Hoppa till innehåll
Guest Gaston

Havsöring GBg:s området

Recommended Posts

Det gör vi inte alls! Jag har vart ute jättemånga gånger utan att fått nått!! [emoji13]

Inte möjligt!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Fiska havsöring på östkusten är som att fiska i vilken P&T sjö som helst. Haka på en fimp på en krok och släng ut, dom sitter där garanterat.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tror du på riktigt att det är på grund av året runt fiske vi har färre öringar?

Finns ju en massa skillnader som förklarar det(regnar 40% mer på västkusten, fler lekbäckar som funkar, Östersjöns tillstånd osv) men det är ju lika naivt o tro att året runt fiske inte skulle ha nån negativ påverkan här?

Är själv övertygad om att sportfiske är enskilt största mänskliga påverkan här, o kommer tro det tills jag ser siffror som säger nått annat. Att man får fiska hela året istället för halva o dessutom under tiden då fisken är "lättare" att komma i kontakt med lär ha en viss inverkan?

Trevligt med mer homogena regler i hela landet men ursprungsanledningen till att det är fredat här har vad jag förstått att göra med salthalt och osmotisk stress. Vattnen från Öresund inåt Östersjön har ju en salthalt som är lägre än cellernas naturliga(9 promille). Där blir det ingen osmos som suger ut vatten ur fisken. Här stressas fisken däremot av saltet, mer påtagligt ju kallare det är. Så om det blir vargavinter kan man räkna med att fisken koncentreras kring älvmynningar o utsötade vikar. Vattnen närmast stan här med närhet till Göta o nordre älv har sällan speciellt salt ytvatten o där skulle det gissningsvis bli en jädra massa fisk strandnära o lättfångade.

Argumenten går i cirkel varje år o varje år kan jag inte läsa utan o skriva ;)

Tänker inte protestera över nån regeländring, bara o pröva o se om det funkar men det är ju ett evigt gnäll om våra regler varje år. Har man svår abstinens kan man ju ge sig ut o svinga utanför fredningsområdena, men det är ju nästan bara öring som kliver på. Men skit i det, nu är sommarhalvåret här!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Finns ju en massa skillnader som förklarar det(regnar 40% mer på västkusten, fler lekbäckar som funkar, Östersjöns tillstånd osv) men det är ju lika naivt o tro att året runt fiske inte skulle ha nån negativ påverkan här?

Är själv övertygad om att sportfiske är enskilt största mänskliga påverkan här, o kommer tro det tills jag ser siffror som säger nått annat. Att man får fiska hela året istället för halva o dessutom under tiden då fisken är "lättare" att komma i kontakt med lär ha en viss inverkan?

Trevligt med mer homogena regler i hela landet men ursprungsanledningen till att det är fredat här har vad jag förstått att göra med salthalt och osmotisk stress. Vattnen från Öresund inåt Östersjön har ju en salthalt som är lägre än cellernas naturliga(9 promille). Där blir det ingen osmos som suger ut vatten ur fisken. Här stressas fisken däremot av saltet, mer påtagligt ju kallare det är. Så om det blir vargavinter kan man räkna med att fisken koncentreras kring älvmynningar o utsötade vikar. Vattnen närmast stan här med närhet till Göta o nordre älv har sällan speciellt salt ytvatten o där skulle det gissningsvis bli en jädra massa fisk strandnära o lättfångade.

Argumenten går i cirkel varje år o varje år kan jag inte läsa utan o skriva ;)

Tänker inte protestera över nån regeländring, bara o pröva o se om det funkar men det är ju ett evigt gnäll om våra regler varje år. Har man svår abstinens kan man ju ge sig ut o svinga utanför fredningsområdena, men det är ju nästan bara öring som kliver på. Men skit i det, nu är sommarhalvåret här!

Fast, nu är det mkt Bro Science här Marcus. 

Man kan ju jämföra det med fisket på Bornholm, eller tex Norge. 

Norge har dessutom ännu högre salthalt än vad vi har, och deras havsöringfiske är väldigt likvärdigt vårat gällande fångst, storlek och mängd. 

Medans Bornholm har något av Europas bästa fiske på stor öring, under vinterhalvåret. 

