MathiasL

MathiasL:s kastövningar

583 inlägg i detta ämne

Hej Staffan.

Om du tittar på min blogg från 25/9 och film nr.2 ca 8 min in i filmen så kanske du förstår vad jag menar

Jag var ut idag Berndt,antar att du menar en väldigt smal ellips genom att bara dra spöt fram och tillbaka i horisontalplanet? Det funkade bra hursomhelst.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Just det jag menar Staffan. Jag tycker att det levererar högre linhastighet än ett vanligt snakeroll. Just det du säger så trycker jag i hop elipsen ytterligare. Framförallt behöver jag inte exponera linan för så mycket vind.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kul teknik Berndt. Jag ska kolla din film när jag får tid men på beskrivningen låter den väldigt intressant. Trevligt att få lite diskussion i tråden.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

JA! ..det är bättre att göra en snak-roll elliptisk i sitt utförande.. än en rund sådan.....bättre fart blir det..klarar vind bättre oxå....å lite längre kast i vind framförallt...pang på bara!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En oväntad bonus i mitt nyinförskaffade exemplar av Joan Wulffs Fly casting techniques.

ad03143ed3433c4831fc591c625533c4.jpg

Från telefon.

post-2367-14575086236471_thumb.jpg

Redigerad med MathiasL

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag filmade mig själv för några veckor sedan när jag övade på precisionskastning. Målet är ca 12 meter bort, kanske någon meter eller två till. Jag mätte inte. 

Edit: det blev lite rumphugget det där.

När man kastar för att träffa ett mål finns det några saker att tänka på:

1. Spötoppen ska gå i en rak linje vilket innebär att om jag kastar på ett mål nära mig måste jag sikta högt med spötoppen i bakkastet och lågt i framkastet. Om målet är längre bort ska bakkastet bli lite lägre och framkastet lite högre. Även i sidled måste linan gå rakt. Kastar man lite snett i bakkastet blir det antagligen likadant i framkastet.

2. För att ställa in siktet är det bra att kasta ovanför målet innan leveranskastet. Man vill att flugan ska hovra ovanför målet. Det innebär att man måste ha lite fart på linan. Dubbeldrag gör mycket men andra sätt att åstadkomma det här är att antingen rotera genom hela kastet eller att rotera väldigt sent för att ge lite extra fart till grejerna. Jag försöker rotera sent och ge en extra liten knuff på linan med en mjuk handledsknyck precis på slutet. 

I fiskesituationer är det kanske inte bra att kasta flugan i luften precis ovanför fisken men man kan ställa in siktet och sedan skjuta lite lina.

Helst ska man ju träffa målet varje gång men jag är inte där än. :)

Redigerad med MathiasL
För lite text.
3 personer gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På ‎2017‎-‎01‎-‎19 at 10:28 MathiasL sa:

Jag filmade mig själv för några veckor sedan när jag övade på precisionskastning. Målet är ca 12 meter bort, kanske någon meter eller två till. Jag mätte inte. 

Edit: det blev lite rumphugget det där.

När man kastar för att träffa ett mål finns det några saker att tänka på:

1. Spötoppen ska gå i en rak linje vilket innebär att om jag kastar på ett mål nära mig måste jag sikta högt med spötoppen i bakkastet och lågt i framkastet. Om målet är längre bort ska bakkastet bli lite lägre och framkastet lite högre. Även i sidled måste linan gå rakt. Kastar man lite snett i bakkastet blir det antagligen likadant i framkastet.

2. För att ställa in siktet är det bra att kasta ovanför målet innan leveranskastet. Man vill att flugan ska hovra ovanför målet. Det innebär att man måste ha lite fart på linan. Dubbeldrag gör mycket men andra sätt att åstadkomma det här är att antingen rotera genom hela kastet eller att rotera väldigt sent för att ge lite extra fart till grejerna. Jag försöker rotera sent och ge en extra liten knuff på linan med en mjuk handledsknyck precis på slutet. 

I fiskesituationer är det kanske inte bra att kasta flugan i luften precis ovanför fisken men man kan ställa in siktet och sedan skjuta lite lina.

Helst ska man ju träffa målet varje gång men jag är inte där än. :)

Gu vad du missar!!...:blink::D

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.