Hoppa till innehåll
Guest Gaston

Havsöring GBg:s området

Recommended Posts

håller med, då jag fiskat i havet innan 1 april så är det hulliglöst ifall det smäller på någon liten rackare.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Bhe- självklart har jag med i scenariot att man praktiserar c&r på ett bra sätt, så en ingen fisk på isen :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Är det riktigt kallt kan den helt enkelt skadas av att hållas ovanför vattenytan, men då ska det vara riktigt kallt eller också är man väldigt långsam med att kroka av/plåta fisken :)

Bhe- självklart har jag med i scenariot att man praktiserar c&r på ett bra sätt, så en ingen fisk på isen :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Just det, helt off-topic. Men Ti99/4A var min första dator, har nog en sådan liggande någonstans hemma hos föräldrarna.

Skulle du lyckas skicka något till forumet från den så är det minst sagt imponerande :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hur gör man det på bästa sätt på en blank fisk eller en besa?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Som kiwawa skriver, gärna att man har en knutlös håv dessutom. Oftast pillar jag bara ut kroken med en hand så man slipper hålla i fisken

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Men vårat bestånd med bergstorsk har ju inget med med våra regler att göra gällande handredskap?

Trots att vi har haft ett fritt uttag av havsöring så har ju den både ökat i både storlek och mängd dom senaste åren.

Nu när vi har ändrat reglerna för i år så kommer ju definitivt inte mängden minska.

Antar jag...

Hade vi varit intresserade av bergstorsk som matfisk, eller sportfisk så hade vi ju ändrat reglerna för den.

Men ja, det finns ju inget direkt riktat fiske efter bergstorsk, eftersom den är rätt tråkig som just sportfisk.

Så, det va ju en rätt dålig liknelse....

Liknelsen handlade ju om att man fick fiska harr i ett harr & öringvatten när öringen va fredad!

På samma sätt får man ju fiska båge när hö är fredad. Det är ju dock inte lika självklart att stå och harva upp nån båge på kusten, fredningstid eller ej. Men va fan.... Jag ser inget problem i att fiska året runt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Liknelsen handlade ju om att man fick fiska harr i ett harr & öringvatten när öringen va fredad!

På samma sätt får man ju fiska båge när hö är fredad. Det är ju dock inte lika självklart att stå och harva upp nån båge på kusten, fredningstid eller ej. Men va fan.... Jag ser inget problem i att fiska året runt.

Missuppfattade nog dig bara isåfall. Sorry :) 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag är som sagt för fiske hela säsongen med samma regler som i Danmark så jag håller med dig.

Men det kräver som sagt ändringar som tex fredning runt mynningar.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Danmark stödutsätter havsöring varje år också. Vore tråkigt om vi skulle  behöva gå samma väg på västkusten med odlad havsöring.

Redigerad med Finafisken

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Danmark stödutsätter havsöring varje år också. Vore tråkigt om vi skulle behöva gå samma väg på västkusten..

Tror ju knappast att fiske på vintern med fredade zoner skulle påverka beståndet. Snarast positivt om de fredade zonerna var fram till 1 maj.

Deras politik med stödutsättning beror ju inte på deras fiskeregler.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tror ju knappast att fiske på vintern med fredade zoner skulle påverka beståndet. Snarast positivt om de fredade zonerna var fram till 1 maj.

Dom har ju fattat att det finns en slant att tjäna på Fisketurismen.

Deras regler är ju också rätt vettiga med  nätförbud under 3 meter och fredningszoner

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Danmark stödutsätter havsöring varje år också. Vore tråkigt om vi skulle  behöva gå samma väg på västkusten med odlad havsöring.

Men vi har ju andra regler också. 

För det första, 45 cm mot 40 cm. Och även bara 2 fisk över måttet. 

Det enda problemet är att vi ju inte ha regeln som danskarna har med att man bara får ta upp fisk som släpper fjäll. 

SEN, så är en stor del av den fisken vi har på kusten odlad fisk från bl.a Lagan och Ätran. 

Och det har ju inte bara med överfiske på något sätt att göra, utan utbyggnaden av våra västkust-älvar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Som kiwawa skriver, gärna att man har en knutlös håv dessutom. Oftast pillar jag bara ut kroken med en hand så man slipper hålla i fisken

Är det regel inom C&R eller det gör bara du?

Finns det några regler man måste följa att utföra C&R på rätt sätt ?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hur gör ni vid C&R ?

Finns det någon som kan hjälpa mig?

Eller ska jag skapa separat tråd!,

Använd med fördel håv, lossa flugan i håvnätet eller vattnet. Gärna med peang/tång.

Använd våta händer om du behöver ta i fisken, isfall med mjuka händer.

Det är ingen leksak, utan den har ju organ som man helst inte vill skada. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Använd med fördel håv, lossa flugan i håvnätet eller vattnet. Gärna med peang/tång.

Använd våta händer om du behöver ta i fisken, isfall med mjuka händer.

Det är ingen leksak, utan den har ju organ som man helst inte vill skada.

Hur länge får man hålla på med fisken ?

Hur ska jag hålla fast fisken?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Men vi har ju andra regler också. 

För det första, 45 cm mot 40 cm. Och även bara 2 fisk över måttet. 

Det enda problemet är att vi ju inte ha regeln som danskarna har med att man bara får ta upp fisk som släpper fjäll. 

SEN, så är en stor del av den fisken vi har på kusten odlad fisk från bl.a Lagan och Ätran. 

Och det har ju inte bara med överfiske på något sätt att göra, utan utbyggnaden av våra västkust-älvar.

Ja. 

Det sätts ut tiotusentals smolt varje år i både Lagan och Ätran. Även Nissan har jag för mig. 

Nej, Enligt länsstyrelsen sker det inga stödutsättningar av havsöring på västkusten längre....

http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/140661-havsoeringar-utan-broestfenor/page-2#entry1545484

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hur länge får man hålla på med fisken ?

Hur ska jag hålla fast fisken?

Minsta tid som är möjligt.

Allt som du kan göra medans fisken är i håven och i vattnet skall du göra då, alltså avkrokning etc.

Om du måste hålla i fisken, se som sagt till så att handen är blöt så du inte skadar det yttra slemlagret på den.

Hur du håller fisken beror väl lite på storlek, om det är en liten fisk går det nog bra att hålla  den över ryggen.

Om det är en större så kan man göra någon form av gälgrepp.

Är inget proffs på de sakerna direkt.

Men en bra tumregel är att man försöker tänka ur fiskens perspektiv, vad skulle vara behagligast?

Fast det borde dock inte vara behagligt att få ett finger vid gälen :D

Eller så är jag ute och cyklar helt, någon annan får gärna komplettera i så fall! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fisket på hösten/vinter blir som vårfisket efter september, fisken samlar sig på grunda vikar och blir otroligt lättfångade där vattnet är lite varmare. Roligt att stå och drilla halvlekfärgad och köldstela fiskar och då menar jag inte i mynningar av åar. Klart mer fiske på fisken påverkar beständet.

Redigerad med Finafisken

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nej, Enligt länsstyrelsen sker det inga stödutsättningar av havsöring på västkusten längre....

http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/140661-havsoeringar-utan-broestfenor/page-2#entry1545484

Då kan det inte många år sen som dom slutade med det iaf. 

Jag praktiserade på Fiskodlingen i Laholm för ca 7 år sen så satte dom runt 50.000 smolt varje år. 

Läste en annan rapport som skrevs för nåt år sen att det fortfarande skedde utsättningar, men i väldigt liten skala. 

Mer än så ska jag inte säga/skriva. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.