Hoppa till innehåll
StreamStixteam

Skagitt

Recommended Posts

Perry poke kast! Jo det laddar ju klingan bra. Kör en del poke när jag skagit fiskar men allt som oftast blir det dubbel spey från båda hållen.

Redigerad med thegrappler

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Magnolia...

Du ser vad jag menar med att det inte spelar så stor roll vilken aktion du har på klingan..

klingan till CTS är inte djup... Jag har den...

Videon till Ed ward skall beställas.. King of Amarican skagit :D .

Jag har sett han i aktion live i oslo och det var minnesvärt. Trevlig och duktig kille...

Hur som helst...Tror det är viktigar att använda det man är van vid(eller har...)... Och att aktionen är jämn..

Tls Micke

Det lilla jag har viftat på CTS Affinity Skagit 15 fot # 9/10 så känns aktionen djupare än på de vanliga Affinity DQ

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fick mina tip´s från Mistpool idag. Nu blir det ögletillverkning till ena änden.

Längd får jag klippa till när vi får öppet vatten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag köpte en Skagitklump av Christer på NAJC nu på sportfiskemässan, blir premiär i helgen i Mörrum med prylarna. Det är ju så löjligt lätt och enl. Chrille får man ner det mycket djupare än en t ex Flyt/Sjunk7. Bör bli perfekt!

Lattjade liet på mässan med Visions Cult 13'2 och en skagitklump och det är sjuuuuukt lätt att kasta med! Prövade med snabbare spön men trivdes inte alls med dom. Rätt sjuk känsla att ha ett spö i klass 7/8 och dänga ut klump + hela skjutlinan helt utan ansträngning!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

javisst är det trevligt o kasta med och förbannat kul o fiska med. trevligt o ses föressten magnus jobbade under mässan åt najc. kände mej lite lätt malplacerad.....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Frågan är ju hur djupt man får det jmf en sjunk2/3, 3/5 eller exempelvis en ren sjunk 5.

Hur lång nylon tafs skall man ha ha? bara en kort stump eller?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

själv kör jag allt från en stump på en halvmeter till nio fot o mendar man tillräckligt mycket så kommer man djuuuuupt beroende på längden på spetsen .

MEN o komma ner ordentligt snabbt som man gör med en riktig sjunklina är bara o glömma.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

djupt och långsamt , något som inte går ihop med rena sjunklinor då sitter man i botten , visst går det relativt djupt med en 15ft t20 i slutändan men går inte byta bort sjunklinorna mot skagit.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hmm om nu skagit är bra och man ska byta över till denna stil så har man ett större skatbo med linor som blir över, vore typiskt nu när man har fått ordning på alla linor.

Tycker någon att skagit ersätter scandistilen? Finns det någon anledning att byta stil?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nej inte byta, bara komplettera.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Är det ide att prova? Har inga problem med scandistilen.

Hur ska någon kunna svara på det? måste du väl kunna avgöra elle:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Alltså seriöst, precis som Coach skriver, komplettera. Det kanske inte fyller en lucka för vissa, so be it. Öppnar upp ögonen för ett annat fiskesätt för vissa, funkar bättre på vissa platser etc etc. Precis som både Scandi och traditionell speystil gör!

Linan är bara ett redskap som anpassas efter var när och hur man vill fiska. Visst vill man hålla sig till ett "system". Helt ok. Känns bara som folk dissar det och sätter sig på tvären utan att ha provat.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Alltså seriöst, precis som Coach skriver, komplettera. Det kanske inte fyller en lucka för vissa, so be it. Öppnar upp ögonen för ett annat fiskesätt för vissa, funkar bättre på vissa platser etc etc. Precis som både Scandi och traditionell speystil gör!

Linan är bara ett redskap som anpassas efter var när och hur man vill fiska. Visst vill man hålla sig till ett "system". Helt ok. Känns bara som folk dissar det och sätter sig på tvären utan att ha provat.

Har jag sagt i flera år men tror du nån lyssnar :wacko:

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är alltid roligt att pröva och lära sig nytt. Efter skagit så ska jag ta mig an hela speylinor.

Livet skall vara ombytligt, annars blir det lätt tragit.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Absolut, under en dålig laxvecka så kan det ju alltid vara kul att prova lite prylar.

Ska du prova speylinor så är Airflos Delta spey linor kanon fina. Jag har kört en hel del med den med utbytbara toppar, en superlina. Har både normal och long, otroligt lätta att kasta med.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Absolut, under en dålig laxvecka så kan det ju alltid vara kul att prova lite prylar.

Ska du prova speylinor så är Airflos Delta spey linor kanon fina. Jag har kört en hel del med den med utbytbara toppar, en superlina. Har både normal och long, otroligt lätta att kasta med.

Jodå, jag köpte ett par deltaspey både 10-11 och 8-9 för ett par år sedan, men mest för tipparnas skull.

CF 12,6:an hade inte orken att jobba med 8-9, men det kanske berodde på min bristfälliga teknik.

Greyline 15´hade inga problem.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Beställde 5 m T-14 till mina MOW tips.

Undrar om man måste tillverka cheaters.

Rio rekommenderar ju att skagitklumpens längd ska vara 3-3,5 ggr spöts längd.

Jag har ett 15´spö och klumpen är 31´, alltså så borde jag ha en cheater på 14´.

Men om jag gör 10´-14´MOW tips då borde man ju rimligen inte behöva cheaters?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag måste bara bjuda på det här! :D :D :D

Testade skagitklumpen idag på snön. Kastade inte alls.

Bara massa skit av mina försök.

Såg sen att jag monterat den bak o fram. :blush:

Grainstämpeln ska ju vara mot rullen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Beställde 5 m T-14 till mina MOW tips.

Undrar om man måste tillverka cheaters.

Rio rekommenderar ju att skagitklumpens längd ska vara 3-3,5 ggr spöts längd.

Jag har ett 15´spö och klumpen är 31´, alltså så borde jag ha en cheater på 14´.

Men om jag gör 10´-14´MOW tips då borde man ju rimligen inte behöva cheaters?

göra MOW-tips???

skit i det fjanteriet, skagit är inget finlir det finns det andra tekniker som fixar så fint. En extra mendning och du har hela skillnaden mellan de lättaste och de tyngsta MOW tipparna (som för övrigt bara är månglarpåhitt. IMHO). Med ditt längre spö kanske du bör göra 15´ T-tippar, lugna ner ditt stroke och allt går som en dans. Skagit är inte en pryl-teknink som alla f-s1,2,3,4,5,6,7,8, det är en teknik-teknik (om man kan säga så). DU kontrollerar allt med hastighet och mendning. En klump och en tip är allt man behöver, resten är line management. Go get them!!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.