Hoppa till innehåll
Olalindberg

Pricktråden

Recommended Posts

Här kan vi diskutera öringens liv och leverne i stort och smått, som havsöringens utseende, kroppsform, uppväxtomr å och hav, vandringsvägar mm

Det är en fortsättning på diskussionen om prickar i havsöringsfiske skåneomr

Ola

Redigerad med salomontrutta

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Nä varför det, det är väl bara att läsa vad jag skrev så förstår du. Tycker du det inte passar , skriv inte  :) du förstod ju.

Ha de

Ola

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om den här tråden skall vara en fortsättning på diskussionen om havsöringarnas prickar, som nyligen förts i HÖ Skåne-tråden, så bör detta framgå i första inlägget.

Diskussionen är intressant och har engagerat många.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det handlar inte om att jag skall vara nöjd, utan att tråden skall bli intressant, sökbar och få ett långt liv.

I våra faktaareor finns det massor med informativa trådar som skall vara sökbara i lång tid framåt. Då är det bra om titeln berättar om vad tråden innehåller. Det kan även tyckas rimligt att trådstartaren inleder med att ställa en fråga, eller påstå något som får igång diskussionen. 

Att starta en tråd med en abstrakt titel och uppmana andra att diskutera öringarnas liv och leverne i största allmänhet är ganska optimistiskt. Det finns mängder av trådar som diskuterar havsöringars beteende på Edge redan. 

Men vi låter tråden ligga, så får vi se vad som händer. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Det handlar inte om att jag skall vara nöjd, utan att tråden skall bli intressant, sökbar och få ett långt liv.

I våra faktaareor finns det massor med informativa trådar som skall vara sökbara i lång tid framåt. Då är det bra om titeln berättar om vad tråden innehåller. Det kan även tyckas rimligt att trådstartaren inleder med att ställa en fråga, eller påstå något som får igång diskussionen. 

Att starta en tråd med en abstrakt titel och uppmana andra att diskutera öringarnas liv och leverne i största allmänhet är ganska optimistiskt. Det finns mängder av trådar som diskuterar havsöringars beteende på Edge redan. 

Men vi låter tråden ligga, så får vi se vad som händer. 

Tja, jag kan ju inte sånt här och när du ber mej ändra och du är moderator så är det väl så klart att jag frågar dej om du är nöjd. Annars vet jag ju inte vad som är rätt eller fel. 

Sen var det folk i havsöring skåneområdet som sa att dom gärna fortsatte diskussionen om det skapades en tråd i ämnet.

Ola

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Läste i en äldre fisketidning (ca 2 år sedan) om någon som forskade på öringen,ingen mer som känner igen detta? för naturligtvis måste det ha forskat om öringens prickar. Själv är jag övertygad om att det helt enkelt handlar om genetik."pappa öring jätte prickig och mamma öring jätte prickig = öringbarnen jätte prickiga" lite stamtänkande alltså. Prickarna har inte ett dugg med tidig eller sen lek att göra egentligen, tror jag med andra ord.

Redigerad med Rikard

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Läste i en äldre fisketidning (ca 2 år sedan) om någon som forskade på öringen,ingen mer som känner igen detta? för naturligtvis måste det ha forskat om öringens prickar. Själv är jag övertygad om att det helt enkelt handlar om genetik."pappa öring jätte prickig och mamma öring jätte prickig = öringbarnen jätte prickiga" lite stamtänkande alltså. Prickarna har inte ett dugg med tidig eller sen lek att göra egentligen, tror jag med andra ord.

Men hur kommer det sej då att öringar från samma å med samma storlek har helt olika teckning? Jag hävdar att det har med uppväxten i ån att göra sen hur många gånger en öring lekt. Eftersom öring behöver ett annat kamouflage i sötvattnet får den fler prickar ju mer tid den tillbringar där.

Ju längre en öring är kvar i ån efter födslen ju fler prickar. 

Där finns också exempel på fiskar i samma storlek med olika  teckning från samma å.

Men visst kan du ha en poäng där med genetiken.

Väldigt intressant.  :)

Ola

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ola du har en poäng där, Jag tänkte inte på att fiskar kan ändra sin färgteckning beroende på den miljö dom lever i tydligaste exemplet är platfiskar som byter färg i förhållande till den botten dom ligger på. Självklart kan ju öringen åxå ändra sig (görs ju bland annat inför och vid lek). Kanske är det inte alls statiskt dvs en öring som lever länge i havet får efterhand mindre antal prickar och skulle man tvinga denna fisk att leva hela sit liv i havet så kanske prickarna näst intill hade försvunnit och vice versa. Det måste bara finnas forskning någonstans - Alla ut googlar Nu!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Är teorin om prickar på havsöring applicerbar på lax också, eller gäller det bara öring?....

Vi diskuterade öring i detta fallet men det skiljer sej hos laxen oxå.

Ola

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Så tror jag också att det är, det handlar om olika stammar. Tex i ett fjällvatten jag känner till finns det en klar skillnad mellan 2 olika öringstammar.

