Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Jag hörde på förra avsnittet av fiske att de har fångat bonito i svenska vatten tidigare i höst.

Det verkar som Sverige har fått bonitofeber.

Tror ni det är nåt att ge sig på med flugspöet?

Så när man ropar hej så fick jag syn på nedanstånde topic...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Häftiga firrar helt klart!

Men fluga.. nää alldeles för omständigt

Trolling är melodin, vet att de fångades några på snabb spinnfiske också.

Jag hade turen att få käka upp en Bonito som polarn var ner och trollade upp, den smakade otroligt gott vill jag säga :)

Polarna trolla i 3knop med 23cm Rapala Magnum på släp, de gilla dem visst!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag hade turen att få käka upp en Bonito som polarn var ner och trollade upp, den smakade otroligt gott vill jag säga :)

Det vore ju asballt om man lyckades få en på fluga efter vad jag har hört om dessa kraftpaket.

Vet du om de hänger långt ut från land så man måste ha båt eller kan man få dem från land?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det vore ju asballt om man lyckades få en på fluga efter vad jag har hört om dessa kraftpaket.

Vet du om de hänger långt ut från land så man måste ha båt eller kan man få dem från land?

Vad jag hört så är de bara båt som gäller.

Kraftpaket ja verkligen, polarna fiskade med ordinära gäddspön med multirullar och flätlinor

Bonitona bara tvärrusade så linan spruta ut.....

Firrarna väger mellan 1500-2000gram

Makalöst :excl:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Båt, sjunklina till önskat djup och saltvattensflugor så lär det inte vara omöjligt? Hugger de en wobbler så hugger de väl en fiskimitation? :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det vore så ballt om man kunde få dem på fluga!

Även om man inte skulle få upp fisken måste det vara en jäkla känsla att stå där med spögung och se backingen skuta iväg under en högt tjutande rulle.

Och då pratar vi om en fisk på under 2 kg!!!

Där snackar vi hooked for life!

Vet ni om det finns i svenska vatten året runt eller är det bara på höstkanten när salt djupvatten har trängt upp i kattegatt?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tror ni att det kommer finnas några bonito till nästa sommar?

Vad jag förstår så följer de med strömmarna som framförallt Golfströmmen skapar.

Om samma mönster upprepas nästa år är helt omöjligt att säga....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

På Seychellerna snabbtrollade vi dem med en gummibläckfisk med bly i huvudet.

Vi var säkert uppe i 6-7 knop och de högg ändå. Märklig känsla att sitta med

spöt i handen vid de hastigheterna och plötsligt spritter det i spöt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

På Seychellerna snabbtrollade vi dem med en gummibläckfisk med bly i huvudet.

Vi var säkert uppe i 6-7 knop och de högg ändå. Märklig känsla att sitta med

spöt i handen vid de hastigheterna och plötsligt spritter det i spöt.

Ja då gäller det man inte har för hård broms på rullen för då åker man väl i antar jag.:P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det vore så ballt om man kunde få dem på fluga!

Även om man inte skulle få upp fisken måste det vara en jäkla känsla att stå där med spögung och se backingen skuta iväg under en högt tjutande rulle.

Och då pratar vi om en fisk på under 2 kg!!!

Där snackar vi hooked for life!

Vet ni om det finns i svenska vatten året runt eller är det bara på höstkanten när salt djupvatten har trängt upp i kattegatt?

Sensommar, bara. (hitills) Vattentemperatur verkar vara en faktor. Finns säkert många fler faktorer som spelar in. Men de har varit pålitliga sommargäster senaste åren.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Sensommar, bara. (hitills) Vattentemperatur verkar vara en faktor. Finns säkert många fler faktorer som spelar in. Men de har varit pålitliga sommargäster senaste åren.

Hörde att de fått dem på fluga från land! Måste åka dit något år!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Landfångade bonitos på fluga.

Det mest sanslösa fisket jag varit med om. Drillade i princip konstant de första 45 min, sen gick dom ner mer på djupet och det blev mer sporadiskt drillande, men ca 65-70 fiskar på 2 man o 5 1/2 tim med en topp på 1,85kg kan man inte klaga på.

Gillar man att ha ute backingen är det rätt typ av fiske. :)

Nu är det bara att hoppas att den sprider sig längst kusten så man skulle kunna få en o annan som "bifångst" vid havsöringsfisket. Om dom bara får chansen då jag tyvärr både sett själv samt hört talas om folk som tar upp 20, 30 o 40 fiskar som bara lämnas kvar eller ges bort till mindre lyckade fiskare.

post-14357-0-18020100-1440328485_thumb.j

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Coolt! Får man fråga Vilken linklass och typ fiskade ni med och på vilka djup?

Med vänlig hälsning, Bratteus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

De går att få ifrån land. De jagar ungefär där makrillen jagar, gärna lite närmre djupkurvorna än havsöringen. En subjektiv observation är att de vill ha klart vatten, inte in och rota i de grundaste vikarna. (vet inte om den håller vatten mot andras erfarenheter)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Typ makrill i köttet!!

Körde först med fast intermediate gick sen över till sjunk. 2-5 beroende hur strömt det är där du fiskar. Klass #7 är väl inte fel för att kunna ta dom hårt vid återutsättning.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jaha, då har man provat på Bonitofiske då. Vardag efter semestern men ändå fullt med folk :o

Fiskade från 6-14 utan så mycket som en känning.. Haspel med bly och fluga. Av alla gubbar på land var det nog bara 3-4st som fick fisk.

De båtburna som fiskade längre ut däremot drog fisk i parti o minut. Verkar som om fisken gick längre ut idag. Kanske hade den kraftiga frånlandsvinden en inverkan där. Mör i kroppen nu av allt vevande o ryckande. Har förstått att flugan ska vevas in i racerfart, gärna med knyckig gång. Min rulle var nog i minsta laget för detta fiske.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Då har jag fått min första bonito (1,3kg), dock på spinn men satan vilken fisk. Nu är nästa mål att få en på flugspöt. När den rusar med haspelbromsen närapå max så lär det tjuta till i Danielssonrullen.

Tyvärr står det spinn o flugfiskare i förbudszonen och jag blir inte förvånad om fisket förbjuds helt.

Jaså du trotsade regnet:-)  Spinnfluga eller drag?  Varför finns det en förbudszon egentligen?  Är det av säkerhetsskäl så att ingen ska falla i och drunkna i strömmen...

Redigerad med plind

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Spinnfluga, skeddrag med tafs. Glömde regnbrallorna hemma men man blev ju bara blöt en gång. Troligtvis är det förbud p.g.a faran med att trilla i. Men det märkliga är att det inte finns nåt badförbud. Har hört att en razzia ska göras och det blir då dyrt fiske för en del. 

Jag såg en badförbudsskylt har jag för mig. Lite bortom fiskeförbudskylten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det finns skyltar om att det är livsfarligt att bada men inget om förbud vad jag sett.

Man kan väl få en massa krok i sig från ivriga bonitofiskare. :-)

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Spinnfluga, skeddrag med tafs. Glömde regnbrallorna hemma men man blev ju bara blöt en gång. Troligtvis är det förbud p.g.a faran med att trilla i. Men det märkliga är att det inte finns nåt badförbud. Har hört att en razzia ska göras och det blir då dyrt fiske för en del.

Ett av ganska få ställen på kusten där fisketillsyn genomförs regelbundet. I alla fall när jag bodde i den delen av Sverige...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.