Hoppa till innehåll
Christian

Ett besök hos rullmakaren Björn Emanuelsson

Recommended Posts

Strax efter att jag hade registrerat mig på Edge 2004 så köpte jag min första riktiga kvalitetsrulle. Det var en kompis till Emin Lager som sålde en Trout 2 byggd av Björn Emanuelsson i Nyköping. Jag fiskade den hårt i flera år, och hade aldrig några problem med den. Den rullen var nog startskottet för mitt intresse för flugrullar. Några år senare växte mitt intresse för holländska ATH-rullar, och jag sålde min gamla Emanuelsson.

För några år sedan hittade jag en Trout 1 på Blocket, och la upp lite bilder på Edge. Björn och jag pratades vid, och jag fick veta en hel del om honom och hans rullar. I våras satt jag på Sportfiskemässan och byggde spön, när en äldre herre kom fram till mig. Han pekade på en av mina rullar i montern. "Har du släppt på bromsen?" Jag blev helt ställd. "Det där är min gamla rulle. Det är jag som har gjort den". De var såklart Björn som var uppe på mässan med sin fru. Vi språkade länge om det ena och det andra, och skildes åt med ett leende.

För två månader sedan fick jag ett mail av en flugfiskegalen kompis i Malaysia. Vi delar intresset för glasfiberspön och rullar, och Riki hade fått nys om Björns rullar. Han ville ha en egen, som skulle se ut si och så. Jag lyfte luren och ringde Björn, och ett par dagar senare satt jag i bilen med kameran bredvid mig.

Björn bor i en klassisk 70-talsvilla i Nyköping. Han har verkstaden i garaget, med en mängd stora maskiner för manuell maskinbearbetning. Inne i huset har han ett rum för montering och finare arbeten, samt ett litet lager av rulldelar. Björn visade mig sina rullar, och berättade om de olika varianterna. Björns produktion är speciell, inte bara såtillvida att allt är handbyggt, utan även för att han har utvecklat samma modell i över trettio år. Han visade även några intressanta prototyper, alla med intressanta lösningar och gjorda med stor finurlighet och kreativitet.

Det slutade med en svart Sea-Trout till min vän i Malysia, och en liten guldrulle till mig själv. Byggkvaliteten är lika fantastisk som alltid. Allt är genomtänkt, har minimala marginaler och den där exakta, lite stumma, men ändå mjuka känslan som kännetecknar riktigt bra hantverk. Björn skrattar och säger att han funderar på att dra ner på rulltillverkningen. Han börjar bli till åren, säger han. Han har såklart rätt i att åldern tar ut sin rätt, men hans rullar och hantverk är tidlösa. Jag är glad att till slut fått lära känna Björn och hans rullar, och jag hoppas innerligt att han kommer hålla på ett litet tag till.

IMG_2924.jpg

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag har velat ha en Emanuelsson i snart 20 år.

Kanske dags att göra verklighet av det snart.

Fina bilder och bra skrivet :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kul att du gillade det, Ingvar! Jag hälsar gärna på dig nån gång. :)

Du är väkommen Christian, men som du kanske vet så gör jag inga rullar numera. Jag har dock andra saker som kan vara av intresse för Edgemedlemmarna.

Mvh

Ingvar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag vet, Ingvar! Men en röst och ett ansikte är ibland värt mer än hundra rullar. :) Och du har ju uppenbarligen andra kul grejor att kolla in...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.