Ingen fiskevård där inte, förutom att dom håller lekbäckarna i bra skick. 

Där tror jag det stora problemet är på Östkusten av Sverige, lekbäckarna. Inte fisket som sker året om. 

I Danmark så sätter dom ju framförallt ut öring för pga fisketurismen, enligt Niels Vestergard. 

Han ville tillochmed se utsättningar av regnbåge för att kunna få mer folk till Danmark. 

Varför? Jo, för att det ligger så sjuka pengar i just turism. 

Det är ju idioti att vi inte tänker likadant på våran kust. 

Dom svaren jag fått av Länstyrelsen gällande reglerna vi har här på västkusten är att dom sattes 1900-frös-i-hjäl pga nätfisket/yrkesfisket. 

Och inte har något med salthalt. 

Däremot så är minimimåtten satta pga just det. 

För öring växer långsammare gällande kombon av högre salthalt/kallt vatten. 

Därför som vi hade så otroligt feta fiskar förra året, bra temp + bra tillgång på mat, mer fisk som vandrade ut tidigare/eller inte lekte alls = rugbybolls-havsöringar!  :wub: 

Redigerad med jflyfishing

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fast, nu är det mkt Bro Science här Marcus. 

Man kan ju jämföra det med fisket på Bornholm, eller tex Norge. 

Norge har dessutom ännu högre salthalt än vad vi har, och deras havsöringfiske är väldigt likvärdigt vårat gällande fångst, storlek och mängd. 

Medans Bornholm har något av Europas bästa fiske på stor öring, under vinterhalvåret. 

Ingen fiskevård där inte, förutom att dom håller lekbäckarna i bra skick. 

Där tror jag det stora problemet är på Östkusten av Sverige, lekbäckarna. Inte fisket som sker året om. 

I Danmark så sätter dom ju framförallt ut öring för pga fisketurismen, enligt Niels Vestergard. 

Han ville tillochmed se utsättningar av regnbåge för att kunna få mer folk till Danmark. 

Varför? Jo, för att det ligger så sjuka pengar i just turism. 

Det är ju idioti att vi inte tänker likadant på våran kust. 

Dom svaren jag fått av Länstyrelsen gällande reglerna vi har här på västkusten är att dom sattes 1900-frös-i-hjäl pga nätfisket/yrkesfisket. 

Och inte har något med salthalt. 

Däremot så är minimimåtten satta pga just det. 

För öring växer långsammare gällande kombon av högre salthalt/kallt vatten. 

Därför som vi hade så otroligt feta fiskar förra året, bra temp + bra tillgång på mat, mer fisk som vandrade ut tidigare/eller inte lekte alls = rugbybolls-havsöringar!  :wub: 

Danskarna åkte ju med busslast till ostkusten för att fiska Havsöring förr i tiden.och tror inte att bäckaran sköttes bättre förr.Det va mer fisk då så nått ha ju hänt.Kanske fisketrycket.Sen tror jag att dom flesta vill att samma regler skall gälla över landet.Dilemmat är att dom som vill att man  följer regler som finns idag och dom som skiter idet

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Danskarna åkte ju med busslast till ostkusten för att fiska Havsöring förr i tiden.och tror inte att bäckaran sköttes bättre förr.Det va mer fisk då så nått ha ju hänt.Kanske fisketrycket.Sen tror jag att dom flesta vill att samma regler skall gälla över landet.Dilemmat är att dom som vill att man  följer regler som finns idag och dom som skiter idet

Stämmer riktigt det. Öringarna på Ostkusten är ju större än dom danska i antal. 

Det är bara ca 3 år sen som öringarna minskade i antal på den södra ostkusten enligt dom jag pratat med, så det kan bara va en liten dipp i ekologin. 

Medans öringarna i Sthlms-området har ökat dom senaste 3-4 åren.

Och där har ju fisketrycket ökat.

Och dom har dessutom sämre lekbäckar. Hmm. Sjukt va? 

Håller absolut med gällande dilemmat över dom som inte följer regler, som tex tar upp öring under förbudstid, eller tar fisk mindre än minimimåttet. 

Men det jag tycker är värst är dom som tar upp öring, utan att någonsin tillföra något för deras fortlevnad. 

