Hoppa till innehåll
StreamStixteam

Skagitt

Recommended Posts

Ja och han är ju en skicklig scandikastare så för mig känns det väldigt konstigt om han skulle plaska mer med scandi än skagit...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Klart att allt kastande "plaskar"-"underhandskast-speykast...men vitsen ärju att undvika att plaska var ev. fisk står...om en tycker det känns bra.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Bra där :)

Tar lite tid att nöta in en ny rörelse och bryta invanda mönster.

Längden kommer när tekniken sitter och du kan kasta avslappnat och då blir det otroligt lätt istället.

Tänk lite extra på att inte jäkta igenom kasten utan lugnt och fint och tryck på progressivt i utkastet. För mycket kraft och kastet kollapsar lätt.

tack för alla tips + länkar!

körde en ny vända. Fokuserade på 

a) inte göra "Scandilyftet"

b  fokusera på kontinuerlig rörelse

c) undre handen...

1) snyggt? Nej

2) fina loopar? Nej

3) riktigt långt? Nej

men

4) ont i ryggen? Nej

5) fiskbar längd på kasten? Ja

6) känns som att vara på rätt väg? Ja

Redigerad med thegrappler

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag får ont i huvudet av allt försök till en bra skagit-kombo!

Min switch spö rekommenderar 23g tii skagit. Ska jag då köpa en skagit klump på 23g + tip eller skagit klump + tip till 23g?

Ni veteraner, kan inte ni handplocka ett bra skagit-kombo till mig vore tacksam.

Spöt är Guideline Lxi Switch 11'6 #7/8

Tack på förhand.

Redigerad med tidanfly

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Som ren skagit anbefaler vel guideline 500grain rtg skagit til den stanga?

Redigerad med Atle L

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag får ont i huvudet av allt försök till en bra skagit-kombo!

Min switch spö rekommenderar 23g tii skagit. Ska jag då köpa en skagit klump på 23g + tip eller skagit klump + tip till 23g?

Ni veteraner, kan inte ni handplocka ett bra skagit-kombo till mig vore tacksam.

Spöt är Guideline Lxi Switch 11'6 #7/8

Tack på förhand.

Det är klumpen som skall väga det dom rekommenderar, själv kör jag lättare klumpar på mina Switch spö. Det går alldeles utmärkt att göra sk Skagitkast med lättare klumpar. Spetsen kan inte väga för mycket på en så lätt klump. Jag balanserar mina linor på följande vikt Klump/spets. 2/3 delar klumpvikt = 1/3 spets. Alltså 23g klump= ca 8 g spets. Detta tycker jag stämmer underbart fint att kasta med

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Prova en Rio Scandi Versitip Short i klass 7 borde sitta som en smäck på det spöet.sen kan du kasta både Scandi o skagitkast

Om du vill.

Jag har en sådan på mitt switchspö i klass 7 11 fot 9 tum.Kolla senaste nummret av AOF där de testat den.

JOJ

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

500 grains!? lite för tung kanske?

Tack Laxberndt, ska prova ditt metod med att kapa gamla tunga klumpar till 23g. och testa lite :)

Ska kika på linan du nämnde Kaffebryggarn.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu kan jag inte skagit, men jag kör samma spön som du. Skulle gissa på 12,6 eftersom zenith tvåhand är underklassade. 12,6 är en 8

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej har nu införskaffat ett Guideline Exceed 12" 7/8, är det någon som har testat detta spö ,med en skagitlina, vilket fabrikat och vilken vikt ska man satsa på. Är 500 grains för mycket eller vad tror ni. Spöet har en rekommenderad klumpvikt på 25-27 gram.

Kastar med Cirkle C och Perry Poke.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Inte provat just detta spö, på andra guideline #7-8 har jag 450grain men 500 är väl i linje med vad guideline rekommenderar. Fabrikat är nog mindre viktigt, välj en snygg färg bara.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Bytte till mig ett sånt spö för de är grymma att kasta skagit med.

Fick med en 440 grain till spöt men har inte hunnit prova än.

Kompisen hade en SA 520 grain på sitt.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lxi klarar det galant. Vad gäller skagit träsket är jag inte jättebevandrad. Men av dom jag testat har sa skagit extrem head och rio skagit max short vart i särklass härligare än dom andra jag testat. Med lite extra plus till rio. Jag fiskar inte skagit med skagit ska tilläggas. Jag går med ddc spetsar och går efter scandi vikter.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

I regel funkar ofta ca 3 gram över maxvikt för scandi och du landar runt 470 grain på skagitklumpen till det spöt. Men testa med 500 grainaren för det är ändå inte alls så stora skillnader i vikt om du håller dig till vattenladdade kast som du nämnt.

Fabrikat finns det några och direkt inga som är dåliga. Airflo har ruggigt driv och vänder över det mesta och GL en anings delikatare i presentationen än airflon. RIO el SA är något mer finstämda än airflo/gl och kortare men driver på bra och vänder över stora flugor så inget hinder. Så mer en smaksak vad man gillar. En sak man kan tänka på är att en kortare lina blir lite mer nervös och orolig i luften än de som är lite längre.

Lycka till!

Hej har nu införskaffat ett Guideline Exceed 12" 7/8, är det någon som har testat detta spö ,med en skagitlina, vilket fabrikat och vilken vikt ska man satsa på. Är 500 grains för mycket eller vad tror ni. Spöet har en rekommenderad klumpvikt på 25-27 gram.

Kastar med Cirkle C och Perry Poke.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ohh tack för alla svar...har nu börjat snegla på Rios skagit max short 500 grain, om jag väljer short linan så kanske man får det ultimata om man väljer 500 grain, jag tänker mig att det blir enklare att underhandkasta med en kortare lina, med tanke på att klumpen är en meter kortare. Samt som nämts tidigare att 500 linan passar bättre för vattenladdade kast typ Snap-T och Perry Poke. Väljer jag den på 475 grain kanske jag tappar lite driv i dessa kast.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Glad amatör som jag är märker då jag ingen skillnad på 475 eller 500 grain, är väl mindre än 2 grams skillnad.

Sent from my dumPhone using Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.