Hoppa till innehåll
rensvind

Rensvind i BC

Recommended Posts

Ja jag kan inte nog understryka vilken otrolig fiskedag vi hade! Jag trodde inte sådant fiske fanns!! Är lite annorlunda för en harr/öringfiskare som brukar smyga runt med torrflugor och #3 spö att helt plötsligt böja #8 spön till korken. Detta var verkligen en häftig upplevelse och ett minne för livet!

TACK RENSVIND!

På återseende BC

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

I brist på eget fiske får man ju leva genom andra och min kamrat med bil är nyss hemkommen från norr där de fiskat efter öring som äter laxägg. Mycket grizzly dock, huvääää, skaplig storlek när det är st 45 på vadardojjan. Även skapligt med Sockeye i älven så nog får alla mat alltid.

På lördag åker vi åter över bergen till prärien för att avsluta öringsäsongen, nu måste jag jobba en hel vecka.

post-3916-006209100 1287371673_thumb.jpg

post-3916-086957900 1287371832_thumb.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Grymt fin coho!

Grattis!

Chum är ingen höjdare på matbordet men anses vara den starkaste

av de pacifiska laxarterna. Dom har en helt otrolig styrka.

rena dinosaurien.

Det verkar vara ett riktigt bra laxår i B.C.

Grattis till en underbar dag.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Igår drog jag och Kamrat med bil åter över bergen till prärien för att avsluta sjöfiskesäsongen efter öring. När jag kontaktade honom förra veckan för att ta upp diskussionen om laxfisketrippen vi diskuterade sist vi fiskade ihop i Skagit nämnde han att det var dax för en sista tur till öringsjöarna och jag är inte sen på att hänga med när tillfälle bjuds trots att jag inte är en troutstalker. Det var ganska kallt denna höstdag men solen värmde skönt i kobojsarland. Båten pumpades upp och sjösattes och vi fiskade oss runt sjön men det var dåligt med aktivitet så vi fokuserade oss på några partier med mer bottenväxtlighet där vi sett en del rejält stor fisk visa sig. Vi fick ett par helt silvriga småttingar under halvkilot på microleeches och scuds och missade en massa försiktiga dragningar men inget att skriva hem om direkt. Det var hursomhelst en trevlig dag på sjön och som alltid är det ju fint att komma ut.

Nu ska det laddas och bindas inför bataljer med fetlax!

post-3916-027522500 1287945980_thumb.jpg

post-3916-027009400 1287945996_thumb.jpg

post-3916-002018200 1287946010_thumb.jpg

Redigerad med rensvind

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Grymt fin coho!

Grattis!

Chum är ingen höjdare på matbordet men anses vara den starkaste

av de pacifiska laxarterna. Dom har en helt otrolig styrka.

rena dinosaurien.

Det verkar vara ett riktigt bra laxår i B.C.

Grattis till en underbar dag.

Det är ett mycket bra laxår iår. Tex är Sockeye return bästa sedan 1913 med runt 34 milj laxar som kommer tillbaka från havet och Coho är både fler och större. Det står sämre till med Chum och det är förbjudet att klubba överallt nu vilket inte har hänt i mannaminne tydligen. Enligt teorierna är det ryska vulkanutbrott som gav mer näring och därmed plankton för smålaxen på plussidan och enorma flommar i tex Squamish som står för minussidan då hela årskullar sveptes bort.

Redigerad med rensvind

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Igår blev jag bjuden till Pacific Anglers "dricka öl och binda steelheadflugor" kväll.

Jag ska visa skandinavisk bindning på xs innertub för swingtube rigging.

Ska bli mycket lärorikt. Ögon och öron kommer att vara på helspänn för att ta till vara på allt som sägs och visas.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skandinavisk flugbindning på tub väckte mycket intresse igår på bindkvällen och jag regerade med GP spey bundna på tub.

Jason tog en av mina flugor (segmenterad popsicle) och några swingtubes och ska använda dem idag på en guidning, ska bli mycket intressant. Bilder utlovades.

Något trött idag för det blev sent och många öl men jag lärde känna några riktigt hardcore steelheaders.

