i över ett år sedan du först tipsade mig om det. Urban anglern kom ut igen för jag har inte bil så det blev Transit men det går riktigt bra. Det var en del fisk som körde i ytan och en "spyjumper" när jag kom ut men inte så mycket aktivitet. Hade en stenhård smäll och en virvel efter en pattegris, inte säker på Coho, kan ha varit Cutties. Nu ska jag binda upp ganska stora vita maraboustreamers med rosa rygg och tratt, så ska vi nog fan se på action denna helgen.

Jag bröt när höggravid fruga blev uppäten av mygg i nattmörkret.

Funkar det att fiska efter mörkrets inbrott? Vyn över Vancouver är ju fantastisk på kvällen men hur är aktiviteten på Coho?

På't igen -R

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Gick i vattnet vid Ross Cres vid halv sju och kom upp vid tio. Inte en fisk visade sig men jag fick en liten en. Kollade noggrannt efter de röda streck som cutties har men den hade inga, dessutom hade den ganska mycket löss. Det är svårt att skilja arterna åt på de mindre exemplaren men coho, kanske! Den tog iallafall på en klassisk cohofluga coho blue. Fyllebussen hem full av North Van skanks var lite seg men man vänjer sig, bara att vända blicken inåt och gå in i det inre fiskerummet.

Nu kan det med lite otur dröja ett tag tills jag kommer ut igen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Härlig läsning! Vancouver är nog en av de vackraste städer jag varit i. Fiskade struppsnittsöring i Pitt Lake. Hade gärna provat fisket i älvarna, men det får bli en annan gång.

Mvh

Paul

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Var ute vid Ross Cres igår. Kul att äntligen komma ut till det stället jag kollat på via G-maps i över ett år sedan du först tipsade mig om det. Urban anglern kom ut igen för jag har inte bil så det blev Transit men det går riktigt bra. Det var en del fisk som körde i ytan och en "spyjumper" när jag kom ut men inte så mycket aktivitet. Hade en stenhård smäll och en virvel efter en pattegris, inte säker på Coho, kan ha varit Cutties. Nu ska jag binda upp ganska stora vita maraboustreamers med rosa rygg och tratt, så ska vi nog fan se på action denna helgen.

Jag bröt när höggravid fruga blev uppäten av mygg i nattmörkret.

Funkar det att fiska efter mörkrets inbrott? Vyn över Vancouver är ju fantastisk på kvällen men hur är aktiviteten på Coho?

På't igen -R

Nattfisket där är alldeles utmärkt. Såhär på sommaren hade jag nog satsat

enbart på natt- och kvällsfiske. Jag har aldrig fått cutties där utan bara coho.

Så det var nog det som smällde på. Hoppas du får fler tillfällen att komma dit.

Besök gärna Highwater Tackle på huvudgatan i North Van. Om dom finns kvar. Dom ger

gärna tips.

Som sagt båda sidorna om mynningen och direkt i mynningen är bra.

Rännilen nedanför parkeringen är också något de gillar att gå in

och sniffa på vid högvatten.

Det ska vara stigande flod. Bättre är den senare delen av den stigande

floden fram till maximalnivå. Då kommer cohon in för att jaga.

Lycka till nu med dom små luftakrobaterna!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

På söndag bär det av till Skagit på BC sidan (uppströms jänkarnas dammar så ingen steelhead eller lax) för jakt på bull trout (en salvelinus art) och båge på torrfluga. Detta ska tydligen vara en otroligt vacker dal med många hungriga bull trout.

Fick precis ett mail av min kamrat med bil:

"You will also need some nymphs as the dry fly fishing doesn’t normally pick up until the afternoon.

If you have bear spray I suggest you bring it.

spänningen stiger!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

På söndag bär det av till Skagit på BC sidan (uppströms jänkarnas dammar så ingen steelhead eller lax) för jakt på bull trout (en salvelinus art) och båge på torrfluga. Detta ska tydligen vara en otroligt vacker dal med många hungriga bull trout.

Fick precis ett mail av min kamrat med bil:

"You will also need some nymphs as the dry fly fishing doesn’t normally pick up until the afternoon.

If you have bear spray I suggest you bring it.

spänningen stiger!

Skagit känner jag till men fiskade aldrig där. Din kompis borge ha skrivit "If you dont have bear spray I suggst you buy some". ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.