Hoppa till innehåll
jakobj

Skivstång..

Recommended Posts

Ingen som håller på med sånt här?

Själv har jag alltid avskytt styrketräning, försökt nån period då och då på gym men ledsnat fort.

Tills jag för två år sedan slutade med utejobb, ingen guidning, ingen jakt, inget skogsarbete utan istället mest stolsnötande på kontor.

Efter ett år, alltså ett år sen, så insåg jag att kroppen mår inget bra av detta. Så jag bestämde mig för att börja träna. Men att gå till ett gym och börja dra i maskiner och sånt utan mål, tanke och fullt fokus skulle inte funka, det visste jag, så jag letade, läste och nördade ner mig på samma sätt och med samma frenesi som jag alltid gjort med fisket.

Och hittade till slut en tråd, ett koncept och en grundtanke som jag fattade och som var så enkel och så självklar!

 

Så jag satte igång. :)

 

Inga maskiner eller isolationsövningar, inget strandraggarpumpande med volymfokus. Bara rena gammaldags compoundövningar med linjär progression och fokus på tyngre och tyngre lyft med skivstång.

Nu har det gått ett år och fyfan vad kul det är!!! :D  Och så sanslöst effektivt och grundstyrkebyggande så man tror knappt det är sant!

 

Kan verkligen rekommenderas, bland det roligaste och mest beroendeframkallande jag gjort. Har minst lika mycket lyftning i skallen som fiske numera. :blink:

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Ingen som håller på med sånt här?

Själv har jag alltid avskytt styrketräning, försökt nån period då och då på gym men ledsnat fort.

Tills jag för två år sedan slutade med utejobb, ingen guidning, ingen jakt, inget skogsarbete utan istället mest stolsnötande på kontor.

Efter ett år, alltså ett år sen, så insåg jag att kroppen mår inget bra av detta. Så jag bestämde mig för att börja träna. Men att gå till ett gym och börja dra i maskiner och sånt utan mål, tanke och fullt fokus skulle inte funka, det visste jag, så jag letade, läste och nördade ner mig på samma sätt och med samma frenesi som jag alltid gjort med fisket.

Och hittade till slut en tråd, ett koncept och en grundtanke som jag fattade och som var så enkel och så självklar!

 

Så jag satte igång. :)

 

Inga maskiner eller isolationsövningar, inget strandraggarpumpande med volymfokus. Bara rena gammaldags compoundövningar med linjär progression och fokus på tyngre och tyngre lyft med skivstång.

Nu har det gått ett år och fyfan vad kul det är!!! :D  Och så sanslöst effektivt och grundstyrkebyggande så man tror knappt det är sant!

 

Kan verkligen rekommenderas, bland det roligaste och mest beroendeframkallande jag gjort. Har minst lika mycket lyftning i skallen som fiske numera. :blink:

Styrkelyft?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Samma här. Har tröttnat på att köra 50 olika övningar varje pass, så nu blir det nästan enbart skivstång.  Har tränat på gym i bra många år nu men fått en riktig nytändning efter att ha lagt om träningen.

 

Marklyft :wub:  :wub:

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Styrkelyft? Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

 

Nej, bara 5 enkla lyft. Knäböj (basen i hela tänket), mark, bänk, axelpress och pendlayrodd. + lite assistans som chins och dips. Det är i princip det hela. Uppbyggnadsfasen för att få upp grundstyrkan bygger på att ha två pass som alterneras, knäböj varje pass. 5x5 och ökning varje pass. Intermediateperioden efter grundperioden bygger på periodisering men samma övningar. Vansinnigt enkelt och vansinnigt effektivt.

 

Styrkelyfter du?

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Kul! Hur gör du då? Jag gymmar ganska ofta men mest med maskiner. Skulle vara kul att få nya idéer.

Skickat från min telefon.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Samma här. Har tröttnat på att köra 50 olika övningar varje pass, så nu blir det nästan enbart skivstång.  Har tränat på gym i bra många år nu men fått en riktig nytändning efter att ha lagt om träningen.

 

Marklyft :wub:  :wub:

 

Ja visst är det underbart! Man bara skakar på huvudet åt alla maskiner och konstigheter och går till sin skivstång. :wub:

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Kul! Hur gör du då? Jag gymmar ganska ofta men mest med maskiner. Skulle vara kul att få nya idéer. Skickat från min telefon.

