Hoppa till innehåll
salmo prutta

Fluga till Sik, västkusten.

Recommended Posts

Nu ikväll blev jag gråtfärdig. Mängder av sik vakade runt omkring mig och ignorerade alla mina flugor utan mina små wolly bugger, men dem bara ryckte de i utan att fastna.

Så mina vädjande frågor är:

- Vilken krok, utseende och storlek, är bäst att binda på?

- Vilka flugor fungerar bäst, och när (vår, sommar, höst)?

- Vilken hemtagning är lämplig (snabb eller långsam)?

Jag har då och då fått Sik som bifångst vid HÖ-fiske, oftast på märla eller haröra, men ikväll hjälpte inget.

Jag förstår att det inte finns någon sanning eller superfluga som alltid ger fisk (och fanns den så skulle jag inte använda den, lite svårt ska det allt vara!) men lite goda tips skulle smaka mumma.

Eder ödmjuke

Rickard.

Redigerad med salmo prutta

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Nu ikväll blev jag gråtfärdig. Mängder av sik vakade runt omkring mig och ignorerade alla mina flugor utan mina små wolly bugger, men dem bara ryckte de i utan att fastna.

Så mina vädjande frågor är:

- Vilken krok, utseende och storlek, är bäst att binda på?

- Vilka flugor fungerar bäst, och när (vår, sommar, höst)?

- Vilken hemtagning är lämplig (snabb eller långsam)?

Jag har då och då fått Sik som bifångst vid HÖ-fiske, oftast på märla eller haröra, men ikväll hjälpte inget.

Jag förstår att det inte finns någon sanning eller superfluga som alltid ger fisk (och fanns den så skulle jag inte använda den, lite svårt ska det allt vara!) men lite goda tips skulle smaka mumma.

Eder ödmjuke

Rickard.

Ibland har red Tag fungerat som torrfluga, i övrigt tror jag HåkanViskafors har en hel del att tillföra

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ibland har red Tag fungerat som torrfluga, i övrigt tror jag HåkanViskafors har en hel del att tillföra

Torrfluga försökte jag aldrig med. Får stoppa ned en liten ask med torrisar till nästa gång. Är lite tveksam om det skulle vara knepet men att stå och pricka vak med torrfluga är ju en trevlig sysselsättning även om det inte nappar :) .

Rickard.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Red Tag är kanon, både torr och våt.

Den värsta killern är en knallröd nymf i strl 10-12.

Bind den som haröra, bara den blir röd.

Sedan skall man veta att de hugger på det mesta. Sällan man bedriver riktat fiske efter Sik. De blir oftast bifångst och då på alla möjliga sorters havsöringsflugor, mestadel räkimitationer och mindre modeller av WollyBugger

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Red Tag är kanon, både torr och våt.

Den värsta killern är en knallröd nymf i strl 10-12.

Bind den som haröra, bara den blir röd.

Sedan skall man veta att de hugger på det mesta. Sällan man bedriver riktat fiske efter Sik. De blir oftast bifångst och då på alla möjliga sorters havsöringsflugor, mestadel räkimitationer och mindre modeller av WollyBugger

Så har jag också upplevt det, så därför blev min harm än större då ingenting fungerade :blush: .

Skall gå ned lite i krokstorlek och binda upp lite knallröda haröron samt några torrflugor. Vore skoj att få dem på torrt!

Rickard.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Så har jag också upplevt det, så därför blev min harm än större då ingenting fungerade :blush: .

Skall gå ned lite i krokstorlek och binda upp lite knallröda haröron samt några torrflugor. Vore skoj att få dem på torrt!

Rickard.

Det är lättare att få havsöring på torrt....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är lättare att få havsöring på torrt....

Jo, kan så vara.

Det är ju egentligen inte så att jag prompt måste ha sik eller att den är en sån fantastisk sportfisk (raggsockan ;) ). Det handlar mer om att mitt självförtroende fick sig en knäck. Det hade varit lika fruktansvärt om jag hade misslyckats med sill, plattfisk eller makrill. Jag tycker inte om misslyckanden och igår var ett praktfiasko . Min tanke är att det inte ska upprepa sig.

