Hoppa till innehåll
Regnbågarnas herre

missfärgning på ädelfisk?

Recommended Posts

Tjena!Jag har märkt när jag har fiskat regnbåge här hemmavid och när jag vart uppe i norrland och jämtland och fiskat öring att efter kanske 1 timme så har de hunnit bli missfärgade och stela som fiskpinnar. tex regnbågen förlorar sin vackra färg och blir helt grå och tråkigt samt helt stel, samma med öringen fast inte riktigt så mycket kanske.. Men vad beror detta på och hur kan man förhindra det? :o

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Tjena!Jag har märkt när jag har fiskat regnbåge här hemmavid och när jag vart uppe i norrland och jämtland och fiskat öring att efter kanske 1 timme så har de hunnit bli missfärgade och stela som fiskpinnar. tex regnbågen förlorar sin vackra färg och blir helt grå och tråkigt samt helt stel, samma med öringen fast inte riktigt så mycket kanske.. Men vad beror detta på och hur kan man förhindra det? :o

Man släpper tillbaka dem... ;-)

Nädå, rensa dem direkt istället så slipper du det värsta och håller fisken fräsch. Finns säkert de här inne som kan förklara vad som gör att de blir så, hoppas de svarar för jag är nyfiken också. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är inte konstigare än att likstelheten kommer.

att en fisk tappar färger har jag inte reflekterat på, men likfläckar blir det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

men abborre , gädda, gös osv blir ju inte så förens efter länge.. ädelfisken blir så nästan direkt efter fångsten.. kan man bloda av dem då, blir det bättre då?

Keester: när jag rodde in igår med kingen så kan du fråga hur ´´fin´´ fisken var :P direkt när jag fick den var den helt röd på sidorna och fläckig . och helt svart på tyggen, sen blev den grå...

Redigerad med Marcus_1995

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Missfärgningen kan jag inte riktigt svara på men däremot likstelheten.

När kroppen inte längre kan ta in syre kan den heller inte generera ATP vilket är kroppens energikälla. ATP krävs fär att musklerna ska slappna av. Det som händer i fiskens muskler när den dött är att 1. En kontraktion av musklerna kommer att ske, bland annat p.g.a. att cellerna inte kan bibehålla rätt jonkoncentration. Eftersom ingen ATP finns tillgänglig kan musklerna ej slappna av.

Likstelheten avtar i takt med att olika nedbrytande enzymer frisätts och bryter ner musklerna.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

alltså blodar han av den som det heter?

jepp. Jag brukar slå dem i huvudet sedan skära pulsådern, man får nog inte ut allt blod men det mesta. När man slaktar fisk bedövar man dem först med koldioxid(?) och skär sedan av pulsådern så blöder de ur ordentligt.

Men som sagt, de tappar färgen ändå och det är inte mycket att göra åt, personligen tycker jag inte det spelar någon roll om man ändå dödat dem :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vet inte så mycke om regnbåge.Men havsöring brukar jag ha i vattnet tills jag går hem och ibland har jag haft alger i en plastpåse under hemfärden för att få den behålla fuktigheten.

Men stället man bonkat fisk blir alltid lite ockra färgad.

Om fisken har legat vid marken så har den fått större missfärgning

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.