Hoppa till innehåll
P-Å.L

Vojmån uppströms Aujojaure

Recommended Posts

Jag o en kompis har fått fiskekort på övre delen av vojmån.

Är det någon som har erfarenhet av (om eller hur ) det är möjligt att ta sig dit via Norge?

Och sedan paddla ner till gielas??

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag o en kompis har fått fiskekort på övre delen av vojmån.

Är det någon som har erfarenhet av (om eller hur ) det är möjligt att ta sig dit via Norge?

Och sedan paddla ner till gielas??

Jag fiskade den sträckan 2001 tror jag det var, Väldigt snårigt o jävligt vid strandkanten på många ställen så glida ner i kanot är ingen dum ide.

Fisket var med mina mått väldigt bra även om klunsarna uteblev. Men en och annan öring över kilot hitta vi. Samt fina harrar strax uppstöms Aujojaure!

Vet att Bredberg skrivit en artikel om kanota den sträckan, så pröva googla, tror det var fiska i norr den publicerades...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag fiskade den sträckan 2001 tror jag det var, Väldigt snårigt o jävligt vid strandkanten på många ställen så glida ner i kanot är ingen dum ide.

Fisket var med mina mått väldigt bra även om klunsarna uteblev. Men en och annan öring över kilot hitta vi. Samt fina harrar strax uppstöms Aujojaure!

Vet att Bredberg skrivit en artikel om kanota den sträckan, så pröva googla, tror det var fiska i norr den publicerades...

Tack. Ska prova att söka på det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fiskade där 2007. Väldigt fint vatten helt klart. Upplevde naturen som väldigt orörd och vacker. Fint fiske även om vi inte lyckades lura några av de större.

På länken nedan finns några bilder från området:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Snygga bilder! Är stugan åtnikstugan? Vandrade ni? Isåfall vart ifrån?

Stämmer bra i fråga om stuga. Vi bodde i den en natt och tältade resten. Det var skönt med lite komfort eftersom vädret var rätt så ruggigt men kyla och lite regn.

Vi gick vinterleden från vägen mot Kittelfjäll (startade mellan övre- och nedre Vapstsjön) på vägen dit, hem den lilla stigen norrut via Daarnege sameviste.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Stämmer bra i fråga om stuga. Vi bodde i den en natt och tältade resten. Det var skönt med lite komfort eftersom vädret var rätt så ruggigt men kyla och lite regn.

Vi gick vinterleden från vägen mot Kittelfjäll (startade mellan övre- och nedre Vapstsjön) på vägen dit, hem den lilla stigen norrut via Daarnege sameviste.

Ok Tavk vi funderar på om man inte kan åka till Norge och därifrån te sig till Harrsjön med kanot.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ok Tavk vi funderar på om man inte kan åka till Norge och därifrån te sig till Harrsjön med kanot.

Av vad jag hört så ska det gå utmärkt. Med lite tur så ska du kunna ta dig nästan fram till svenska gränsen efter en grusväg (under förutsättning att bommen är öppen). Exakt det upplägget hade vi planerat för, men nu när vi inte fick kvoterat detta år så får det skjutas på framtiden.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Av vad jag hört så ska det gå utmärkt. Med lite tur så ska du kunna ta dig nästan fram till svenska gränsen efter en grusväg (under förutsättning att bommen är öppen). Exakt det upplägget hade vi planerat för, men nu när vi inte fick kvoterat detta år så får det skjutas på framtiden.

Har du någon kontakt som man kan prata med, som vet lite mer om hur man hittar vägar och eller pratar med. Någon i Norge om var man får köra osv?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har du någon kontakt som man kan prata med, som vet lite mer om hur man hittar vägar och eller pratar med. Någon i Norge om var man får köra osv?

Dessvärre inte. Har bara hört ryktesvis att det kan gå att ta sig så pass nära Harrsjön som fyra kilometer med bil, dock under förutsättning att den vägbom som ska finnas är upplåst.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Min kompis har varit i kontakt med en kille i Kittelfjäll som både hyr ut kanoter och visste det mesta om fisket.

Även om hur man skulle ta sig in ifrån Norge. Jag vet inte namnet på honom men jag återkommer!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lyfter denna i hopp om att någon kanske har lite information att komma med kring vattenstånd och liknande. Vet ju att snösmältning och liknande varit ovanligt utdraget detta år, likaså att temperaturen inte riktigt velat komma upp i normal sådan.

Vi är ett gäng på sex personer som har fått tillstånd att fiska på sträckan. Två kanadensare kommer vi att paddla från Norska sidan och neråt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Någon som vet vem man kan kontakta och få information av någon om den där bommen är öppen på norska sidan?

PMa mig gärna! Alla tips mottages varmt :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Var både uppströms Aujojaure och nedströms mot Gottern förra sommaren. Hittade nätrester på stranden, vet att samerna brukar lägga nät i den sjön. Två av harrarna vi fick hade mask i köttet :(

Sista gången jag åker till Vojmån kan jag säga!

Redigerad med joel

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Var både uppströms Aujojaure och nedströms mot Gottern förra sommaren. Hittade nätrester på stranden, vet att samerna brukar lägga nät i den sjön. Två av harrarna vi fick hade mask i köttet :(

Sista gången jag åker till Vojmån kan jag säga!

Tråkigt!!

Hur upplevde du fisket annars då?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Finns mycket harr mellan 5 och 7 hg. Ingen öring över 3 hekto på hela veckan. :(

Synd på ett så fint vatten!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.