Hoppa till innehåll
linespeed

svarv till handtag

Recommended Posts

Hej!

Håller på att planera mitt första bygge, vill såklart forma handtaget själv.

Funderar på vad man skall svarva med. Vill helst hitta något som bara är att köra igång med. Dvs så lite fix som möjligt innan själva svarvningen kan börja.

Vad rekomenderas? litet, 220 volt , ska klara av att svarva kork.

Mvh

Simon

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Köp en Pacific Bay Rodsmith från Flyfishing Masters. Deras deluxe-modell har en kanonfin chuck som går finfint att svarva kork med.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Köp en Pacific Bay Rodsmith från Flyfishing Masters. Deras deluxe-modell har en kanonfin chuck som går finfint att svarva kork med.
gillade du inte vintage svarven? Jag :)

Skickat från luren

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Handdrivna svarvar är faktiskt på väg tillbaka. Det är en så kallad "rörelse" bland träarbetare i USA. :wub:

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Handdrivna svarvar är faktiskt på väg tillbaka. Det är en så kallad "rörelse" bland träarbetare i USA. :wub:

Det var som attans. Jag försöker som bäst komma på hur jag ska fräsa ur korken för rullfästet utan just svarven. Men jag får väl köpa ett lagom stort stål och låna jobbets....

Skickat från luren

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Sorry. Den var grym! Hade jag plats så... ;)

råcool. Bredvid slipstenen anno 1880

Skickat från luren

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Så om jag investerar i en rodsmith med tillbehör, så kan jag svarva, lacka och linda? Det låter ju bra, speiellt om man planerar att bli beroende av

även denna hobby....

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Så om jag investerar i en rodsmith med tillbehör, så kan jag svarva, lacka och linda? Det låter ju bra, speiellt om man planerar att bli beroende av

även denna hobby....

Glöm inte att lägga upp bilder på mästerverket sen

Skickat från luren

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Det går att slipa till handtag väldigt enkelt. Jag gör det utomhus på ett bord där jag har en sladdlös borrmaskin (eg. två för den laddar nog ur). samt ett stöd med två rullar. Jag har in en stålstav i butten på klingan, stålstaven är lindad med maskeringstejp så att den "greppar" klingan. Jag har/har inte monterat rullfästet ännu beroende på hur detta är konstruerat. Gäller det ett tvåhands-bygge så är rullfästet monterat men lindat med maskeringstejp för att inte slipa rullfästet om jag slinter. Ena handen sköter borrmaskinen och i den andra håller jag slippapperet och slipar enl. en teckning jag gjort med några diameterangivelser. Utan en idé om hur handtaget skall se ut och mätning på vissa ställen med skjutmått är det lätt att misslyckas. Den sista slipningen gör jag på diskbänken med fint våtslippapper.

Primitivt men det fungerar. Viktigt att ha ett stöd med rullar som avlastar klingan då man slipar. Alternativt gör man kortare sektioner av handtaget på en stålstav eller gängstång, använder man det senare kan man klä stången med gängtejp (teflon) så att inte sektionen fastnar permanent på stången om man använder gängstången som korkpress. Limmar senare sektionerna på klingan och finslipar bara.

Redigerad med magnolia

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Visst har jag använt riktiga svarvar vid några tillfällen, det är givetvis bättre. Men den primitiva metoden fungerar.

post-1233-0-35576300-1350836517_thumb.jp

post-1233-0-23677400-1350836572_thumb.jp

post-1233-0-12918700-1350836650_thumb.jp

post-1233-0-68843000-1350836708_thumb.jp

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

En Rodsmith är mångsidig tycker jag. Dryga tretusen för en maskin som kan svarva kork, linda och lacka tycker jag är värt pengarna. Men då tycker jag man skall köpa modellen med aluminiumchuck. Annars tappar man precision och gripstyrka.

Jag kan tillägga att jag bor i lägenhet och inte har plats för en riktig svarv. Hade jag haft det så hade jag nog köpt en liten bänksvarv för metall och trä. Men nu har jag inte det, och då är min Rodsmith en kanonlösning. Den väger jättelite, går att montera ner och stuva undan om man behöver. I dess fulla längd kan man montera upp ett 9'-spö och lacka på en gång. Jag bär ner den i källaren när jag skall svarva.

Nackdelar är att motorn är för klen för träarbeten, och att man måste rengöra den ganska grundligt efter man har svarvat. Man vill inte ha korkspån i lacken. Men det vänjer man sig vid.

Annars går det självklart att använda en borrmaskin. Det är många som gör det.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Det var som attans. Jag försöker som bäst komma på hur jag ska fräsa ur korken för rullfästet utan just svarven. Men jag får väl köpa ett lagom stort stål och låna jobbets....

Skickat från luren

Här använder jag borrmaskinen på stativ, med en liten fil fäst i chucken. En sådan liten cylindrisk som finns till t.ex. Dremel. Markera sedan på korken hur stor diametern på urfräsningen ska vara. Markera på filen eller filens axel hur djup urfräsningen ska vara. Kör sedan igång borrmaskinen och arbeta dig sakta från centrumhålet och utåt. Inte så svårt!