Eller dom som lägger upp besor på en likfärgad diskbänk.

Bara för att reglerna säger att man får det.

Dom finns det alldeles för många av!  

Jag är glad att den "sorten" inte håller till i många av våra strömvatten. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Snyggt med ryggdunkarna där er emellan. Överdrev en aning i mitt inlägg som man kanske hörde på den ironiska tonen. Kul att reta fiskepöbeln lite, det är en känsliga fråga och det är inte många fiskare som är för att fisken ska få vila lite från catch n release.

Självklart har allt fisketryck påverkan på fisken, Nät, spinnfiskare, flugfiskare. Stor fisk kommer bli lättare att få på hösten. Vet folk som dragit stor fisk i november i vårvikar i Gbg på c/r. Dom dras ju till det varmaste vattnet. Problemet är att dom stora fiskarna inte finns sen när man haft kanon fiske nåt år med fritt fiske. Finns dom som missbrukar fritt fiske och tar upp massa fisk som någon påpekade. Spinnfiskarna som står där på 1april med en besa i sin plastkasse kommer tömma vikarna om de blir en varm mars månad.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

I t.ex. Hanöbukten finns det ju andra problem som inte bara drabbar havsöringen utan även andra arter som man inte riktigt vet vad de beror på. Omfattande nätfiske är ett annat problem och hur ofta har inte åar som t.ex. Tommarpsån slagits ut pga gifter, gödsel och annat ? Mörrumsån är ju också definitivt sämre än för  20-30 år sedan, kanske pga färre odlade öringar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Snyggt med ryggdunkarna där er emellan. Överdrev en aning i mitt inlägg som man kanske hörde på den ironiska tonen. Kul att reta fiskepöbeln lite, det är en känsliga fråga och det är inte många fiskare som är för att fisken ska få vila lite från catch n release.

Självklart har allt fisketryck påverkan på fisken, Nät, spinnfiskare, flugfiskare. Stor fisk kommer bli lättare att få på hösten. Vet folk som dragit stor fisk i november i vårvikar i Gbg på c/r. Dom dras ju till det varmaste vattnet. Problemet är att dom stora fiskarna inte finns sen när man haft kanon fiske nåt år med fritt fiske. Finns dom som missbrukar fritt fiske och tar upp massa fisk som någon påpekade. Spinnfiskarna som står där på 1april med en besa i sin plastkasse kommer tömma vikarna om de blir en varm mars månad.

Finafisken:

Håller med dig till 100%. Bara de dunkar inte förhård på ryggen för det finns många som har ingen ryggrad alls.

Det värsta för mig är de som vänder kappan efter vinden och plötsligt moraliserar om allt ,men glömmer sina "goda" gärningar för fiskens fortlevnad och samma "goda" gärningar går i arv, trots att de är inte lönsamma . Hur många besor satte livet till det är ingen som vet, eller ingen som bryr sig. Den lilla smulan som går till fiskevård räcker inte att återställa någon lekbäck,men räcker gott och väl för att stänga kritiska munar och för att få beröm för insatsen. Fattas bara Nobel pris för uppfinning !!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Haha på internet är det ingen som fixar ironi ;) 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Finafisken:

Håller med dig till 100%. Bara de dunkar inte förhård på ryggen för det finns många som har ingen ryggrad alls.

Det värsta för mig är de som vänder kappan efter vinden och plötsligt moraliserar om allt ,men glömmer sina "goda" gärningar för fiskens fortlevnad och samma "goda" gärningar går i arv, trots att de är inte lönsamma . Hur många besor satte livet till det är ingen som vet, eller ingen som bryr sig. Den lilla smulan som går till fiskevård räcker inte att återställa någon lekbäck,men räcker gott och väl för att stänga kritiska munar och för att få beröm för insatsen. Fattas bara Nobel pris för uppfinning !!!

Du har så otroligt givande inlägg som oftast. Du borde döpa om dig till Havsöringarnas Räddare

Vad gör du för havsöringens fortlevnad i jämförelse med den tiden du lägger på att skriva ointressant dynga på nätet? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Du har så otroligt givande inlägg som oftast. Du borde döpa om dig till Havsöringarnas Räddare

Vad gör du för havsöringens fortlevnad i jämförelse med den tiden du lägger på att skriva ointressant dynga på nätet?

