dues

www.furledbyhand.com

141 inlägg i detta ämne

Funderar lite på synligheten. De är ju inte direkt osynliga. Skrämmer de inte fisken?

Redigerad med Twitcher

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på synligheten. De är ju inte direkt osynliga. Skrämmer de inte fisken?

Jag har aldrig upplevt att det varit någon skillnad på skrämselfaktorn om man jämför med vanlig nylontafs :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fin hemsida! Gärna fler bilder på tafsar du tvinnat. Om det nu är du som gör dom. Gärna mer information om olika taperingar också.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fin hemsida! Gärna fler bilder på tafsar du tvinnat. Om det nu är du som gör dom. Gärna mer information om olika taperingar också.

Tack! Det är jag som gör dom :) Skall försöka uppdatera med lite fler bilder framöver. Vad skulle du önska för info om taperingarna? Något specifikt?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag tvinnar ju själv, så jag vet vilka fantastiska möjligheter som finns. Anledningen att du skulle lägga ut taperingar är alltså inte för min de, utan mer som upplysning till dina kunder. Jag har gjort leveltafsar, WF-tafsar och vanliga taperade. Jag har varierat antal trådar i spetsen, och testat olika material (Uni, dyneema, mono etc). Jag har testat olika typer/storlekar på tafsringar, samt olika ytbehandlingar (linolja, mucillin etc).

Ju mer fakta och variationer, desto mer inser dina kunder vilka fantastiska möjligheter tvinnandet har.

:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag tvinnar ju själv, så jag vet vilka fantastiska möjligheter som finns. Anledningen att du skulle lägga ut taperingar är alltså inte för min de, utan mer som upplysning till dina kunder. Jag har gjort leveltafsar, WF-tafsar och vanliga taperade. Jag har varierat antal trådar i spetsen, och testat olika material (Uni, dyneema, mono etc). Jag har testat olika typer/storlekar på tafsringar, samt olika ytbehandlingar (linolja, mucillin etc).

Ju mer fakta och variationer, desto mer inser dina kunder vilka fantastiska möjligheter tvinnandet har.

:)

:) Då skall jag fila lite på det också! Tack för tipsen!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ursäkta en dum fråga men tvinnar ni verkligen?

Inte flätar?

Det är ju en väldig skillnad...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ursäkta en dum fråga men tvinnar ni verkligen?

Inte flätar?

Det är ju en väldig skillnad...

Tvinnar...iaf i min mening :) Flätar för mig är överlappande av tråd här tvinnas flera trådar ihop samtidigt. Och det var absolut ingen dum fråga :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är samma mekanik som i t ex rep, en metod som fanns långt innan flätandets nymodigheter. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tror jag måste prova några sådana här! Ytterligare en fundering: Den längsta är 7 fot. Är det krångligt att göra längre? Jag fiskar vanligtvis med 12 fots taperade nylontafsar och om jag ska anända en sådan här känner jag att jag behöver köra en taperad nylontafs i änden på den tvinnade. Fast jag kanske har missförstått hela användandet?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tvinnade tafsar är kortare, och kan ändå vända över långa, tunna slittafsar. Detta tack vare den goda överrullningen i det tvinnade materialet. Jag gör mina 190 cm.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tror jag måste prova några sådana här! Ytterligare en fundering: Den längsta är 7 fot. är det krångligt att göra längre? Jag fiskar vanligtvis med 12 fots taperade nylontafsar och om jag ska anända en sådan här känner jag att jag behöver köra en taperad nylontafs i änden på den tvinnade. Fast jag kanske har missförstått hela användandet?

Tycker jag du ska göra :)

Som Christian redan nämnt så är det väldigt bra överrullning och i dom, sedan kan du ju testa dig fram med olika längd på slitdelen och se hur just du upplever det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ah. Så det tvinnas verkligen. Jag trodde att de blev lite självsvängande om man tvinnar dem...precis som rep kan bli. En ankarlina t ex kan ju bli värsta nystanet efter ett tag och då kan man skaffa sig en flätad ankarlina istället...(flätad ankarlina är dyrt så då står man ju ut med tvinnad först) :)

Finns inte det problemet med tvinnade tafsar?

En annan ev. dum fråga då, vid de tillfällen man rekommenderar långa tafsar på var fisk. Förlänger man då dessa med massa meter nylon?

Jag förstår att de vänder upp bra men om man behöver 3m eller mer av "osynlig" nylon för att inte skrämma fisken? Måste jag använda nylontafsar istället då och dessa tvinnade vid mer normalfiske?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ah. Så det tvinnas verkligen. Jag trodde att de blev lite självsvängande om man tvinnar dem...precis som rep kan bli. En ankarlina t ex kan ju bli värsta nystanet efter ett tag och då kan man skaffa sig en flätad ankarlina istället...(flätad ankarlina är dyrt så då står man ju ut med tvinnad först) :)

Finns inte det problemet med tvinnade tafsar?

En annan ev. dum fråga då, vid de tillfällen man rekommenderar långa tafsar på var fisk. Förlänger man då dessa med massa meter nylon?

Jag förstår att de vänder upp bra men om man behöver 3m eller mer av "osynlig" nylon för att inte skrämma fisken? Måste jag använda nylontafsar istället då och dessa tvinnade vid mer normalfiske?

Jag brukar ligga mellan 1.60 - runt 2m med nylonspets längst ut och det funkar hur fint somhelst. Jag har faktiskt inte testat med 3m och över eftersom det har känns som att det inte varit nödvändigt. Kan ju vara något att testa....om det ger mer fisk ;) Skämt å sido...jag vågar inte ge dig ett 100% svar om den klarar att vända över 3 m och mer. Jag skall testa när jag får möjlighet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag förstår att de vänder upp bra men om man behöver 3m eller mer av "osynlig" nylon för att inte skrämma fisken?

Fick precis feedback på detta och dom klarar det alldeles utmärkt! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag kan verkligen rekommendera Christians tafsar, ett fantastiskt hantverk samt en fröjd att fiska med.

Jag har en impregnerad (TMC Dry Dip Super) och en oimpregnerad med mig i waist pack jämt!

Och de skrämmer inte fisken mer än andra tafsar, allt har med presentationen att göra och rätt val av tafsmaterial för flugan. Det är i alla fall min erfarenhet.

Keep it up Christian! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag kan verkligen rekommendera Christians tafsar, ett fantastiskt hantverk samt en fröjd att fiska med.

Jag har en impregnerad (TMC Dry Dip Super) och en oimpregnerad med mig i waist pack jämt!

Och de skrämmer inte fisken mer än andra tafsar, allt har med presentationen att göra och rätt val av tafsmaterial för flugan. Det är i alla fall min erfarenhet.

Keep it up Christian! :)

Will do! Kul att du gillar dom! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Så där, nu har jag fått tummen ur och beställt. Ska bli skitkul att testa!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.