Imorron blir det Stave igen med Kamrat med bil och Brent (samma kompanjoner som jag fiskade Skagit med), fast intel säger att Coho där lider av svår "lockjaw" och är svåra. Men jag argumenterar inte, de får åka var de tror är bra och jag hänger på. Jag vet ett par riktigt heta ställen där som jag ska smyga iväg till.

Dessutom träffade jag en snubbe igår som jag ska till Chehalis med i veckan så jag klarar mig nog...

helt sjukt, man börjar bli kräsen. Det är alldeles för bra här.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Stave var lite seg idag och det stinker verkligen när man fiskar BC på hösten pga alla döda Chums som ligger och ruttnar överallt men det är ju så biomassan kommer tillbaka till dalarna från havet i detta ekosystemet.

Vi hade med oss flytringar för att kunna komma över till grusöarna men vi började med att leta Coho längs västra sidan av älven. Efter ett tag fann vi dem vid stenpiren som var superhet sist i bakvattnet.

Jag fick ett par Coho och ett par Chums med ingen silver så ingen följde med hem, tappade och missade väl ett tiotal. Chummarna jag fick var i ganska bra kondition och blankare än sist och de och Cohon låg runt 4 kilo. Fick även på en brutal hane som gick bärsärk och med hullinglös storlek 8 hade jag inte en chans när han hoppande stack iväg som en vettvilling bland stock och sten. En stor Coho hade klösmärken efter säl och halva stjärtfenan avriven så han vad lite spak och lättare än vanligt att leda iland.

Vid tvåtiden sjönk älven kraftigt samtidigt som det var ebb i havet och fisket dog ut.

En bra dag på enhands clear int-tip idag. California neils och rolled muddler var det som gällde. Helt otroligt vad de tröttnar fort på flugorna så vid vart tionde kast är det flugbyte till ny färg och ofta kontakt på de första kasten.

-R

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

ringde ett gäng som jag träffade på bindkvällen för att kolla om något var på gång. de skulle åka upp till Big Silver ikväll och fiskar imorron. Tyvärr passar det inte att lägga fram detta för familjen med en timmes varsel, SURT!!!!.

Men man ska inte sträcka gummibandet tills det spricker.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Min fiskehallik ringde nyss och har en "egg-fishing course" på lördag, kort betänketid på den!!

jag har velat lära mig denna teknik både för Dollies och regnbåge men även till det stundande Steelheadfisket. Det fina med deras "kurser" är att de kostar en fjärdedel av en guidning och man fiskar hela dagen med "lärare" så jag vet inte vad skillnaden är men det är grymt. Det är inte "knyta på flugan service" men det vill jag heller inte ha, jag vill fiska tillsammans med den som guidar, då lär jag mig mest.

Enl. Matt: "we fish the whole day and I'll scream at you all the time", det låter som ett bra fiskeläger tycker jag.

Det blir jag, Matt (guiden/läraren/drill seargent) och en snubbe till som jag inte träffat förr och vi ska rafta Squamish. Femmor med eggs efter Dollies och det finns en hel del Coho också.

Tjohoo, nu blir det lättare att jobba hela veckan. Måste skaffa GPS funktionen på mobilen...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nytt datum satt för eggnymphing, 2jan. Då ska vi långt upp i Squamish på äventyr.

Nu blir det till att binda upp min flugarsenal, fixa till skagitriggen och ligga lågt ett tag och jobba in dagar både på jobbet och hemma så att jag har rejält på pluskontot när Steelheadsäsongen börjar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ett besök på PA förra veckan fick önskad effekt då jag träffade Dave som jag träffat en gång tidigare på bindkvällen. Vi snackade lite och bestämde att om det är läge så ska vi ta en tur ihop till helgen. Aloette river har tydligen fått lite Steelhead och 7 och 15lbs fiskar har luftats, vilket ju gör att man vaknar till.

Planen är att vi ska dit på lördag.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har vart i Vancouver i över en månad nu och gått runt och vart fiskesugen hela tiden.

Ska iväg och fiska bull-trout med guide i morgon.

Men jag kan inte förstå varför jag inte skrivit till dig tidigare!!

Hur är fisket efter bull trout nu, vet du något?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har vart i Vancouver i över en månad nu och gått runt och vart fiskesugen hela tiden.