Sedan har väl tanken på nyrökt sik också slagit mig :blush: .

Rickard.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jo, Siken är en fantastisk matfisk!

Och din frustration är välbekant. Hade du fiskat strax bortanför vakorgien så hade du garanterat fått fisk :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jo, Siken är en fantastisk matfisk!

Och din frustration är välbekant. Hade du fiskat strax bortanför vakorgien så hade du garanterat fått fisk :)

Jag lade kasten mitt i vakringen, 1 meter framför, 2 meter framför, 3 meter framför och 5 meter framför. Lade kastet över och drog genom stimmet, lade kastet hitom och lät sjunka framför dem. Olika indragshastigheter och olika flugor. Jag höll på i en dryg timma. Så några fångstgarantier fanns nog inte igår, men nästa gång ska jag vara ännu bättre förberedd!

- tack för alla tips!

Rickard.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag lade kasten mitt i vakringen, 1 meter framför, 2 meter framför, 3 meter framför och 5 meter framför. Lade kastet över och drog genom stimmet, lade kastet hitom och lät sjunka framför dem. Olika indragshastigheter och olika flugor. Jag höll på i en dryg timma. Så några fångstgarantier fanns nog inte igår, men nästa gång ska jag vara ännu bättre förberedd!

- tack för alla tips!

Rickard.

Med "strax bortanför vakorgien" menar jag typ 50 meter :)

Lönlöst, som du märkte, att köra mitt i smeten!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Med "strax bortanför vakorgien" menar jag typ 50 meter :)

Lönlöst, som du märkte, att köra mitt i smeten!

Åhå... omöjligt i detta fallet eftersom jag då hade befunnit mig på 20 meters djup (stod på spetsen på en udde), men nästa gång ska jag minnas detta!

Rickard.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Åhå... omöjligt i detta fallet eftersom jag då hade befunnit mig på 20 meters djup (stod på spetsen på en udde), men nästa gång ska jag minnas detta!

Rickard.

Jag hade förstått dig om du stog på ett litet skär mitt i havet. men på en udde så finns det ju även en väg tillbaka om man säger så. Dvs kontakt med vattnet "strax bortanför vak-orgien" :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag hade förstått dig om du stog på ett litet skär mitt i havet. men på en udde så finns det ju även en väg tillbaka om man säger så. Dvs kontakt med vattnet "strax bortanför vak-orgien" :)

Jag klängde på en liten käpp som stod rakt upp mitt ute i atlanten väl utanför territorialvattengränsen och det fanns faktiskt ingen möjlighet att få flugan femtio meter framför (om man inte kastar som Sasse i kvadrat). Detta är sanningen B) .

Rickard.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag klängde på en liten käpp som stod rakt upp mitt ute i atlanten väl utanför territorialvattengränsen och det fanns faktiskt ingen möjlighet att få flugan femtio meter framför (om man inte kastar som Sasse i kvadrat). Detta är sanningen B) .

Rickard.

:P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu har jag bundit några små varianter i rött på Jensen Shrimp/Dry/Nymph #12 3X Long. Borde sitta som berget i en liten sikmun!

Tar gärna emot kritik om förbättringar eller andra mönster. Tänker börja med min minimagnus, eller om det strömmar starkt harörat.

post-6236-0-74109000-1335091548_thumb.jp

Nu har jag bara en sista fråga i ämnet. Att lägga flugan en bra bit framför siken, är anledningen att stimmet ska ta sig dit och finna denna oskyldiga varelse eller är tanken att det finns enstaka individer i stimmets utkant som är mer "på"?

Rickard.

PS. Har gjort några torrisar oxå, men dem slipper ni se. DS.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

När skall du iväg o testa dom är också väldigt intresserad att hitta flugor till Sik.

