Hoppa till innehåll
kockin

Save The Baltic Salmon - Allmän tråd

Recommended Posts

Jag har aldrig förstått argumenten emot fiskodlingar fullt ut (förutom de rent specifika problemen med sjukdoms/laxlus-spridning som är fallet i många Norska fall). Någon som kan förklara det "onda" med odlingar?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förstått argumenten emot fiskodlingar fullt ut (förutom de rent specifika problemen med sjukdoms/laxlus-spridning som är fallet i många Norska fall). Någon som kan förklara det "onda" med odlingar?

Reserverar mig för ev mindre faktafel då jag inte kan alla detaljer men i runda slängar handlar det bla om:

Att det går 3 kilo vild fisk på att odla 1 kilo Norsk odlingslax. Fisken som används är pga överfiske på andra arter numera arterna längst ner i näringskedjan och fiskas ofta längs kusterna på fattiga länder som sålt ut sina fiskerätter till Europeiska jätteflottor. Att rensa haven på arter långt ner i näringskedjan får givetvis enorma konsekvenser i hela näringskedjan så att odla lax på det sätt som det görs idag för vinnings skull är nog tyvärr enbart av ondo...

Ett annat exempel är väl Norska odlingarna som byggs utomlands, där Norge betalat en struntsumma för att få bygga odlingsanläggningar i en storleksordning som har ödelagt hela fjordar, där det ligger fiskavföring över de döda bottnarna och längs stränderna så det ser väl lagom mysigt ut och jag gissar att det inte reserverats några kronor i budgeten för att återställa det man förstört...

Här är en artikel om fiske i Peru och Thailand men det är bara att goggla så hittar du en massa artiklar om problematiken med odlingslax:

http://www.cisionwire.se/naturskyddsforeningen/r/lax-och-jatterakor-gods-med-foder-fran-illegalt-fiske,c9208844

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Att det går 3 kilo vild fisk på att odla 1 kilo Norsk odlingslax.

Det är just detta resonemang jag inte kan greppa då jag ställer det i relation till en vild lax som skall växa 1 kg.

Vad är förhållandet då? Mycket mindre foderåtgång (i form av fisk) per kg tillväxt?

OM förhållandet är densamma blir ju frågan snarare vilken skillnaden är om en vild lax äter 3 gånger sin tillväxt eller om "vi" matar en odlad lax med 3 ggr tillväxt?

Mvh

Håkan

Redigerad med HALster

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är just detta resonemang jag inte kan greppa då jag ställer det i relation till en vild lax som skall växa 1 kg.

Vad är förhållandet då? Mycket mindre foderåtgång (i form av fisk) per kg tillväxt?

OM förhållandet är densamma blir ju frågan snarare vilken skillnaden är om en vild lax äter 3 gånger sin tillväxt eller om "vi" matar en odlad lax med 3 ggr tillväxt?

Mvh

Håkan

Eftersom tillväxthastigheten är mycket högre bland odlad lax antar jag detta förhållande gäller enbart odlingslax och är framtvinat av männsikan. Hur förhållande mellan födointag och tillväxt på en vild lax ser ut vet jag inte? Detta är egentligen ingenting jag kan tillräckligt bra på för att vara helt säker på min sak utan här handlar det mest om lufftig kunskap jag plockat upp i artiklar osv... Men just detta, att man fiskar sönder bestånd på andra platser i andra länder, tillverkar foder av fisken istället för att hjälpa svältande människor och dessutom i syfte att tjäna pengar på den odlade laxen tycker jag gör att man kan stämpla hela versamheten som "av ondo"...

Mvh,

K

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Eftersom att odlas det bra mycket mer lax och i mycket högre takt än vad som existerar i vilt tillstånd så går det åt sjuka mängder foder. Detta foder tas till stora delar ur havet vilket leder till utfiskning.

Kort och gott våra hav klarar inte av att generera tillräckligt med fisk för att det ska räcka till både foder, föda till vild fisk och föda till landlevande varelser.