Ska iväg och fiska bull-trout med guide i morgon.

Men jag kan inte förstå varför jag inte skrivit till dig tidigare!!

Hur är fisket efter bull trout nu, vet du något?

Fisket efter Bull trout är bra nu och de äter laxägg nedströms lekplatserna. Detta fisket baseras på indicators med en "Alaska-riggad" pärla, men egg-fly funkar också. Det kräver ganska mycket precision och allt fiske efter Bulls sker i stort sett inom 30 cm av botten. Även stora intruders och andra simpimitationer är bra nu på vintern.

Men nu såg jag att du redan är ute, så du har säkert redan fått dina första Bulls!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Snackade precis med Dave och det blir Squamish istället. Det ska bli riktigt sweet att rasta tvåhandspåken igen. Perfekt läge att känna på min nya skagitrigg.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det var en bra dag i Squamish med Dave igår. Rackarns trevlig snubbe förresten, körde en 4runner full med fiskeprylar och flugor i hela innertaket- hardcore steelheader alltså. Vi började med lite eggnymphing i Cheakamus men det hände inget så vi körde längre upp i dalen och provade ett tillflöde till huvudfåran. Det var en väldigt vacker liten älv som tydligen har riktigt bra torrflugefiske på sommaren. Vi träffade två kompisar till Dave däruppe varav den ena guidar detta tillflöde hela sommaren så många bra tips noterades. Jag checkade av en riktigt fin Steelhead pool på GPSen och i en sväng stod det hundratals tomatröda Coho ihoptryckta och väntade på att leka. Bakom alla dessa smög Bulltrout omkring men vi lyckades inte få tag på dem med våra ägg.

Efter ett tag åkte vi vidare upp i dalen och fiskade huvudfåran men tvåhands. Steelheadpool nummer två checkades av på GPSen. Herre jisses vilken kraft det blir i prylarna med korta tunga skagitklumpar, jag tappade linan ett par gånger för man fick nypa åt rejält mot korken för att hålla kvar den innan den flög. När skagitkasten fungerade var det hur lätt som helst och 10fots T11 med en fet intruder vände över som ingenting. Single spey funkade men det var tydligt att denna klumpen inte är designad för detta kast, skagitsväng skulle det vara.

Det var en bra dag med mycket snö och jag såg ett par vithövdade örnar men var för långsam med kameran så de fastnade inte. Mer övning på skagitkast får det bli och förhoppningsvis ska jag ut till Vedder snart med Dave och jaga Steelhead.

post-3916-0-42128900-1292788334_thumb.jp

post-3916-0-73100300-1292788346_thumb.jp

post-3916-0-41772200-1292788356_thumb.jp

post-3916-0-07720700-1292788367_thumb.jp

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

gott nytt år då!

Snackade med Matt ikväll och vi kom överens om att det är för kallt för att få ett bra fiske på söndag, SURT!

Med det är ju iallafall skönt att veta att de tar guidningar (eller "kurs" som det var denna gång) seriöst och inte åker ut vid dåligt läge och kör en massa bullshit. De vill att man ska HA bra fiske och inte bara snacka om hur bra det skulle kunna vara. Nytt datum bestäms när det blivit varmare och fisket kommit igång igen. Förhoppningsvis snart.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Älvarna flommade i helgen efter en veckas regn så det blev ingen premiärtur efter Steelhead. Istället hade jag, Dave och ett par andra från fiskeklubben kastövningar enligt David Lamberts Smart Casts och det var väldigt lärorikt. Vi ska köra en gång i månaden på vintern för att bli bättre vid vattnet. I helgen måste det bli en tur till nedre Cheakamus för att lära mig den älven och jag tror stenhårt på att de första kommer nu, speciellt med tanke på föregående flom och det extrema tidvattnet som dessutom toppar perfekt på morgonen. Måste bara få tag på en bil, för det blir läge nu om det inte flommar igen.

post-3916-0-22947000-1295369996_thumb.jp

post-3916-0-31997400-1295370006_thumb.jp

Redigerad med rensvind

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

"The Chief" i bakgrunden på en av bilderna?

Bilderna är från högt upp i Squamish så det är inte Stawamus Chief även om det påminner i profilen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.