Träffad !!! Tackar för namn förslaget, det ska jag ändra till istället för den befintliga.

Vad gör jag för havsöring fortlevnad. Skänker pengar till fiskevård, påvisar ungdomar att det finns ingen hjälpmedel vid C&R , ta inte i fisken du tänker släppa, utan bara kroka av i vattnet och släpp. Och jag gör lite till...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En sak är rätt säker om vi släpper fritt fiske i havet utan andra åtgärder så har vi rätt fort lika dålig fiske som i Norge. Så det är något o tänka på

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Träffad !!! Tackar för namn förslaget, det ska jag ändra till istället för den befintliga.

Vad gör jag för havsöring fortlevnad. Skänker pengar till fiskevård, påvisar ungdomar att det finns ingen hjälpmedel vid C&R , ta inte i fisken du tänker släppa, utan bara kroka av i vattnet och släpp. Och jag gör lite till...

Intressant. Du skrev ju nyss att pengar till fiskevård inte gör någon större nytta? 

Hur menar du att det inte finns något hjälpmedel vid C&R? 

Hur kommer det sig att du faktiskt fiskar, om du nu tycker att det är fel att andra fiskar? 

Är det kanske så att du heter Mile och bor i Borås? Du påminner mkt om den FD forummedlemmen som bl.a blev blockad pga samma beteende som du har. 

Eller du känner att det är enklare att va anonym och skriva saker utan betydelse för att du tror att du har rätt, när du i själva verket inte ha någon koll alls? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En sak är rätt säker om vi släpper fritt fiske i havet utan andra åtgärder så har vi rätt fort lika dålig fiske som i Norge. Så det är något o tänka på

Varför tycker du att dom har dåligt fiske i Norge? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag tycker rent gastronomiska att det är synd att äta en mager besa när en fet blänkare är så mycket godare.

- Fast för beståndets del spelar det väl ingen roll om den dödade individen är blank eller mager? Antal döda är väl viktigare än konditionen på öringen? Kanske är det väl t o m så att om man vill ha stor fisk i framtiden så ska man undviks att fiska på och döda just de individerna och istället ta upp eländiga individer.

Enligt en gammal vän och fiskekompis som forskar på bl a HÖ så spelar inte antalet stigande öringar i lekbäckarna så stor roll eftersom markytan i bäcken inte kan härbärgera mer än visst antal lekgropar. Därför är det viktigare med att få igång fler lekbäckar för att öka beståndet än att fler öringar stiger.

Så vi kanske skulle lägga lite mer energi på rent fysiskt arbete och restaurera lekbäckar än att skriva inlägg här. Det gäller mig också ;)

Sen på kvällen efter ett gott dagsverke kan vi puckla på varandra med tangentborden =D

Rickard.

Redigerad med salmo prutta

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Gå o fiska efter hö i södra Norge så får du se. Varför tror du Norrmännen invaderar Strömstad efter premiären

Du har bra koll du ;):D 

Har flertalet vänner i Norge som fiskar södra kusten, bl.a Oslofjorden, där fisket är gudomligt bra. 

Sen kan du ju läsa lite här inne http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/4403-sjøørretfiske-i-sjøen/

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Finafisken och Tiger:

Jo visst påverkar fisketrycket till viss mån på beståndet. Blev bara tvungen att ifrågasätta ditt påstående om att vårt vinterfiske är anledningen till att det knappt finns några öringar kvar. Misstänkte att du skrev mer metaforiskt vilket du verkade ha gjort också. :)

Den stora anledningen till färre öringar i Stockholms skärgård är att vi har så lite vattenyta för öringen att reproducera sig. På sina håll går bäckarna på maximum men det räcker liksom inte för att hålla igång hela skärgårn med öringar. Skärgårn är rejält stor och den ursprunliga vildstammen har aldrig varit speciellt stor. Lägg därtill att vi sällan har speciellt långvandrande stammar. Mao, fungerar och görs förbättringar i en lekbäck blir fisket lokalt lite bättre men i det stora hela kanske det inte märks så jättemycket. Men visst går det att optimera ännu mer på sina håll. Riva dammar osv.