Det finns skräckexempel där de norska storföretagen slår sig ner i sydamerikanska länder och använder bilig arbetskraft samtidigt som de tömmer deras hav på fisk helt och hållet. Detta försvarar man med att det genereras arbetstillfällen, men när man har fiskat ut havet helt och hållet drar man till nästa plats. Folket som tidigare har livnärt sig på småskaligt fiske är nu utan både arbete och mat.

Vid flera tillfällen har man även lyckats sprida sjukdomar till andra delar av världen som slår ut ekosystem på ett brutalt sätt. Utöver detta odlas sådana mängder fisk så att avföringen (och eventuellt tillsatser i fodret) skapar total bottendöd inom en stor radie runt odlingarna.

Det finns en riktigt bra dokumentär om detta där hela samhällen och dess omgivning slagits ut helt och hållet. Man skickar ner anställda från lokalbefolkningen med undermålig utrustning för att reparera näten men istället drunknar de mm mm.

Är inte säker på att detta är dokumentären jag tänker på men den kan nog vara sevärd:

Detta är bara del 1, men du hittar säkert de andra delarna.

Enligt wikipedia fanns det 2007 totalt 2,989 ton vild atlantlax i världen. Antalet ton atlantlax som odlades för att säljas som mat var 1,433,708, en viss skillnad.

Sedan har vi alla rymningar där odlad lax försöker leka och ofta lyckas leka. Den odlade fisken är genetiskt modifierad för att växa snabbare och den har samtidigt mycket sämre överlevnadsförmåga. De snabbväxande ynglen från de odlade fiskarna konkurrerar ut de vilda, och sedan överlever de lik förbaskat inte i friheten.

Hoppas det blev tydligare nu.

Mvh

Håkan

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Bra synpunkter han gav i videon.

Jämförde att sälsynta blommor och växter har skydd i Finland men inte fisken .

Det kan man dra upp hur mycket som helst oavsett akut hot för stammen.

Kom o tänka på en hemma älv i Finland Haapakoski.

Den kan bli hur bra laxvatten som helst men en jäkla damm som stoppar vidare vandring längre upp

och ingen trappa samt det var ingen person ens som tog upp det att det borde fixas.

Sen blev torv värmeverk längre upp i vattensystemet som förstörde bottenfaunan samt lekbottnar,den lilla spillra lax som kom upp försvann.

Nu vet jag inte hur det är med älven men troligtvis lika illa.

Och ingen verkade bry sig om att få fisk upp i älven

Bara det finns båge o fiska så duger det gott o väl

Redigerad med Meritaimen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Bra synpunkter han gav i videon.

Jämförde att sälsynta blommor och växter har skydd i Finland men inte fisken .

Det kan man dra upp hur mycket som helst oavsett akut hot för stammen.

Kom o tänka på en hemma älv i Finland Haapakoski.

Den kan bli hur bra laxvatten som helst men en jäkla damm som stoppar vidare vandring längre upp

och ingen trappa samt det var ingen person ens som tog upp det att det borde fixas.

Sen blev torv värmeverk längre upp i vattensystemet som förstörde bottenfaunan samt lekbottnar,den lilla spillra lax som kom upp försvann.

Nu vet jag inte hur det är med älven men troligtvis lika illa.

Och ingen verkade bry sig om att få fisk upp i älven

Bara det finns båge o fiska så duger det gott o väl

Jag kan halv bra Finska kan du göra en översättning till Svenska! vore trevligt inslag till alla! att få lite hum om vad han talar om, förstod 90 % men för oss övriga dödliga!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag kan halv bra Finska kan du göra en översättning till Svenska! vore trevligt inslag till alla! att få lite hum om vad han talar om, förstod 90 % men för oss övriga dödliga!

Nu har jag ont om tid.Kanske under helgen om det finns tid över.

mvh Mauri

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Enligt wikipedia fanns det 2007 totalt 2,989 ton vild atlantlax i världen. Antalet ton atlantlax som odlades för att säljas som mat var 1,433,708, en viss skillnad.

Sedan har vi alla rymningar där odlad lax försöker leka och ofta lyckas leka. Den odlade fisken är genetiskt modifierad för att växa snabbare och den har samtidigt mycket sämre överlevnadsförmåga. De snabbväxande ynglen från de odlade fiskarna konkurrerar ut de vilda, och sedan överlever de lik förbaskat inte i friheten.

