Hoppa till innehåll
kbjernehed

Öringfiske i liten å med stor fisk

Recommended Posts

Jag själv kör ofta med ett 8 fot #5 i en liten å jag brukar fiska i.

Eftersom det är mycket vegetation runt ån, så är ett kortare spö svårare att hantera där om man vill lyfta linan smidigt.

:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Sånt här gillar jag.

När det gäller utrustning till dessa vatten så saknar jag en tråd, här på Edge (tror det fanns en sån, men kan inte hitta den).

Korta, men ändå spön i klass 5-7.

Med korta menar jag 8 fot eller kortare.

Finns det något behov av det?

Är det någon fördel med ett kortare spö?

Jag fick nämligen en fråga på Facebook av en som tydligen är hyfsat involverad i Scott Fly Rods.

Han frågade kort och gott om vilka typer av spön som det finns behov av i Sverige.

Säg till honom att skicka ett gäng modeller till mig så provar jag gärna ut vilka som behövs i Sverige...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Själv använder jag ett 7 fots #5, perfekt till små vatten och med tillräcklig ryggrad att hålla undan fisken från bråte och annat.

Det finns stor fisk i Skåne...525813_10150944066846380_1915920632_n.jp

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Glasfiber. Tänker jag på. Lovar att utveckla, men jag steker plättar.

Kan tänka mig både plättar och glasfiber! Designa ett glasfiber för skånska åar vet jag!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Själv använder jag ett 7 fots #5, perfekt till små vatten och med tillräcklig ryggrad att hålla undan fisken från bråte och annat.

Det finns stor fisk i Skåne...525813_10150944066846380_1915920632_n.jp

Den där öringen ser gammal ut. Vilket stort huvud! Grattis.  :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Varför inte? Nu är jag iofs inte helsåld på alltför korta spön, men nånstans mittemellan 7-8 fot så är jag hemma. Har ett gammalt Philipson Epoxite EF70 som är 7', klass 5. Tycker det är i underkant i längd. Det blir lite svårare att styra lina och rolla om spöna blir för korta. Men det är en vanesak. Vet att tex Decode gillar sina spön 6'6''-7' i dom klasserna, och han är inget blåbär på fiske i småströmmar. 

Kan tänka mig både plättar och glasfiber! Designa ett glasfiber för skånska åar vet jag!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fiskar ibland med en 7"6 i klass fem som är ett Cane spö. Längden är en klar fördel i dessa små åar. Men för det mesta fiskar jag med ett Sage TXL-F i klass 3. Ibland är det en stor fördel att kuna underhandskasta ofta och då tycker jag (personligt) att det är mycket smidigare med en 8 fotare i lägre klasser. Har drillat riktigt stor fisk på klass två i dessa Skånska åar och det funkar utmärkt. Tycker nog att det är flugvalet som styr. En stor husmask med tungsensskalle är lite struligt ibland eller en stor danica, på lättare linklasser. Då är nog en kort femma att föredra

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Varför inte? Nu är jag iofs inte helsåld på alltför korta spön, men nånstans mittemellan 7-8 fot så är jag hemma. Har ett gammalt Philipson Epoxite EF70 som är 7', klass 5. Tycker det är i underkant i längd. Det blir lite svårare att styra lina och rolla om spöna blir för korta. Men det är en vanesak. Vet att tex Decode gillar sina spön 6'6''-7' i dom klasserna, och han är inget blåbär på fiske i småströmmar. 

Styra linan kan bli lite knixigare men då vattnen inte är stora behöver man inte styra så mycket heller. Rollkast är inga problem såvida det inte sitter, som Flyfisher-56 skriver, något tungt längst ut. Det brukar iofs lösa sig med ett underhandskast. Angående hur stor fisk man kan ta på klass 2 och under är en diskussion jag inte ger mig in i då det kapitlet är överspelat i mitt fiskeliv.

Tycker absolut du ska fundera vidare på spöet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Den där öringen ser gammal ut. Vilket stort huvud! Grattis.  :)

Tack Jesper! Jo det var en av "di gamle". Spent Danica på halvmeterdjupt vatten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fördelen med högre klasser är att linan tål mer vind och tyngre flugor. En kort tvåa eller trea är härligt, men ibland är vikt en fördel, även för små, tekniska vatten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Till dom små öringåarna här i Göteborgstrakten brukar jag fiska med ett Powell Stillwater 7`11``2-3a skönt spö med lagom längd.  :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Använder gärna en klass 5 utrustning även i små åar med stor fisk, känns skönt att ha lite att bryta med om dom skulle bära sig dumt åt men jag har ännu inte bestämt mig för vad som är den "perfekta" längden på spö ännu .

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Fin liten å :)

Är det bara jag som inbillar mig eller simmar det Öringar i var och varannan Å i Skåne med omnejd? Själv så bor man i det mest Öringfattiga delen av Sverige.Typiskt.

vi har sjukt många bäckar/åar med öring i runt Örebro. Mer norrut i Örebro län kan de även finns bäckröding annars öring i 90% av alla vattendrag.

Redigerad med Stefan Höök

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej !

Jag föredrar att fiska med ett # 4, 7,9" Hardy Gem smuggler, ett mycket bra spö för kast i trånga lägen och fight av större öring. Skulle kanske ibland önska att spöt var lite längre, vid rollkast, men det kostar ju på smidigheten, så jag väljer att anpassa mig.

Vattnet fiskarna är ifrån är min lilla hemligjokk i norr, ett fantastiskt vatten, ni ser på fiskarnas kondition, vikt 2,0  kg.( min största på torrfluga ) 1,2 och 1,4. Vattnet har gett mig många fina fiskar över kilot, bästa fisket just kring början av juli ( lite beroende på hur tidig / sen sommaren är ), en period med stora mängder dagsländor ( norra Lappland ) ( Björken får löv ca. 20 juni så förstår ni = tidig sommar )

Tight lines !  Steen

post-11411-0-63825300-1358277548_thumb.j

post-11411-0-28291300-1358277613_thumb.j

post-11411-0-07400800-1358277853_thumb.j

Redigerad med sovereign

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vi har sjukt många bäckar/åar med öring i runt Örebro. Mer norrut i Örebro län kan de även finns bäckröding annars öring i 90% av alla vattendrag.
Jo, har läst att det ska finnas mycket öring i örebro. Tyvärr är det mycket vandringshinder i många åar.

Är på jakt efter ett litet vatten, men måste man inte ha tillstånd eller liknande för att fiska i många smååar?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.