Men jag skriver det igen, anledningen till att fisket visar en uppåt kurva är lyckade utsättningar 2011 och 2012 av nästan 150tusen (per år) ettåriga smolt från Åvaåstammen. Likväl som fisket visade svarta år då alla öringar i odlingen fick avlivas pga sjukdomar 2006 (kan ha fel på årtalet).

Samma princip gällde under glansdagarna på nittiotalet, det var utsättningarnas förtjänst.

Det är även utsättningarnas förtjänst att vi kan ha en fungerande (nåväl...) guideverksamhet på havsöring.

Jag är för vilda öringar. Men detta är sanningen i Stockholms skärgård.

Redigerad med karki

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Du har bra koll du ;):D 

Har flertalet vänner i Norge som fiskar södra kusten, bl.a Oslofjorden, där fisket är gudomligt bra. 

Sen kan du ju läsa lite här inne http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/4403-sjøørretfiske-i-sjøen/

Intressant. Du skrev ju nyss att pengar till fiskevård inte gör någon större nytta? 

Hur menar du att det inte finns något hjälpmedel vid C&R? 

Hur kommer det sig att du faktiskt fiskar, om du nu tycker att det är fel att andra fiskar? 

Är det kanske så att du heter Mile och bor i Borås? Du påminner mkt om den FD forummedlemmen som bl.a blev blockad pga samma beteende som du har. 

Eller du känner att det är enklare att va anonym och skriva saker utan betydelse för att du tror att du har rätt, när du i själva verket inte ha någon koll alls?

Hej Mr. Koll !

Jag skrev ett inlägg imorse och du hittade dig i den Varför är det så det vet du bäst, som allt annat.

De här frågor du ställer är helt ogrundliga. Kolla mina inlägg Mr. Koll!

Så vit jag vet det här är ingen ÖPPEN forum och ALLA är anonyma . Att hänga ut andras namn ( oavset är det rätt person eller inte) ,på en anonym forum, är mot forumets policy och allmänna lagar, så lite koll har jag Mr. Koll.

Ha lite koll på läget Mr. Koll !!!

Skit fiske !!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jon.Då har alla hundratals Norrmän fel som jag har prarat med i Strömstad. Alte har säkert bättre koll på läget

Inte undra på att du får så lite fisk om du ska hålla på och prata med massa norrmän ;):D 

Så, vad pratade ni om?

Sa dom sa att fisket är bättre i Sverige än Norge då? 

Sa dom varför? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej Mr. Koll !

Jag skrev ett inlägg imorse och du hittade dig i den Varför är det så det vet du bäst, som allt annat.

De här frågor du ställer är helt ogrundliga. Kolla mina inlägg Mr. Koll!

Så vit jag vet det här är ingen ÖPPEN forum och ALLA är anonyma . Att hänga ut andras namn ( oavset är det rätt person eller inte) ,på en anonym forum, är mot forumets policy och allmänna lagar, så lite koll har jag Mr. Koll.

Ha lite koll på läget Mr. Koll !!!

Skit fiske !!!

På vilket sätt har jag hängt ut någon? 

Att utge ett namn på en person är inte att hänga ut någon. 

Samma sak som jag skulle kunna skriva, och fråga, är ditt namn Martin Falklind, Johan Klingborg eller självaste Gudrun Schyman? 

Det är inte att hänga ut. 

Sanningen va att faktan är att om man inte beter sig, så åker man ut. 

Och det är väldigt enkelt att bete sig på ett visst sätt om man vill vara anonym och "häftig" på nätet. 

Speciellt om man inte har någon koll. 

Och det här är ett öppet forum, men alla som vill vara anonyma, kan förbli det. 

Jag har dock ingen avsikt med eller anledning att vara det, då jag står för det jag skriver och har full KOLL på vad jag skriver. 

Har man inte det, så bör man var tyst. 

Du har iaf åter igen bevisat att du inte kan bidra med ett givande inlägg. Duktigt. Måste va något sorts personligt rekord. 

Är du säker på att du inte ska logga ut och dricka ett glas vatten? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.