Hoppa till innehåll
joakimf

Tillverka egna popperskallar

Recommended Posts

Vet inte riktigt om de passar din krokstorlek men jag har en idé om att hörselpluggar som man lackar eller något sånt borde funka.

Har inte hunnit prova själv, men funderar skarpt på att göra det. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hej Joakim!

Ett sätt är att köpa ett par meter nät-telar. Alltså det gröna repet med ovala flytelement i som används högst upp vid passivt rovfiske.

Skär sönder eländet och du hittar stenhård, högflytande skumplast. Dela dessa i mitten med lite vinkel med en såg och du får någonting som kostar mycket mer i andra butiker.

Ett litet snitt, epoxy och du har hårda popperskallar.

Om du som jag vill ha något ännu enklare, kolla. http://www.beaucatcher.com/Foam_Head_Pike_Popper.html

Mvh

Stefan

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det absolut enklaste är att ta vilken fluga som helst.

Klipp till en lagom stor bit från t.ex ett liggunderlag.

Trä biten på tafsen framför flugan.

Voilla, och du har fixat en popper som går att variera efter tillfälle och fisk.

Inte lika snyggt som "riktiga" poppers, men minst lika effektivt!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det absolut enklaste är att ta vilken fluga som helst.

Klipp till en lagom stor bit från t.ex ett liggunderlag.

Trä biten på tafsen framför flugan.

Voilla, och du har fixat en popper som går att variera efter tillfälle och fisk.

Inte lika snyggt som "riktiga" poppers, men minst lika effektivt!

Fan det där såg ja på Hajk för 30 år sen!!!!!!!!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fan det där såg ja på Hajk för 30 år sen!!!!!!!!!

Gissa var dom fick idén ifrån..! :blush:

Pucko! :lol:

Hälsa dåren! ^_^

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ha ha

Tackar för tipsen ovan, ska absolut testa att skära ut bitar från liggunderlag. Tror öronpluggar är lite för små för de storlekar jag vill binda.

Är det någon som märkt någon skillnad mellan att använda hårda respektive mjuka skallar avseende hållbarhet och förmåga att kroka fisk?

Joakim

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej Joakim!

Jag gillar inte när poppern flyter för högt. Då skatear den och hoppar bara fram över ytan när man drar hårt i linan. Jag vill att det ska gurgla till ordentligt så varenda firre i sjön hör flugan. Hård foam kan ha lite väl bra flytförmåga i bland.

Har länge funderat på att prova foamen som finns i flytvästar.

Ett annat bra poppertips är bottningslist. Den tål UV bättre än propparna också.

http://www.bostik.se/Products/Direct/P0187.aspx

Mvh

Stefan

Redigerad med Stefan Siikavaara

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nån som kan ge tips eller beskrivningar om hur jag kan tillverka popperhuvuden för saltvattensflugor i krokstorlek 2/0 till 6/0?

Joakim

Hej Joakim,

Får jag föreslå att du tar en titt på "Crease Flies", en slags popper med huvud gjort av foam som limmas fast vid krokskaftet. Jag rekommenderar att använda superlim (cyanatlim). Flytförmågan styrs av mängden foam i förhållande till krokens vikt, du kan behöva använda tjockare foam, prova dig fram.

Bilder på Crease Flies

Instruktions video

MVH

Tord

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej Joakim!

Ett sätt är att köpa ett par meter nät-telar. Alltså det gröna repet med ovala flytelement i som används högst upp vid passivt rovfiske.

Skär sönder eländet och du hittar stenhård, högflytande skumplast. Dela dessa i mitten med lite vinkel med en såg och du får någonting som kostar mycket mer i andra butiker.

Ett litet snitt, epoxy och du har hårda popperskallar.

Om du som jag vill ha något ännu enklare, kolla. http://www.beaucatcher.com/Foam_Head_Pike_Popper.html

Mvh

Stefan

Precis, jag köpte lösa #nätflöten# hos Lundgrens i Sthlm i olika storlekar och gjorde saltvattenpoppers inför en resa till LR, för några år sedan. De funkade kanonbra!

Det går även bra att stansa ur bitar ur plasttofflor, sittunderlag eller limma ihop olika material, som någon tidigare beskrivit.

//Anders

post-5045-0-19721700-1289464395_thumb.jp

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.