Hoppa till innehåll
JesperP

Största skillnaden på glasfiber och "plast"-kajaker?

Recommended Posts

Hej.

Jag har börjat fundera på att köpa en kajak.

Frågan är bara vilket material man ska ha på den?

Jag har kollat runt lite på nätet om de två olika materialen och det mesta som skrivs om för och nackdelare är:

-"plast"-kajaken är hållbarare än glasfiber. (betyder inte att glasfiber är ömtåligt på något sätt)

-"plast"-kajaker av dålig kvalitet kan smälta.

-glasfiber är lättare att laga.

-glasfiber repar lättare.

Finns det fler fördelar och nackdelar med de olika materialen?

Hur skiljer sig paddlingsegenskaperna på de olika materialen?

All hjälp uppskattas.

/Jesper

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Trodde det fanns en och annan kajakentusiast på forumet men kanske inte eller så lyckades jag pricka in alla skillnaderna. :P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Glasfiber har jag inte testat men det verkar ömtåligare. Jag har misshandlat mina Hobiekajaks i många år nu. Verkar vara odödliga.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Trodde det fanns en och annan kajakentusiast på forumet men kanske inte eller så lyckades jag pricka in alla skillnaderna. :P

Det verkar bara finnas en.....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej.

Jag har kollat runt lite på nätet om de två olika materialen och det mesta som skrivs om för och nackdelare är:

-"plast"-kajaken är hållbarare än glasfiber. (betyder inte att glasfiber är ömtåligt på något sätt)

All hjälp uppskattas.

/Jesper

Om du vill satsa på långfärd och bra sjöegenskaper så är glasfiber som dom flesta föredrar.

Annars är väl mest sit on top som skiljer mellan plast och glasfiber finns inte så många sit on top kajaker i glasfiber

Och vanligaste är väl hink plast kajaker sit on top

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om du vill satsa på långfärd och bra sjöegenskaper så är glasfiber som dom flesta föredrar.

Annars är väl mest sit on top som skiljer mellan plast och glasfiber finns inte så många sit on top kajaker i glasfiber

Och vanligaste är väl hink plast kajaker sit on top

okej. Men vad är det som gör att glasfiber har bättre sjöegenskaper? Är det bara att de är slätare och därmed har mindre motstånd? Är glasfiber dyrare än plastkajaker?

Tack för svaren förresten! :)

Jesper

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

okej. Men vad är det som gör att glasfiber har bättre sjöegenskaper? Är det bara att de är slätare och därmed har mindre motstånd? Är glasfiber dyrare än plastkajaker?

Tack för svaren förresten! :)

Jesper

Den är stabilare i skrovet och skär vattnet bättre.

Prismässigt får du en bättre kajak i glasfiber än i hink plast när det gäller sjögång men

sen om du vill fiska så är det nog bättre med en sit on top kajak.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Den är stabilare i skrovet och skär vattnet bättre.

Prismässigt får du en bättre kajak i glasfiber än i hink plast när det gäller sjögång men

sen om du vill fiska så är det nog bättre med en sit on top kajak.

Okej. Men vad är det som gör att den skär vattnet bättre? Borde inte designen av skrovet påverka minst lika mycket? Visst är en aitt on top att föredra vid fiske men dena tråden är skapad med vanliga kajaker i åtanke. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Okej. Men vad är det som gör att den skär vattnet bättre? Borde inte designen av skrovet påverka minst lika mycket? Visst är en aitt on top att föredra vid fiske men dena tråden är skapad med vanliga kajaker i åtanke. :)

Ja Designen och materialet är väl som avgör Kolfiber/Kevlar är kanske det bästa om vill komma fort fram

Tror inte att någon fabrikant av plasthink har tänkt i första hand att ta sig fort fram.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Här finns skrivet om skillnader, http://www.roguepaddler.com/choose.htm

Själv hade jag en Prijon plastkajak under flera år. Den spände jag fast under helikopter och flög upp i fjällen, släpade genom sten och vide, drog fast med spännband tills den klämdes ihop - inget av det var något problem. Likaså att paddla rakt upp på stenstränder i strömmande vattendrag. Vilket material som är bäst beror nog på användningsområde. Men att påstå att plastkajaker inte har lika bra sjöegenskaper ställer jag mig tveksam till. Som exempel paddlade Renata Chlumska runt USA i en kajak av "hinkplast".

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Själv hade jag en Prijon plastkajak under flera år. Den spände jag fast under helikopter och flög upp i fjällen, släpade genom sten och vide, drog fast med spännband tills den klämdes ihop - inget av det var något problem. Likaså att paddla rakt upp på stenstränder i strömmande vattendrag. Vilket material som är bäst beror nog på användningsområde. Men att påstå att plastkajaker inte har lika bra sjöegenskaper ställer jag mig tveksam till. Som exempel paddlade Renata Chlumska runt USA i en kajak av "hinkplast".

Inget om om plastkajaker .Äger en själv en adventure mirage och är ögonsten.

På utsidan har man ställt samma fråga och finns stora kunskaper hos dom i frågan.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68328

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej.

All hjälp uppskattas.

/Jesper

Det är rätt lätt att laga en plast kajak,jag har förstärkt min kajak med med en armering av glasfiber och en lim som sätter sig på fetplast

och sprickor är inte heller svårt att fixa

eller med värme

Redigerad med Meritaimen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har varit ute på havet flera ggr i 10-13m/s med min hobie havskajak. Hur stabilt som helst.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.