Blir nästan gladare av Sik fångst än Havsöring kanske för att dom är så svåra att få till hugg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

När skall du iväg o testa dom är också väldigt intresserad att hitta flugor till Sik.

Blir nästan gladare av Sik fångst än Havsöring kanske för att dom är så svåra att få till hugg

Har två småttingar och två gamla föräldrar som vädjar om hjälp ganska ofta... en dålig kombo om man har en tidskrävande hobby :P .

Så, jag kommer att testa flugorna den första möjliga aftonen som jag får tid över. Oavsett väder och vind. Hoppas på nästa vecka men det ser mörkt ut...

Lovar att återkomma med rapport efter testet.

Främst är jag väl ute efter HÖ, men skulle jag stöta på Sik så byter jag fokus :ph34r:.

Rickard.

Redigerad med salmo prutta

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu har jag bundit några små varianter i rött på Jensen Shrimp/Dry/Nymph #12 3X Long. Borde sitta som berget i en liten sikmun!

Tar gärna emot kritik om förbättringar eller andra mönster. Tänker börja med min minimagnus, eller om det strömmar starkt harörat.

post-6236-0-74109000-1335091548_thumb.jp

Nu har jag bara en sista fråga i ämnet. Att lägga flugan en bra bit framför siken, är anledningen att stimmet ska ta sig dit och finna denna oskyldiga varelse eller är tanken att det finns enstaka individer i stimmets utkant som är mer "på"?

Rickard.

PS. Har gjort några torrisar oxå, men dem slipper ni se. DS.

Den vänstra ser kanon ut!!!

Det där jag sa om att fiska en bit bortanför stimmet som vakar har några vinklingar;

Självklart är det frestande att fiska där man ser fisken. Dessvärre hander det ganska ofta att man inte får dessa till att hugga. Anledningen kan vi lämna till en annan diskussion. Däremot beror det med all säkerhet på att de ratar din fluga och har blivit maniska på det som finns i vattnet och inte tar något annat. Selektiva med andra ord.

Vid sidan av stimmet så finns det av egen erfarenhet fler fiskar som fortfarande inte blivit så selektiva. De kommer med andra ord att hugga även på din fluga - det är ju det du vill!! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Den vänstra ser kanon ut!!!

Det där jag sa om att fiska en bit bortanför stimmet som vakar har några vinklingar;

Självklart är det frestande att fiska där man ser fisken. Dessvärre hander det ganska ofta att man inte får dessa till att hugga. Anledningen kan vi lämna till en annan diskussion. Däremot beror det med all säkerhet på att de ratar din fluga och har blivit maniska på det som finns i vattnet och inte tar något annat. Selektiva med andra ord.

Vid sidan av stimmet så finns det av egen erfarenhet fler fiskar som fortfarande inte blivit så selektiva. De kommer med andra ord att hugga även på din fluga - det är ju det du vill!! :)

Låter förnuftigt.

Ser jag till Sikdjävlarna igen ska jag prova med röda haröron. Inte på mig alltså, utan på tafsen. Jag nöjer mig med Lisebergs gröna.

Tack för ett tillfredsställande svar.

Rickard.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har fått endel sik på brun dräparmask den verkar dom gilla.:)

De tar på de flesta havsöringsflugor. Det är bara när man vill rikta fisket på Sik och maximera utdelningen som man får tänka till!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag fick en fin sik på en fiskimitation som den knappt kunde få in i munnen :P

Fick den på v Orust, blev lagom förvånad i den salthalten som det är på utsidan :)

Tänkte söka mig nedåt Hisingen/gbg och försöka ta några sikar på fluga, någon som kan tipsa om ett bra område?(ber ingen att avslöja något specifikt ställe :P )

Mvh Anders

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har bara fått en sik. När jag kastade spinn efter makrill dessutom!

Tog en liten upphängare medans draget/flugan sjönk.

Flugan i sig var en väldigt liten orangea räcka där "hacklet" var lindat hårt runt kroken och lackat (inga spröt som stack ut förutom 2 ögon).

