Hoppa till innehåll

Recommended Posts

På 2018-08-31 at 13:52 Christer S sa:

Jäklar vilka fina flugor du lagar Peter😍👍👍

Tusen takk! Hoppas det blir noen flue lagad i Sortland också ;) 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Kan inte utan annat! ..FAN VAD snygga flugor du binder...sen om dom fångar nått!..är en annan femma.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fantastiskt fina flugor. Vilket material använder du till Zonkervingen? Det är inte utan att man blir inspirerad och längtar till bindstädet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago Calle55 sa:

Fantastiskt fina flugor. Vilket material använder du till Zonkervingen? Det är inte utan att man blir inspirerad och längtar till bindstädet.

På dom två sista är det mård. Otroligt fint hår i lagom längs med fin lyster i håret. Tyvärr tycker jag att skinnet oftast är lite tjockt när man hittar mårdskinn men dom fiskar bra i alla fall.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
6 minutes ago Lohi sa:

På dom två sista är det mård. Otroligt fint hår i lagom längs med fin lyster i håret. Tyvärr tycker jag att skinnet oftast är lite tjockt när man hittar mårdskinn men dom fiskar bra i alla fall.

Att ett skinn är för tjockt!..är inte en nackdel alltid. Den håller bättre...när det väl är blött!!,,,så blir allt mjukt..tro mig. Kan kännas tråkigt att binda med. Väl i vattnet! så gör den sin rätta.....Testa/Kolla

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 minutes ago Ismo sa:

Att ett skinn är för tjockt!..är inte en nackdel alltid. Den håller bättre...när det väl är blött!!,,,så blir allt mjukt..tro mig. Kan kännas tråkigt att binda med. Väl i vattnet! så gör den sin rätta.....Testa/Kolla

Helt sant! Sen använder jag muddlerZonkers nästan enbart vid mörker/nattfisket och då spelar det nog också mindre roll. 

och öringen verkar inte heller bry sig skinntjockleken;) 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
38 minutes ago Calle55 sa:

Hej!

Tack för svaret. Har du något tips vart  man får tag på mårdskinn?  

Jag vet att Roger Enger Lie har riktigt bra mård. Han har precis fått in den, så den kanske inte finns med på webben: http://www.engerlie.no/

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Calle55 sa:

Hej!

Tack för svaret. Har du något tips vart  man får tag på mårdskinn?  

Jag har en egen kran på mård;) Ett mer allmänt hållet tips är att alltid köpa skinn i butik så att man får kolla på det ordentligt. Ett fint oppossumskinn är minst lika bra som mård. Det jag letar efter är skinn med lite kortare hår dvs ca e 1,5-2cm och att håret ligger rakt och fint och inte är "cross-cut". En skinnbit där hårriktningen går att alla håll och kanter är helt värdelöst. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Mårdsvans! Suveränt material till tuber & mindre streamers-

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.