Bara och kolla på hur man gör tex när man avlar fram div akvariefiskar. Vill man ha en ciklid med t ex mkt rött i avlar man på den honan och hanen med mest rött i och vips, så blir det mer yngel med rött i än vad det vanligtvis hade blivit.

Tror absolut INTE att prickarna har att göra med hur många gånger dem lekt, utan gener.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ola du har en poäng där, Jag tänkte inte på att fiskar kan ändra sin färgteckning beroende på den miljö dom lever i tydligaste exemplet är platfiskar som byter färg i förhållande till den botten dom ligger på. Självklart kan ju öringen åxå ändra sig (görs ju bland annat inför och vid lek). Kanske är det inte alls statiskt dvs en öring som lever länge i havet får efterhand mindre antal prickar och skulle man tvinga denna fisk att leva hela sit liv i havet så kanske prickarna näst intill hade försvunnit och vice versa. Det måste bara finnas forskning någonstans - Alla ut googlar Nu!

Gött Rickard!

Du förstår mitt resonemang. Precis så har alla kloka sagt till mej. Sen behöver det inte betyda att jag har rätt men har inte hört något annat. Jag är idel öra och tar in allt nytt.

Ola

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om jag får en havsöring utan prickar nedom sidolinjen,,,,, är den en lax då eller fortfarande en öring :o Nått att tänka på.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kännetecken för lax:

1 I princip inga prickar nedanför sidolinjen (det finns även öringar som har nästan samma teckning).

2 Tunnare stjärtspole

3 Något V-formad stjärtfena

4 Överläppen sträcker sig inte bakåt förbi ögat

5 Dimension huvud/kropp, här har öringen ofta något större/klumpigare huvud jämfört med sin kropp medan laxens ofta är lite nättare

Sedan har öringen ofta ett lite barskt utseende (i alla fall de lite större öringarna), medan laxen inte ser lika kaxig ut (förutom när den har lekdräkt eller är en besa).

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kännetecken för lax:

1 I princip inga prickar nedanför sidolinjen (det finns även öringar som har nästan samma teckning).

2 Tunnare stjärtspole

3 Något V-formad stjärtfena

4 Överläppen sträcker sig inte bakåt förbi ögat

5 Dimension huvud/kropp, här har öringen ofta något större/klumpigare huvud jämfört med sin kropp medan laxens ofta är lite nättare

Sedan har öringen ofta ett lite barskt utseende (i alla fall de lite större öringarna), medan laxen inte ser lika kaxig ut (förutom när den har lekdräkt eller är en besa).

Ja det är nåra sura jävlar de stora öringarna. Sällan man kommer till tals med dom  :D  :D

Ola

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Finns gott om bäcköring som nästan helt saknar prickar. Är inte det bevis nog för att det är genetiskt och inte har något med miljö/lek att göra? Färgen i övrigt däremot silver/gul/guld och ibland nästan grön, där tror jag mer på miljöteorin.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finns gott om bäcköring som nästan helt saknar prickar. Är inte det bevis nog för att det är genetiskt och inte har något med miljö/lek att göra? Färgen i övrigt däremot silver/gul/guld och ibland nästan grön, där tror jag mer på miljöteorin.

Skulle vara intressant att få veta hu det ligger till om det finns klara svar på detta. Mitt resonemang bygger på samtal med limnologer och fiskvårdare och egna erfareneter.

Ola

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Säta

Att det skulle ha med lek att göra har jag väldigt svårt att tro.

Och tro, det är något du verkar göra med Ola då du saknar pålitliga källor.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Men hur kommer det sej då att öringar från samma å med samma storlek har helt olika teckning? Jag hävdar att det har med uppväxten i ån att göra sen hur många gånger en öring lekt. Eftersom öring behöver ett annat kamouflage i sötvattnet får den fler prickar ju mer tid den tillbringar där.

Ju längre en öring är kvar i ån efter födslen ju fler prickar. 

Där finns också exempel på fiskar i samma storlek med olika  teckning från samma å.

Men visst kan du ha en poäng där med genetiken.

Väldigt intressant.  :)

Ola

Det finns riktigt gammal stationär öring med väldigt få prickar vilket tyder på att det har ingenting med hur lång tid de tillbringar i vattendraget. Det har med genetik att göra och till viss del dess omgivning  - Långt ner på sidan 10 http://tinyurl.com/apdx7sx

Spotting pattern features in the brown trout - Academic Journals

Brown trout

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja det var intressant. Men hur ser botten ut där de öringarna kommer ifrån?

Jag menar inte att det har med tiden att göra i sej utan på omgivningen. Men om ett hö-yngel stannar tre år i en å där öringen pga omgivningen behöver prickar för kamouflaget så blir det indirekt en påverkan av tiden.

Vissa havsöringar vandrar ut efter en säsong och andra efter två eller tre och jag hävdar att ju längre en öring då stannar i sin å där den får prickar pga omgivningen ju fler prickar får den.

Sen ser inte alla åar lika ut och att det finns stationär öring med få prickar kan då ha med omgivningen att göra pga mycket sandbotten.

Ola

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.