Hoppa till innehåll
Mikeyland

Gysingeforsarna

Recommended Posts

2 hours ago Lennholm sa:

Är det någon som fiskat i gysingeforsarna nyligen? Undrar lite hur fisket är där nu för tiden och om det är värt ett besök

Det är nog extremt få som fiskat där i år. Vadningsförbudet släppte för två veckor sen och sedan dess har vattenståndet varit ca 1m högre än "vanligt högt", dvs ej vadningsbart och inte heller fiskbart. 

Sedan några dagar har vattnet gått ner 1m så nu är bara högt..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
18 minutes ago Sahlberg sa:

Det är nog extremt få som fiskat där i år. Vadningsförbudet släppte för två veckor sen och sedan dess har vattenståndet varit ca 1m högre än "vanligt högt", dvs ej vadningsbart och inte heller fiskbart. 

Sedan några dagar har vattnet gått ner 1m så nu är bara högt..

Okej, tack för infon! Antar att det bara är att vänta någon vecka till då innan man provar stället.. :) 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Som det ligger ju nu och pendlar mellan 300-350 tycker jag själv är på tok för mycket för att fisket ska vara bra.

150 är att föredra upp till 250, däröver svårt...

Vattnet var ju på väg ner ordentligt, men nu har elpriset stigit från ca 30 öre till 45 öre så då lär de släppa på så mycket de bara kan...Hade tänkt mig dit på lördag...men ligger det över 300 avstår jag...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej gott folk!

Någon som har varit i Gysinge på senaste tiden? Har ett personligt mål sedan 10 år tillbaka att fånga en "Godkänd" öring i Gysinge men har inte lyckats hittils :( Harr har jag däremot fått otroligt mycket. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
41 minutes ago Deinneman sa:

Hej gott folk!

Någon som har varit i Gysinge på senaste tiden? Har ett personligt mål sedan 10 år tillbaka att fånga en "Godkänd" öring i Gysinge men har inte lyckats hittils :( Harr har jag däremot fått otroligt mycket. 

Fortfarande fruktansvärt lågt vatten och har varit så hela sommaren. Lågt vatten har resulterat i varmt vatten och segt fiske förutom efter vitfisken som dominerat helt de gånger jag varit där i år. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Okej, annars tänker man ju att tempen borde gått ner till lite mera normala nivåer nu för fisken med temp mellan 10-13 på nätterna. 

Före sommaren fick jag iallafall en hel del Harr där men börjar klia i fiskefingrarna för öringen nu så kan snart inte hålla mig. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det går att få harr nu. Det fina abborrfisket i strömmarna kanske är över. Ska dit på söndag, men fokus gädda/gös/borre.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ska dit nu. Blåser en del, men hoppas det ska gå...lågt vatten just nu, de släpper bara 70 kubik vilket är lite väl lite....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Blåste infernaliskt. Och från totalt fel håll, direkt sydvästlig, vilket innebär att man inte har skydd någonstans i Gysinge samt att vilken sida du än väljer så är det svårt som fan att kasta, antingen direkt sned motvind eller så har du så kraftig sned medvind att det ändå inte går att få ut ett bakkast. Samt extremt lågt vatten. Nog med ursäkter:-) Men jag landade på 0 harrar, 5 mörtar. Kör dock med torris. Polaren, en äckligt duktig nymphoman/puppmetare (som inte behöver bry sig om vind) fick väl kring 40 harrar... Så fisken finns...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
6 hours ago Thymallus sa:

Blåste infernaliskt. Och från totalt fel håll, direkt sydvästlig, vilket innebär att man inte har skydd någonstans i Gysinge samt att vilken sida du än väljer så är det svårt som fan att kasta, antingen direkt sned motvind eller så har du så kraftig sned medvind att det ändå inte går att få ut ett bakkast. Samt extremt lågt vatten. Nog med ursäkter:-) Men jag landade på 0 harrar, 5 mörtar. Kör dock med torris. Polaren, en äckligt duktig nymphoman/puppmetare (som inte behöver bry sig om vind) fick väl kring 40 harrar... Så fisken finns...

Roligt att fisken finns, synd man inte är duktig nymphfiskare då bara..😅

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-9-23 at 07:42 Thymallus sa:

Pågår det inte biotopvård i Gysinge forsarna just nu? Funderade på en tur men skippade det pga detta.....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

De höll på med en helikopter och släppte ner grus ja. Men det var en bit ovanför så det påverkade inte direkt fisket. Vet ej hur det kommer fortsätta. Sedan hade de grävt lite här och där med maskiner. Vi får väl se vad det resulterar i...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Okidoki då kanske det är värt ett besök ändå :-)   Din kompis puppmetaren var lyckades han bäst? Stora forsen vid fiket, Sevedskvarn eller annat ställe? Håller själv på och övar upp mitt euronymfande och Gysinge är ju ett fint ställe på många sätt :-)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Stora forsen ja, men uppströms första bron om man räknar från Sevedskvarn. Vid fiket går det så lite vatten att där finns ingen fisk i år.Men har är så förbaskat skicklig att det spelar ingen roll var han ställer sig...han får fisk var som. Även i Sevedskvarn, där jag aldrig fått något tex...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Igår blev det äntligen en sväng till Gysinge. Soligt och fint och 9 grader i vattnet. Väääldigt lågt vatten men Harrarna var i stöten. Puppmetet effektivt som vanligt och resulterade i ett gäng med 35 cm i topp :-)

Tack för tipset Thymallus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
14 hours ago Pepppe sa:

Igår blev det äntligen en sväng till Gysinge. Soligt och fint och 9 grader i vattnet. Väääldigt lågt vatten men Harrarna var i stöten. Puppmetet effektivt som vanligt och resulterade i ett gäng med 35 cm i topp :-)

Tack för tipset Thymallus

Härligt Peppe!

Var själv där i lördags (kanske sågs vi?). Fick också ett gäng med harrar, några var tom 40cm (inte fått så stora tidigare). De kämpade bra. Körde dock inte puppmete:-).  Fick även min första öring någonsin i Gysinge. Inte stor, men väl en öring. Dess värre var det ett spinnfiskande par som lyckades få en öring (ca 45cm) som inte gick att släppa tillbaka....trekrok hade förstört svaljet för mycket, jag försökte hjälpa dem och fisken och höll den i ca 15 min innan det blev till att ge upp. De fick väl en god middag får man hoppas...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.