Hoppa till innehåll
Guest Gaston

Havsöring GBg:s området

Recommended Posts

Nån som varit ute det senaste och har ngt att rapportera? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
25 minutes ago Westie sa:

Nån som varit ute det senaste och har ngt att rapportera? 

Jag var ute i förra veckan vid Instön, hade varit väldigt högt vatten dagarna innan och det höll på att dra sig undan så det strömmade på friskt under bron och ut mot udden. Mellan 19-20:30 var fisken helt galen och hoppade högt runt kring där jag var utvadad  flera gånger. Fick ett kraftfullt hugg vid 20 tiden och en stor öring började rusa och gjorde två eleganta hopp en bit ut, hade en riktigt fin fight med denna men lyckades tappa den när jag skulle håva den :(. Slutade med att jag bara fick upp 2st under måttet, men vilken kväll det var!

Det var ganska varmt i vattnet fortfarande kan tilläggas, nästan 18 grader.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag var ute i onsdags och hade bra fiske!
Ingen direkt huggperiod men de var mer eller mindre aktiva hela dagen. Tre över måttet med topp på 55 cm.

Intressant att notera är att det var välmatade, urstarka hannar samt tunna och magra honor. Har aldrig upplevt skillnaden på det viset förut. Förmodligen sviter från den varma sommaren.

Just nu har jag ett jobbigt ryggskott - får se om det går över så man kan ta ett nytt pass i veckan!

DSCN5919-1.jpg

• Like 5

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tycker honorna brukar bli tunnare från augusti. Som om de pausar käkandet o omvandlar reserverna till romsäck istället?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Drar söderut innan stoppet!

För att efter den 15:e sedan använda kajaken på västkusten, detta får jag grövre fisk på men betydligt trögare från land/vadning, hitills..  2 snabbpass på Getterön vid upp och ned resan fre & mån förra helgen, fina förutsättningar Men stendött.....Tappade termometern storstenen på udden till höger om "lilla" badviken - ifall ngn edgare hittar den.....

Betydligt händelserikare i Skåne....

Ser mängder grov fisk hoppa nu under vandring och störning, hösten känns giftig iår. Men?!

Var på Mustangtripp till Marstrand häromdagen och "Spinnfiskade" ngn timme, såg en kille med gummibåt på grundet/bropelaren/Instön - ingen aninghur det gick... ext. lågvatten glömde termometern...säl -JA.

Redigerad med Turing

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
5 hours ago HåkanViskafors sa:

*Nyfiken*

Vad har ni för strategi nu de sista veckorna?

Få en sån här till, men med flugspöt. Inte för att det är någon större sannolikhet men man måste ju få drömma lite :) 

12E69A37-4B91-43E8-A7A2-325C7570BFF3.jpeg

• Like 2
  • Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago M.Thors sa:

Få en sån här till, men med flugspöt. Inte för att det är någon större sannolikhet men man måste ju få drömma lite  

Sicken fin!

längd/vikt? När?

hoppas få till ett pass nu till helgen men svårt med Zeb-knä....

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago M.Thors sa:

Få en sån här till, men med flugspöt. Inte för att det är någon större sannolikhet men man måste ju få drömma lite :) 

Snygg firre!!!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago losmopedo sa:

Sicken fin!

längd/vikt? När?

hoppas få till ett pass nu till helgen men svårt med Zeb-knä....

Ja, den var i riktigt fin kondition. Lite begynnande lekdräkt men man kan inte få allt :) 

Det hände i söndags morse, inte supertidigt utan vid 8-tiden. Hade fiskat av en sträcka med flugspöt med endast ett par mindre följen/nyp i flugan. Vid ”slutet av sträckan” tacklade jag upp haspelspöt och gjorde ett gäng kast rakt ut över ett område som brukar vara bra. Ingen känning. Därefter längs med land, och det var då det hände...

Blev ganska knäsvag när den efter hugget avslöjade sin storlek vältrandes i ytan. Som tur var satt draget ordentligt fast. Fighten gick sen relativt odramatiskt, backa upp fisk på land om man tänker ta upp den rekommenderas om man inte vill ha en mer spektakulär och lång drillning ;) 

Längden 68cm och vikten 3,6 kg gör det till min största öring såhär långt. Samma plats kommer nog få ett återbesök redan till helgen :) 

Krya på knät! 

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
3 hours ago M.Thors sa:

Grattis fin en :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Var ute en snabbis ikväll. Från ca 19:00 till ~20:15.

Drillade ca 7-8 stycken rejäla klunsar utan att lyckas få dem i håven, största ca 2,5 kg!( Här gissar jag bara, även om de vältrar sig i ytan framför fötterna så är det ändå bara gissningar...). Ca 8-9 m/s och hög sjö gjorde sitt till. Kanonfiske även om ingen kan räknas som fångst. Tog på mörka räkor.

Västra Hisingen.

