Hoppa till innehåll
JesperP

JP:s Räka

Recommended Posts

gallery_7838_610_913.jpg

Bindtråd: Benecchi 10/0 sand

Krok: Gammakatsu F314 #4-6

Förtyngning: Bly (kan även utelämnas)

Ögon: Bränd nylon 0,60 (målad med tuschpenna och lackad)

Antenner: Krystal flash pearl

Käkar: Teal fjäder

Kropp: harrmask natur

Ribbing: Ultra Lace Tubing clear

Ben: Buggy nymf legs tan

Vinge: Bucktail natur

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Börja med att vik en bit (i detta fall ca 3 cm) blytråd på mitten och tvinna den.

Blytråden binds sedan in vid krokböjen och för att den verkligen ska ligga still kan man applicera en liten klick superlim.

(Obs att blytråden fördelaktigen binds in så att den ligger rak på kroken. Detta gör att den kan användas som stöd när man senare binder in ögonen)

gallery_7838_610_76554.jpg

Redigerad med JesperP

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Bind in en bunt fiber från teal fjädern som ska utgöra käkarna en bit ner i krokböjen.

Sedan brukar jag binda in överskottet över blytråden.

gallery_7838_610_69332.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Sen är det dags att binda in ögonen. Dessa fästs först med 1-2 varv och sedan justerar jag längden till ca 0,5 cm.

Efter att jag fått rätt längd på ögonen binder jag in ögonen så att de ligger med stöd mot både blytråden och krokskaftet. Därefter binder jag tillbaka mot krokböjen, nu med lite mer tryck på tråden. Avslutningsvis pressar jag ut ögonen från krokskaftet.

(Ögonenskaften kan gärna vara lite längre då de tillsammans med blytråden ger räkan en snygg tapering.)

gallery_7838_610_34693.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Gummislangen fästs in vid krokögat och binds hela vägen ner till krokböjen, där ögonen och käkarna börjar.

gallery_7838_610_62497.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu är det dags att göra dina tre benpar.

Två benpar med benleder som lätt fås genom att göra två enkelknutar på gummibenen och rak bit som ska utgöra det bakre benparet.

Benen görs så att frambenen är längre en mellanbenen som i sin tur är längre än bakbenen.

(Observera att jag gör knutarna innan jag klipper loss benet. Då kan man lätt klippa dem till samma längd utan att slösa material.)

gallery_7838_610_99033.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Första benparet binds in i höjd med krokspetsen med ett varv. Därefter ser man till att benen är lika länga innan de hålls bakåt och fästs med ytterligare några varv.

gallery_7838_610_42600.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

När de tre benparen är inbundna kan man dra lite lätt i dem för att separera höger ben från vänster och kontrollera att de inte sitter snett.

När benen är inbundna placerar jag bindtråden tillbaka vid krokböjen igen.

gallery_7838_610_89769.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu är det dags börja dubba! Lägg inte på ett för tjockt lager på tråden då det lätt blir klumpigt att handskas med och kroppen tappar i slankhet.

(Tanken med räkan är att den nästa ska var transparant i vattnet så då vill man att kroppen ska vara rätt tunn.)

gallery_7838_610_21202.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Därefter vänder man på flugan i städet (om man som jag inte kör med ett true rotation) innan vingen binds in.

gallery_7838_610_7886.jpg

Redigerad med JesperP

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Slutligen gör man än whip finnish och borstar ut överskottsdubbingen som inte fästs av varken bindtråd eller ribbing.

(De kan ju ha ganska vassa tänder de där öringarna tycker jag så att lacka knuten är inte fel.)

gallery_7838_610_7177.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Slutresultatet blir en upp-och-ner räka som ska upplevas som nästan transparent.

Har man sätt hur en räka på flykt vet man att den genom ett vift på stjärten kan förflyta sig blixtsnabbt. Mellan dessa ryck känns det nästan som räkan avvaktar i sina handlingar genom att långsamt sjunka mot botten innan den med ett nytt ryck förflyttar sig ett ytterligare antal decimeter.

Tanken är att räkan inte ska fiskas med ögelknut utan att den ska sjunka så att krokböjen kommer att vara flugans lägsta punkt samtidigt som den stela bucktail vingen ska se till att flugan hålls på rätt köl.

gallery_7838_610_395.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.