Bra info och även en del nya skrämmande infallsvinkalr ang. laxindustrin och förödelsen den lämnar efter sig... :(

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu har jag ont om tid.Kanske under helgen om det finns tid över.

mvh Mauri

Hör av dig! vore trevligt med mer Finsk sisu på hemsidan! kockinpeerkele@hotmail.com

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Översatt med subjektiv tolkning

Jag varit hos mina storfiskar kusiner i från babys tiden och det

kom så mycket abborre att lillpojken stog där med öppen mun

och undrande hur är det här möjligt ,blev intresserad av fiske och där efter har enligt hörsägen krupit fram till toalettstolen och brunnar för att meta med mammas sytråd, föräldrarna har sagt till mig att det finns ingen fisk där

men det hade inte hjälpt ,men det viktiga för mig har alltid varit att där det finns vatten så det går o fiska .

Det är inte det viktiga om det kommer fisk eller inte

Kanske var det vid tolv årstiden jag fick mina flugbindar grejer ifrån tomten

och på den vägen är det fortfarande.

Vid slutet av 90 talet så var jag tvungen att åka utomlands för att få större fångst och skönare upplevelse samt vildmarks erfarenhet.

Då upptäckte jag att Finlands fiskevård var vid stenålderns nivå

jämfört med våran grannländer där man uppskattar att fiska efter laxartade fiskar.

I Finland så är synpunkten helt omvänd att fisken har ingen skydd

eller bevarande status.

Övriga djur arter har någonslags skydd om man nu pratar om insekter,däggdjur ,fåglar eller var som helst

om vi nu pratar om växter så har dom skydd.

Om en växt är hotat så

får man inte plocka det och det är straffbart att ta upp växter som är hotade.

Fisken har inget värde eller status.

Om en fisk art är under en hot så finns det inget som skyddar dom.

Det kan man fiska under normala förhållande när arten är hotat

eller är på gränsen till utrotning.

I Finland så anser man att fisk är som säd som man kan bruka till

oändlighet och det är bara att fylla på ifrån en tankbil

Nu när östersjön lax äntligen steg till otsikoi och vandra över uutiskynnyn

så efter det började media och kvällsposten skriva om Östersjölaxen

Och för min glädje så började folk att fatta att allting står inte rätt till med våran vatten.

Så saken har nu förändrats att folk börjar bli medvetna och ändring är på gång.

Jag får dagligen frågor om Östersjölaxens tillstånd och att laxens överlevnad är så dålig och dom undrar hur är det här möjligt.

Mitt upplysning till Finlands befolkning är att Öring/Lax stammen mår väldigt dåligt

och under akut hot om ni ser Östersjö lax butiken köp inte det och hoppas att ni slipper se det i butiker

Redigerad med Meritaimen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Haft möte nu ikväll med Kalix älv ek, är på gång mycket och pengarna rullar in sakta med säkert. Nu nästa är lax seminarium i Luleå torsdag-fredag. Kommer att komma ut lite information om fonden och vart man kan skänka pengar i fiske journalen så småning om....

Kenneth du kan ju lägga in länken där man skänker pengar till fonden ! Skriver från telefonen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

http://savethebaltic.wordpress.com/2012/11/20/bastuboken-arets-julklapp-for-vara-vatten/

Arbetet för våra sista levande älvar går mot jul och vad kan inte sitta bättre än att köpa sina vänner biologisk mångfald och en stunds avkoppling! Givetvis hoppas vi med flera att folk delar vår uppfattning och delar detta vidare till fler lyckliga läsare! Tack Leif Lumio och Christina Lumio ska ha ett extra stort tack!//Kenneth.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

http://savethebaltic.wordpress.com/2012/11/21/radda-sista-lax-alvarna/

Hello!

Sponsors from all over the world who want to skip the fishing and tourism in the north are welcome to join, Regardless of sponsorship size is the value the greater. We do not see the dollars and cents That the most important thing we want companies Individuals who make a difference and stand for our children's rights. That living with Rivers Functioning biodiversity.

We need sponsors for this year's salmon heroes!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.