Hoppa till innehåll
caran672

Bonefishflugor

Recommended Posts

Har "bundit" lite flugor.

En flytande gummy minnow

Surf candy och en special med epoxytratt. Den ska främst användas till jacks och tonfiskar som jagar upp småfisk i ytan. Tanken är att den vid snabb hemtagning kommer lämna bubbelspår eller nån slags turbulens... :)

post-2799-0-98349400-1313929457_thumb.jp

post-2799-0-25451200-1313929471_thumb.jp

post-2799-0-73857100-1313929487_thumb.jp

post-2799-0-53982200-1313929504_thumb.jp

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

De första ser intressant ut! Har du testat den?

Den första blå är ny ide som ska prövas! Men jag tror stenhårt på den! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Den första flugan har den ett "popperhuvud" som popper betena har som spinnfiskare kör med?

Jag blir ju extremt sugen måste jag säga att binda flugor då jag ska till Key West och även Los Roques och fiska bonefish och andra arter nästa år!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Den första flugan har den ett "popperhuvud" som popper betena har som spinnfiskare kör med?

Jag blir ju extremt sugen måste jag säga att binda flugor då jag ska till Key West och även Los Roques och fiska bonefish och andra arter nästa år!

Den är limmad och formad som ett popperhuvud. Jag har tagit en fluga som ser ut som de sista två och gjort en omgång lim till.

För att få den platta formen så har jag använt ett burklock i plast som jag stuckit hål i så att krokögat kommer igenom. Sedan flugan vändas upp och ned i så att det ohärdade epoxyt flyter ner mot locket och får en platt nos. Epoxyt fäster inte så bra mot plasten så det går lätt att få bort flugan. :) Resultatet blir popperliknande huvudform!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fasen va coolt, det måste jag testa ikväll! Vad för epoxylim använder du om man får fråga? De jag har använt förr är inte så klart i färgen efter det har fått torka :(

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag använder nu Casios epoxy. Det håller sig ganska klart och gulnar inte nämnvärt än vad jag sett. Har några flugor som blivit en aning gula och några som inte blivit. Kan ha använt olika lim. Kanske kan ha med blandningen också.. Det finns ju bra lim till sånt här.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har nu börjat använda Clear cure goo (finns på mistpool). Ett lim som härdar med uv-ljus.

Det slår epoxy som bara fan. Formen blir bättre, lättare att applicera och det är helt klart.

Rekomenderas!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Som van spinnfiske så är popper oslagbart roligt ... poppern ska ju ryckas tillbaka då den då tar med sig luft under vattnet och hoppar upp till ytan med bubblor och ett PoPP.. fiskarna blir som galna av det ... och när man får napp då plaskas det rejält.. häftigt som faan!! ( Dock så kan det va svårare om man ska fiska skygg fisk)

Redigerad med Mr.Corrado

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Någon variant jag hittade på youtube, någon som sitter inne på bra sidor med inspiration?

http://www.ssflies.com/info.php?info_id=5

Varsågod:-)

Bind weedguards på flugor som är tan/oliven. Det er et must i turtlegrass!

Lag også noen reker/krabber uten ögon til dom tilfällen då fisken går super-grunt.

MEN. Du vil använda baitfish flugor 85% av tiden på LR. Så hold rätt fokus:-)

Et lite tips: Jeg fikk bra med fisk på Grand Roque på en supertung hvit Dog Nobbler. Kast ut på sandbotten, när du ser en bone som närmar seg gör du ett drag, sånn att flugan går mot ytan, for så att dyka snabbt mot botten, så: Wham!

Största fisken min på det sättet var 76cm. En del strul blant alla repen, men det går:-)

J

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

post-2799-0-38199600-1317462487_thumb.jp

Nygjorda med Clear cure goo. Bättre lim än epoxy, mycket mindre kladd och enklare att arbeta med.

Har lagt en beställning från Cabelas med bland annat lite olika saltvattenkrok som ska testas. Idag använder jag TMC 800S som är ganska dyr men väldigt skarp och fin.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

post-2799-0-67711200-1317466042_thumb.jpVit Crazy Charlie.

Lite flash. Funkar bra på Los Roques där man fiskar över rena sandbottnar både på badöarna och när man är ute med guide på flatsen.

Stl. 4 på kroken är lagom. Hade med mig även 6or och 8or men 8 kändes för litet. 6 funkar helt ok men fyror kändes bäst.

Redigerad med caran

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

På fiskarna är det en cocktail av syntetfiber. Använder i botten mirage flash, sedan super hair. På toppen kör jag antingen Flouro fiber eller craft fur.

På Crazy Charlie lindar jag kroppen av Larva Lace, en slags tunn silikonslang. Allt finns på mistpool.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Krokarna som jag använt här är Partridge CS54 saltwater shrimp och dom är rätt tunna i godset ja. För tunna? Har ni några erfarenheter om att dom gått av? Fiskar en helt del med dom här hemma men det e ju inget som går att jämföra.

Jag har också bundit ett par på A.jensens salwater HO-106004 och dom är aningen tyngre i godset.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jeg har også användt Partridge shrimp krok, snygg krok, jag tyckte det var något känt med bilden..:-)

Ja, dom rätar ut seg, og går av ved stor hög belastning. Somregel går det bra, men om kroken får fäste mot dom benplattorna som BF har i munnen er du fucked..

Krokar som har gått av: Partridge Shrimp. Mustad Saltwater Shrimp, Tiemco 811s,Varivas994s

Krokar som inte har gått av:Partridge Sea Lord, Mustad Tarpon, Mustad BigGame light, Mustad 34007, Gamakatsu SL 45, Gamakatsu SS15(str 4 och uppåt for SS15)

Det finns garantert en del olika erfarenheter her, men det här er mina.

J

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag binder mycket med TMC 811S. Tycker den är ruskigt skarp och lagom kraftig. Har inte fiskat så mkt bonefish så jag bedöma hållbarheten men vet att den är populär för bonefish världen över.

Har beställt lite andra märken från Cabelas som jag väntar på just nu.

Här är två charlies med gummiben. Tanfärg. Extratunga ögon för att man på LR ibland fiskar lite djupare, 70-120 cm.

post-2799-0-99551600-1318165602_thumb.jp

post-2799-0-64657700-1318165804_thumb.jp

Redigerad med caran

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.