Hoppa till innehåll
StreamStixteam

Skagitt

Recommended Posts

Skagit är suveränt när det blåser. När andra inte kan fiska överhuvudtaget så tar man fram en skagitklump, vinklar 45 grader och man får sträckt tafs i storm.

När det strömmar hårt är det svårt att kasta bra!

Förutom vid hård vind när ytan krusar och fisken blir mindre störningskänslig så är Scandi fortfarande överlägsen enligt mig. Jag använde nästa bara skagit under 2012. Det var ett satyg att sedan gå över till Scandi igen. Det är ju förstås en annan fördel med Skagitklumpen. Den är otroligt lättkastad......

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

behöver hjälp med mitt guideline #7-8 12.6lpxe,får inte till någon duglig kombo har provat allt i mellan 400g 525g vill kunna använda en spölängd t17 t20 ok min teknik är kass just nu

Redigerad med hunter1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tänka sig hur undligt det är.Fick lite tips och kom vidare bytte ut mitt stor spö(15")Och tillbaka till ruta ett nästan med stora fina linbågar,så det blir till att justera stopplägen vid spöföring igen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har ett Loomis Switch 11' klass 7 och undrar om någon kört skagit med det och vilka vikter man ska ha på linan? tack för tips

Kastar 19 g flyt annars vanlig scandistyle 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej!
Som skeptiker i början måste jag nu medge att det är kul att ha fler användbara kast i bagaget. 
Det jag reagerat på är dock det här med speciella linor för ändamålet, min erfarenhet är att det går utmärkt att kasta alla vattenburna kast med de linor som finns i arsenalen. En helt vanlig flytande wf enhandslina klarar kasten fint i småströmmarna, likaledes en tripl d i vanligt utförande med storspöet.

Så mitt tips är att hålla i pengarna och testa med det du har. Det är inget atomklyveri. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Håller med, det går att använda de såkallade skagitkasten med vilka linor som helst. Dessa tekniker har man väl använt i årtionden med traditionella längre speylinor?

Fördelen med de kortare skagitlinorna är som jag kan se det att man har möjlighet att vända över väldigt tunga sjunkspetsar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
12 hours ago baeckmanj sa:

Håller med, det går att använda de såkallade skagitkasten med vilka linor som helst. Dessa tekniker har man väl använt i årtionden med traditionella längre speylinor?

Fördelen med de kortare skagitlinorna är som jag kan se det att man har möjlighet att vända över väldigt tunga sjunkspetsar.

Och väldigt tunga flugor..   mvh  borano20

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag var också skeptisk i flera år när det gäller Skagit. 

Inför denna säsong köpte jag på Tradera, till ett bra pris, Rio Skagit Flight klumpar. Fick ingen vidare känsla för dem men kom till insikt att de är ganska långa och att jag trots allt var ny på det här med Skagit.

Köpte en Airflo Skagit Switch klump istället för att ge det hela en "sista" chans. Klumpen är på 6,1 meter och jag använder den till ett 12' spö. Det är samma längd som på Rio Skagit Max Short för övrigt.

Måste säga att jag helt klart fått mersmak för Skagit med denna korta klump. Flyger långt gör den och att kasta med den är  skitenkelt. Förutom att den är användbar där det är ont om utrymme och man kan kasta med tyngre/större flugor så är det skitenkelt att styra flugan.Effekten av en mendning blir mer eller mindre omedelbar tack vara den korta flytdelen. Uppsättningen bjuder på aktivt fiske på ett helt annat sätt tycker jag.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.