Rickard.

• Like 5

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
6 hours ago salmo prutta sa:

Var ute en snabbis ikväll. Från ca 19:00 till ~20:15.

Drillade ca 7-8 stycken rejäla klunsar utan att lyckas få dem i håven, största ca 2,5 kg!( Här gissar jag bara, även om de vältrar sig i ytan framför fötterna så är det ändå bara gissningar...). Ca 8-9 m/s och hög sjö gjorde sitt till. Kanonfiske även om ingen kan räknas som fångst. Tog på mörka räkor.

Västra Hisingen.

Rickard.

Fantastiskt! Det är roligt när man kan känna glädjen trots utebliven fisk i håven😀

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-09-16 at 06:07 Grillen sa:

Fantastiskt! Det är roligt när man kan känna glädjen trots utebliven fisk i håven😀

Måste väl erkänna att jag varit ännu nöjdare med en fisk i håven, fast det var en fantastisk fisketur.

IMG_20180917_212015.thumb.jpg.03f24d4fcb3bd12e99a24078586570ac.jpg

Skickar med en bild på min favoräka just nu 😈.

Bunden på #6 Jensen Danish Seatrout

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago salmo prutta sa:

Måste väl erkänna att jag varit ännu nöjdare med en fisk i håven, fast det var en fantastisk fisketur.

IMG_20180917_212015.thumb.jpg.03f24d4fcb3bd12e99a24078586570ac.jpg

Skickar med en bild på min favoräka just nu 😈.

Bunden på #6 Jensen Danish Seatrout

Snyggt!

Jag var ute i eftermiddag och fick några till stekpannan. Otrevligt grov sjö och mycket skit i vattnet drog ner behållningen något :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
47 minutes ago HåkanViskafors sa:

Snyggt!

Jag var ute i eftermiddag och fick några till stekpannan. Otrevligt grov sjö och mycket skit i vattnet drog ner behållningen något

Grattis men några är mer än två fiskar så det är ju ett brott mot fiskelagen som är högst 2 fiskar om dagen.Trodde att du Håkan viste det🤣😂😎

Redigerad med Meritaimen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 hours ago Meritaimen sa:

Grattis men några är mer än två fiskar så det är ju ett brott mot fiskelagen som är högst 2 fiskar om dagen.Trodde att du Håkan viste det🤣😂😎

Klart jag vet! Jag till och med rättar mig efter lagen!!

Man kan ju alltid välja hur man formulerar sig....

En alternativ rapport är att jag landade 7 st i ungefär samma storlek, 47-48 cm. Två fick möta min priest. Trots ett ganska schysst resultat så var miljön i och runt vattnet lite otrevlig så det där glädjeruset uteblev. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Idag ska jag faktiskt försöka ta mig ut en sväng med kastspöt iaf. Vinden gör det lite jobbigt för mig men då jag jobbat med nybygget samt det "dåliga" fiskevädret i sommar har gjort att det inte blivit mycket fiske. Måste få in några pass innan säsongen är över. Känns deppigt annars.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Einarsson sa:

Idag ska jag faktiskt försöka ta mig ut en sväng med kastspöt iaf. Vinden gör det lite jobbigt för mig men då jag jobbat med nybygget samt det "dåliga" fiskevädret i sommar har gjort att det inte blivit mycket fiske. Måste få in några pass innan säsongen är över. Känns deppigt annars.

Ja. Lite fiske har det blivit i år också. 20timmar runt. Målar huset med och har tagit sin tid. Och långt från färdig målat.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag hann med 2 timmars fiske. 3 st små, alltid något.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kul att det verkar vara gott om action för folk. :)

Tänkte försöka få till lite fiske nu sista veckan. Hur djupt/ytligt har ni som fått fisk fiskat ungefär?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Blev lite inspirerad så stack ut en kortis efter jobbet. Fiskade från land. Glömde linkorgen hemma och svor en del över linhanteringen i den starka sidvinden. Men det byttes ganska snabbt i glädjetjut.

Den här skönheten klev på en naturlig/mörk räka (bunden av ElGe-Albin till hans guidade skärgårdstur i våras) bara ca 10m utanför klippan jag stod på. En stunds drillning sedan gled den i håven. Mätte inte men märkena på håven indikerade klart över minimimåttet iaf, gissar mellan 45 och 50. 1.4kg sa weighnetet. Lekdräkten påminde om att viktiga saker är i görningen, så den fick friheten åter efter foto i håven. Go make babies! 

41277271_236403190368925_763535485218550

https://www.instagram.com/p/BoKB4SHBTE7/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

En liten stund senare missade jag ett till hugg.

Det var sen em, tidvattnet var på väg in och det var klart vatten men ganska höga vågor. Körde med rättså kort tafs, bara 9 max 10 fot. Det funkade tydligen ändå.

Tack för tipset om mörk räka! :)

• Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.