 

Googla 5x5. Stronglifts, Starr eller liknande. Finns massor om det på nätet. Jag kör stronglifts varianten, hela basen är knäböj -bästa och mest kompletta och grundstyrkebyggande övningen genom världshistorien.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Styrkelyft? Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

 

Nej, bara 5 enkla lyft. Knäböj (basen i hela tänket), mark, bänk, axelpress och pendlayrodd. + lite assistans som chins och dips. Det är i princip det hela. Uppbyggnadsfasen för att få upp grundstyrkan bygger på att ha två pass som alterneras, knäböj varje pass. 5x5 och ökning varje pass. Intermediateperioden efter grundperioden bygger på periodisering men samma övningar. Vansinnigt enkelt och vansinnigt effektivt.

 

Styrkelyfter du?

Har gjort för många år sedan.

Känner precis som dig att stillasittande inte är bra för kroppen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag ska googla. Vet bara inte hur hårt jag kan köra då mina knän knastrar rätt ordentligt i benpressövningar. Iofs kanske det är vanligt för en snart 40-åring. :wacko:

Skickat från min telefon.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Har gjort för många år sedan. Känner precis som dig att stillasittande inte är bra för kroppen. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

 

Nej det är ett elände. Jag är inte gammal, 35, men känner redan nu en massa ålderskrämpor och att kroppen verkligen måste underhållas för att både fungera och hålla sig skadefri.

Tror att just dessa så grundläggande rörelser för den mänskliga kroppen är de absolut bästa att låta kroppen få utföra. Att stå och dra i hantlar och maskiner på märkliga isolerade vis tror jag i längden bygger obalanser och skador. Helkroppsövningar med många mnuskelgrupper bygger jämnhet och balans.

 

Jag ska googla. Vet bara inte hur hårt jag kan köra då mina knän knastrar rätt ordentligt i benpressövningar. Iofs kanske det är vanligt för en snart 40-åring. :wacko: Skickat från min telefon.

 

Just flitigt knäböjande med rätt utförande (djupa alltså + korrekt i övrigt) har botat många dåliga knän.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Ja visst är det underbart! Man bara skakar på huvudet åt alla maskiner och konstigheter och går till sin skivstång. :wub:

Ja, det låter som vi kör nästan identiska övningar. Dom enda man behöver igentligen. Jag lägger till biceps ibland för fåfängans skull ^_^

Kanske Tellis hittar till den här tråden, han har ju hållit på en hel del med styrkelyft. Vi tränade på samma gym för många år sedan, jag undrar om han inte tävlade i styrkelyft t o m?

Redigerad med rajraj

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Visst är träning bra. När man som jag nosar på femtio är all form av rörelse av godo.

Två gängskador (kniv och luftgevär), tre elitserieskador (volleyboll och amerikansk fotboll), två cykelolyckor (punkterad lunga och brutna revben), tre brutna armar och ben samt några onämnbara grejer varav trettio meter fall (säkrad med rep så klart) från norsk klippa gör att allt inte fungerar hundraprocentigt. Det knakar och gör ont.

 

Jag kör crosstrainer två gånger i veckan, maskiner två gånger i veckan och aikido en gång i veckan (önskar det vore tre men familjeschemat passar inte).

 

Men ändå tycker jag att leka indian i skogen slår allt detta... Bästa träningen någonsin. Saknar det.  :unsure:

Redigerad med mipert

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="mipert" data-cid="1625164" data-time="1356733610"><p>

Visst är träning bra. När man som jag nosar på femtio är all form av rörelse av godo.<br />

Två gängskador (kniv och luftgevär), tre elitserieskador (volleyboll och amerikansk fotboll), två cykelolyckor (punkterad lunga och brutna revben), tre brutna armar och ben samt några onämnbara grejer varav trettio meter fall (säkrad med rep så klart) från norsk klippa gör att allt inte fungerar hundraprocentigt. Det knakar och gör ont.<br />

<br />

Jag kör crosstrainer två gånger i veckan, maskiner två gånger i veckan och aikido en gång i veckan (önskar det vore tre men familjeschemat passar inte).<br />

<br />

Men ändå tycker jag att leka indian i skogen slår allt detta... Bästa träningen någonsin. Saknar det. :unsure:</p></blockquote>

Var du aktiv tillsammans med/mot bröderna Hejdesten? ^_^

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Efter ett helt liv med kroppsarbete känns det full tillräckligt med den motion som en promenad utmed ett fiskevatten ger...... :P