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Det går att slipa till handtag väldigt enkelt. Jag gör det utomhus på ett bord där jag har en sladdlös borrmaskin (eg. två för den laddar nog ur). samt ett stöd med två rullar. Jag har in en stålstav i butten på klingan, stålstaven är lindad med maskeringstejp så att den "greppar" klingan. Jag har/har inte monterat rullfästet ännu beroende på hur detta är konstruerat. Gäller det ett tvåhands-bygge så är rullfästet monterat men lindat med maskeringstejp för att inte slipa rullfästet om jag slinter. Ena handen sköter borrmaskinen och i den andra håller jag slippapperet och slipar enl. en teckning jag gjort med några diameterangivelser. Utan en idé om hur handtaget skall se ut och mätning på vissa ställen med skjutmått är det lätt att misslyckas. Den sista slipningen gör jag på diskbänken med fint våtslippapper.

Primitivt men det fungerar. Viktigt att ha ett stöd med rullar som avlastar klingan då man slipar. Alternativt gör man kortare sektioner av handtaget på en stålstav eller gängstång, använder man det senare kan man klä stången med gängtejp (teflon) så att inte sektionen fastnar permanent på stången om man använder gängstången som korkpress. Limmar senare sektionerna på klingan och finslipar bara.

Jag gör i stort sett likadant med mina enhandshandtag. Jag limmar korken på en mässingsstav och monterar staven i borrmaskinen. Jag har gjort ett mothåll av trå, typ bokstöd, där jag satt ett kullager i hålet. Först hade jag bara ett hål i trät som jag oljade in, men det tjöt så in i h-e att jag inte stod ut. Luktade bränt gjorde det också. Svarvar nästan klart med halvrundfil (inte rasp!), sedan relativt grovt sandpapper och sist så fint slippapper jag kan hitta, tror jag har 1000.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag gör inlets för uplock med skalpell. Först sätter jag rullfästesdelen (hylsan) mot korken och ritar av kanten, sedan skär jag med skalpell. Eftersom hylsan ofta har en liten fläns (tex har Struble det) som rår över snittets läge, så spelar det inte så stor roll om snittet blir exakt och perfekt.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skära eller fräsa brukar gå bra. Det viktiga är att man kollar ofta så hålet inte blir för stort eller trycker in rullfästet så att korken spricker.

F.ö. finns det rätt många sätt att tillverka ett handtag på. Huvudindelningen är nog. Limma korkbitar direkt på handtaget och använd en korkpress.Börja med att fila till en korkring i taget. numrera dessa och dra ett streck hur de skall sitta (vridna) i förhållande till varandra så att de inte finns några springor.

Den andra metoden är att göra handtaget på en stålstav som är taperad. Man börjar på samma sätt som ovan med att fila en ring i taget. Visst, det finns taperade reamers(förenklat; långsamt taperade filar) som kan underlätta arbetet. Limma ihop handtaget på staven som bör ha motsvarande tapering som klingan. Använd en korkpress även här. Låt inte handtaget sitta för länge på staven dock för att undvika att det blir svårt att ta bort handtagsämnet. För vattenfast vitlim brukar jag låta det torka max en halvtimme sedan får jag pressa ut staven mot en bordsyta. Visst har det hänt att ämnet delat på sig men det är inte så besvärligt att åtgärda.

Genom att lim tränger ut mellan ringarna så behöver man fila lite invändigt då limmet har torkat.

Den här metoden har fördelen att det är lättare att göra sektioner på kanske 4-5 korkringar av normaltjocklek vilket är bra särskilt för det övre handtaget på tvåhandsspön. Det minskar risken att man "plogar bort" det mesta av det lim man använder vid slutmontering på klingan. För att ytterligare minska denna risk kan man fila invändiga smala spår i sektionen. Är man noggrann med detta moment slipper man nog det glapp som även dyra fabriksbyggda ( tvåhandsspön ) kan uppvisa, inget namn nämnt.

http://globalflyfisher.com/rodbuilding/build-a-fly-rod/part-2.php

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Jag gör inlets för uplock med skalpell. Först sätter jag rullfästesdelen (hylsan) mot korken och ritar av kanten, sedan skär jag med skalpell. Eftersom hylsan ofta har en liten fläns (tex har Struble det) som rår över snittets läge, så spelar det inte så stor roll om snittet blir exakt och perfekt.
Tack för idéen. Ibland gör man det svårare än det e. Det här "billighets"(150kr) har ingen fläns utan är helt runt. Jag tänker om jag skär ut med lite marginal slipar jag insidan tills det passar nästan perfekt med liten limmån?.

Förlåt för off topic.. Gör en egen om det strular mer för mig..

Skickat från luren

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu


  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    Inga registrerade användare tittar på detta sida.

















×