Hoppa till innehåll
Redbeeerd

Hyveljigg och "rullmaskin" för limning av splitcane

Recommended Posts

Tjo!

JAg sitter och planerar ett eventuellt splitcanebygge, och de två sakerna som känns kniviga just nu är ovan nämnda manicker. Någon som råkar äga dessa, eller har tips på var man kan låna eller hyra av någon?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Tjo!

JAg sitter och planerar ett eventuellt splitcanebygge, och de två sakerna som känns kniviga just nu är ovan nämnda manicker. Någon som råkar äga dessa, eller har tips på var man kan låna eller hyra av någon?

Vid vidare eftertanke är nog hyveljiggen enklare att bygga än att fara omkring efter... då är frågan: är rännan i jiggen likformig hela vägen och man ställer bredden på rännan för att bestämma djupet på hyvlingen, eller är rännan tjockare i ena änden och smalare i andra och sedan finjusterar man djupet genom att ställa bredden på rännan?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

VAr det inte en mall till salu häromdagen?

Normalt sett är det en "grundtapering" i mallen som du justerar till önskat mått med ställskruvar.

Mitt råd: Skaffa en bra bok i ämnet! TIll exempel "THe lovely Reed" av Jack Howell som jag tror finns att tillgå för en skaplig penning. Eller Cattanachs bok vad den nu heter.

Titta också på Scandcanes websida (Mats Öberg) där det genom åren sparats tonvis med information i ämnet.

/Lasse

P.S.

Rätt nomenklatur är: Hyvelmall och limningsmaskin(?) ;)

D.S.

Redigerad med Lasse Håkansson

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

SBS hur man kan tillverka en hyvelmall: http://www.thomaspenrose.com/form01.htm

Bra, enkel bindningsmaskin / binder: http://www.wagnerrods.com/binder.html

Mitt tips är att du köper båda tillverkade och klara. Visst, de kostar en slant. Men det gör materialet de tillverkas av också! Och att gnida fram en mall tar nog en timme eller två :blink:

Ytterligare ett boktips: Fundamentals of Building a Bamboo fly rod http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0881505706 Böckerna Lasse tipsade om är också riktigt bra!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack så mycket för tipsen, ska snoka reda på böckerna omgående! Bygga mall är jag inte främmande för, mest för att jag kan fuska och tälja fram den med en CNC-maskin som står på polarns jobb. JAg är student, så alla budgetlösningar kommer att undersökas. Jag funderar t.ex. på om det skulle fungera att fräsa en hyvelmall ur ett stycke HDF. Givetvis skulle den inte hålla så bra över tid, men att hyvla ett enstaka spö i den borde fungera. Då kan man också fräsa in taperingen man vill ha direkt i mallen, och HDF eller MDF har jag obegränsad tillgång till på skolan.

Nu ska jag ut o leta bok!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.