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

• Jag har varit på Shimanos spöfabrik i Batam Malaysia där man exempelvis gjort shimanos finaste flugspön och spinnspön som exempelvis Freestone FS serien och sett hur produktionen går till. Mandrillen tror jag främst är unik för spöts längd men den påverkar inte spöts aktion vad jag kan minnas? Fast det är klart en tjock resp tunn mandrill har förmodligen viss påverkan? Mandrillen måste ju oavsett vara helt jämt taperad annars kan man inte dra ut den när spöt torkat. Oavsett sitter den stora grejen i hur man jobbar med kolfibern. Ett bra spö har kanske 12 lager kolfiber med olika egenskaper som läggs ovan varandra i olika lager och riktningar för att skapa ett spö med den aktionskurva och spänst i vissa delar som man vill åt. Vad jag förstår så är den stora grejen med nanoresin att det går åt mindre resin/lim och att man helt eliminerar luftbubblor/ojämn blandning. Nanoresin gör att vi numera har färre brottsanvisningar i spöna vilket gör att de håller bättre.   
    • Varför fick jag meddelande om dessa vackra rullar? Mycket har jag ställt till , men detta är jag oskyldig till.
    • Nej tack, jag skulle kanske lagt till att jag inte gillar handtagen på Sage nyare spön.
    • Bra pris och den är ju ett ytterplagg om jag fattat rätt? Hur länge har du haft den? 
    • En tapering har du så att säga även på ett vanligt kolfiberspö, men man använder aldrig dessa termer. Rätta mig om jag har fel men andra aspekter verkar ha  större påverkan, resin, kolfibrernas riktning, osv. Kolfibern rullas ju på en mandrel (metallstav) som har en tapering. Kan det vara så att man ren lathet använder samma mandrel till flera spöserier och enbart mixtrar lite med kolfibern och olika resin på spöna, någon som vet? Hade hur som helst inte förvånat mig ett dugg!
    • Jag kör en från kajaksidan:  https://www.kajaksidan.se/klader-accesoarer/torrdrakter-tillbehor/torrdrakter/dry-fashion-torrdrakt.html Nöjd än så länge. Lite små i storleken. Har L och brukar komma undan med m. Är 184 lång och 75 kg.  Dock min första så inget att jämföra med. 
    • Ursuit MPS är ju ett goretexskal man har under sina vanliga kläder. Jag tippar den funkar kanon precis som allt annat från Ursuit men ska man paddla kajak som du tänkt så blir det blött så fort vädret är sämre. Nu har ju inte du lika salt vatten som vi har på västkusten men jag tycker det är otroligt smidigt att bara spola av hela mig när jag varit ute. Det funkar ju med ytterkläder också men ett ursuit ytterplagg är en smidigare lösning. Det var ju någon som sålde en ny ursuit under köp och sälj, samma modell som den jag har (Team ABU Gore-tex). Passar den tycker jag du ska överväga att lägga ett bud på den istället för en MPS. Angående kajak. Kan tycka att en trampkajak är överlägsen när man ska fiska då man har händerna fria och kan fiska och parera mot vind och strömmar samtidigt. Hastigheten kan däremot vara en begränsning om frugan har vanlig kajak. En Native Watercraft Slayer 10 proper marschar runt 2,5 knop. (toppspeed ca 4-4,5) väljer man en mer strömlinjeformad och längre modell marscher man snabbare, tippar även att en modell från hobie med turbofenor kan vara runt 0,5 snabbare i marschhastighet men de är lite mer komplicerade att när man ska parera/backa.
    • Sage Accel 9,1 fot klass 6 2500:- + frakt
    • Jag har aldrig ägnat mycket mer tanke åt en krok än till vilken fluga och fiske den kan passa. Aldrig jämfört olika av liknande modell etc. Älskar att det finns eldsjälar som dig som grottar in sig såhär, så att man kan läsa och lära sig om något man annars sällan skulle ens ägna en tanke åt  och ja, visst är det än fin krok!
  • Ämnen

• Bilder