Hoppa till innehåll
Laxarnas prins

Varför så få laxfiske inlägg?

Recommended Posts

Som vanligt ser jag fram emot en ny säsong. Förra året var tufft för min del då jag plågades av ett diskbråck i ländryggen. Det förtog en del av glädjen då jag gick med värk då jag fiskade och det hjälpte inte med smärtstillande. Så det blev inget fiske i Norge för min del.

Så jag har bestämt att 2017 ska bli ett bra fiskeår. Har köpt ett Zpey HM Signature classic 13,9 fot klass 10. Det ska bli riktigt kul att testa det. Har ett motsvarande 13,3 fot klass 8 som jag är riktigt nöjd med. Kommer att fiska en del i Ätran till att börja med. I maj kommer vi att åka några dagar till Mörrum. Förhoppningsvis blir det en vecka i Stjördal under juli.

Som sagt, 2017 ska bli ett bra fiskeår....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
9 hours ago Salmo Mike sa:

Som vanligt ser jag fram emot en ny säsong. Förra året var tufft för min del då jag plågades av ett diskbråck i ländryggen. Det förtog en del av glädjen då jag gick med värk då jag fiskade och det hjälpte inte med smärtstillande. Så det blev inget fiske i Norge för min del.

Så jag har bestämt att 2017 ska bli ett bra fiskeår. Har köpt ett Zpey HM Signature classic 13,9 fot klass 10. Det ska bli riktigt kul att testa det. Har ett motsvarande 13,3 fot klass 8 som jag är riktigt nöjd med. Kommer att fiska en del i Ätran till att börja med. I maj kommer vi att åka några dagar till Mörrum. Förhoppningsvis blir det en vecka i Stjördal under juli.

Som sagt, 2017 ska bli ett bra fiskeår....

Hoppas du fått ordning på ryggen har själv en krånglande sådan

så vet hur det är.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Som fjellhammer skriver, så är det ganska mycket vatten du kan fiska på föreningskortet.
Fiskade 10 år i Stjördalselva, men då mest privat. Testat föreningens sträckor några helger.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu är det ljusare här på Västkusten, man får fiska i havet och i åar. Två underbara halvdagar utmed kusten i helgen men inga öringar under dessa fisken.

Det som drar är ju Norge och det känns skönt att det raskt närmar sig. Nytt för i år är att jag kommit till en sträcka jag velat fiska på under många år. Markägaren ringde då jag lämnat mitt nummer och han sa att det fanns ganska gott om plats då många avbokat de sista åren.

Många flugor i sedvanliga mönster och några nya mönster har skapats. Det är en härlig tid nu:D

Är era laxresor planerade?

Redigerad med Laxarnas prins

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu är allt bokat :)

Startar med British Columbia i påsk efter steelhead. Drar på fredag.
Hela säsongen på privatvald i Gaula.
Sista veckan i augusti i Orkla

Skitfiske på er.
Anders

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Med lite tur så blir det några kvällar i maj, fiske efter havsöring i favoritån.

Premiären blir i nedre Gaula.

V.31 4 dagar i  Orkla.

v.35 4 dagar i Orkla.

Och om frun godkänner, och sönerna är sugna så sticker jag med sönerna (2 av dem) till Orkla alt. Gaula 2-3 dagar.

Sedan återstår en lång höst/vinter med abstinens i kubik och ångest i vanlig ordning.

Mvh R

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Satan i gatan vad man saknar fisket nu!!!

Och det är långt kvar till man får styra bilen mot Norge. Men som tur är har vi i Väst begåvats med ett par fina vatten som startar redan första april. Även kusten och dess fina öringar kan jagas från april.  Men nu är mörkret här och inte ens en vackert bunden fluga kan fylla hålet efter att få svinga ett spö, en lina med en go fluga i änden. Allt blir enklare efter nyår och vad gör man inte för att få tiden att gå? Man kan köpa ny bil, åka till vår sydliga huvudstad och se barndomsidolen, beställa en resa söderöver för att se små strimmor av ljus i mörktet. Fan så långt det är till april....:unsure::D

Hur bedövar ni fiskelusten de mörka månaderna?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fiska i Norge havsöring. Lax i Vättern o Vänern. Blir kanon det. Bara vädret är ok. Tänkte paddla med kajaken från Strömstad över gränsen så det är inte alls långt borta.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Havsöring på kusten.

vid bindstädet

research och idéer för kommande säsong. Planering. 

Själv tynger det som allra mest när säsongen precis slutat. Då är det nästan ett år kvar till nästa gång :(

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nya regler i Orkla men inte fler lax i antal per säsong.

Jag kan tycka att det är lite förvånansvärt att stora honan som är övervägande i antal som samtidigt går upp i juni blir lovlig att banka ihjäl denna månad.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu ser man en strimma av ljus och hopp i fråga om fisket här på västkusten. Det är dock inte lovligt att fiska innan 1 april. Men om längtan suger i för hårt kan man åka till sydkusten på rimlig tid och fiska öring. Det är i sig konstigt att skåningarna får lov att börja fiska den 1 januari och vi några mil norröver den 1 april, same same kan man tycka.

Jag har köpt lite av Frödins nya conesystem och har bundit en hel del flugor med dessa tungstensconer. Det slår mig att en kompis bundit på samma sätt får många år sedan med skillnaden att Frödins coner är just tyngre. Jag tycker att det är lite kul att man kan byta kropp till flugorna och välja den kropp som man tror passar för tillfället. i och för sig inget nytt men nytt för mig.

Jag undrar om någon har testat att fiska med dessa tyngre conesystem, hur är egenskaperna vid kast och hur fiskar de i vattnet?:D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vi går mot ljusare tider och med raska steg närmar vi oss premiären på Västkusten. Man undrar om den kyla som slog till som ett knytnävslag här nere gör att fisket blir lite senare? Vad tror ni?:D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
20 minutes ago Laxarnas prins sa:

Vi går mot ljusare tider och med raska steg närmar vi oss premiären på Västkusten. Man undrar om den kyla som slog till som ett knytnävslag här nere gör att fisket blir lite senare? Vad tror ni?:D

När har ni premiär?här kommer det  nog bli motorborr och korta styva spön på premiären🤔

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
29 minutes ago Laxarnas prins sa:

Vi har premiär den 1 april på västkusten. Längre ner mot Höganäs är det den 1 januari. :D

Hehe ja 1 januari behöver man förlängare på borren😁. längtar rejält till tvåhands viftande☺.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har fått med mig familjen på semester i Norge i sommar och vi ska bo på en camping utanför Berkåk. Jag tänkte fiska kortvald i Orkla och vill ha lite tips på bra sträckor. Har fiskat Svinsöyen, Sugustad och Ramloan men vill prova något nytt i år😀

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.