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Efter ett helt liv med kroppsarbete känns det full tillräckligt med den motion som en promenad utmed ett fiskevatten ger...... :P

 

Och glöm inte vätskekontrollerna för bövelen!! :D

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Och glöm inte vätskekontrollerna för bövelen!! :D

Haha....Dom har jag full kontroll på, just nu känns det som att "Oxberg" närmar sig   :ph34r:

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skivstång är back to basic och faktiskt otroligt bra, som det redan skrivits så är ju grundövningarna oslagbara.. Har kommit igång igen sen jag la skorna på hyllan. Spelade amerikansk fotboll som mipert.

Mipert vilka spelade du för? Kan vi stött på varandra tro.

Jag spelade för crusaders och med landslaget.

Martin Ullbrandt heter jag btw

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Körde mycket stång under min aktiva period och även under rehabperioder. Vi körde en hel del "lyft med gubbe" också. Men fixar inte knäböj och marklyft o.dyl. nuförtiden eftersom ryggen är paj. Får en del gratisträning som gympamajje och idrottsledare i diverse aktiviteter för ungarna - som gympamajje åker man ALLTID på att även vara ledare i de sporter ungarna intresserar sig för... <_< Tränar emellanåt styrka med kroppen som tyngd - chins, dips å annat sånt som inte direkt belastar min glassvank... :( Är även fortfarande barnsligt svag för att banka och sparka säck! :wub:

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Ingen som håller på med sånt här?

Själv har jag alltid avskytt styrketräning, försökt nån period då och då på gym men ledsnat fort.

Tills jag för två år sedan slutade med utejobb, ingen guidning, ingen jakt, inget skogsarbete utan istället mest stolsnötande på kontor.

Efter ett år, alltså ett år sen, så insåg jag att kroppen mår inget bra av detta. Så jag bestämde mig för att börja träna. Men att gå till ett gym och börja dra i maskiner och sånt utan mål, tanke och fullt fokus skulle inte funka, det visste jag, så jag letade, läste och nördade ner mig på samma sätt och med samma frenesi som jag alltid gjort med fisket.

Och hittade till slut en tråd, ett koncept och en grundtanke som jag fattade och som var så enkel och så självklar!

Så jag satte igång. :)

Inga maskiner eller isolationsövningar, inget strandraggarpumpande med volymfokus. Bara rena gammaldags compoundövningar med linjär progression och fokus på tyngre och tyngre lyft med skivstång.

Nu har det gått ett år och fyfan vad kul det är!!! :D Och så sanslöst effektivt och grundstyrkebyggande så man tror knappt det är sant!

Kan verkligen rekommenderas, bland det roligaste och mest beroendeframkallande jag gjort. Har minst lika mycket lyftning i skallen som fiske numera. :blink:

Haha, känner igen de där, har sista åren alltid när jag surfat börjat med o läsa Kolozzeum(träningsforum) o Edge.

Tyvärr flytta jag för 2 månader sen till göteborg o inte styrketränat sen dess, o känner mig redan rejält nedgången o otränad..

Finns andra liknande stronglifts program oxå, tex Korte, o massa ryska program som är bra.

Kanske dags o skaffa sig ett träningskort igen!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst!

 

Vaknade upp en morgon i augusti efter att ha levt på cigg, choklad och vin i ett antal månader.

Ställde mig på vågen och fick dödsångest.

Va riktig uttorkad och tanig.
Bestämde mig för att komma i form.
Har knappt druckit så mkt efter det, tränat som fan. Älskart! Kör dock mkt vanlig gymträning, men gillar basövningar som böj, bänk och mark riktigt mkt!
Och ja, snygg och stark på köpet.

En snygg kropp då alltså.. Ansiktet går inte att göra så mkt åt... ;)

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Själv inte tränat på en månad pga virus som härjat :-(

Blir nog en första repa på gymmet i morgon. Längtar att få svettas som en gris.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Apropå träning med skivstänger så skall ni få en riktig bra länk av mig, Mark Rippetoe har svar på allt man kan undra om träning och om livet;

http://velocity.t-nation.com/free_online_forum/music_movies_girls_life/mark_rippetoe_quotes

(Mark tycker för övrigt att Chuck Norris är en mes - på den nivån är det!)

:D

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    Inga registrerade användare tittar på detta sida.



×