Hoppa till innehåll
Vestlund

Bygga lackeringsmaskin

Recommended Posts

Ska ge mig på att bygga spö med en kollega och ska då bygga en egen lackeringsmaskin, eller iaf spöhållare! :)

 

Hade tänkt bygga av 10mm MDF-skiva och en sådan här: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=220403&title=Disco%20Mirror%20Ball%20Motor%20230V&

 

Det jag undrar är, finns det några speciella mått man ska tänka på? Höjdmässigt menar jag. Hade tänkt bygga en mittenplatta där själva lindningarna och lackningen kommer ske med två stycken hållare med V-hack i sig för spöet. Hade sen tänkt ha en separat platta för själva motorn monterad så att man kan flytta den beroende på spölängd. 

 

Någon som har tips eller låter mina planer bra? Bara att bygga? :)

 

/ Anders

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade en motor från Clas Ohlson och monterade i ett bokstöd. Sedan hade jag ytterligare två hållare/stöd som monterades på en limträskiva. Dessa användes som stöd för lindning. Motorfästet gjordes fast med en tving när det var dags att lacka. Jag tror det fungerade ungefär som du tänkt...

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Vilken höjd bör hållarna ha för att vara smidigt att linda och lacka? 10-20-30-40cm? Någon som har ett ungefär, då kan man slänga ihop den på en gång! :D

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Härligt med lite bilder! Verkar som min höjdtanke på mellan 10-20cm på hållarna inte var helt fel om jag får gå på era bilder. :)

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hade nog satsat på hållare i 20-30 cm spannet så blir det enklare att pensla, brukar linda med klingan i handen men det är säkert en fördel med lite högre om du nu får för dig att linda i "maskin". Angående motorn är den kanon och fungerar ypperligt för ändamålet, tjockare siliconslang/tejp fungerar bra när du vill sätta fast klingan för lackning (i "håländan") alternativt byggs en enklare chuck och monteras.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan motor som du tänkt ha. Jag upptäckte att en kulspetspennas kropp (lång cylinder) var i stort sett exakt i innermått. Jag borrade ett hål i den och satte en tändsticka som låsning genom axeln.

Sen har jag använt en av de lila (begagnade) spöbyggnadspenslarna ,där jag kastat borsten, för att kunna trä på en spödel. Man ska nog vara lite försiktig så man inte tar i för hårt när man trär på klingan.

Svårt att förklara. Ska ta några bilder...

Min maskin är byggd på en vanlig hyvlad 1m furuplanka som brukar finnas på byggvaruhus.

Med luddiga delen från kardborreband i v:et så det ska bli repfritt när det snurrar.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på min lackeringsmaskin. Jag använder den även till att linda spöt, så jag har byggt en trådhållarlösning också.

 

post-12420-0-55205800-1358789047_thumb.j

 

Det är alltså kardborrebandets mjuka del som sitter i v-et på varje hållare.

 

Jag har även byggt en lös hållare som kan vändas för olika avstånd från motorn. Den syns uppe till höger i bild.

 

post-12420-0-05756500-1358789234_thumb.j

 

Här är en närbild på hylsan som jag säkrat i axeln med en tändsticka och även penseln som utan borst är perfekt att ha som avsmalnande jigg för att trä klingan på.

Penseln har några ringar/flänsar i plast precis där den ansluter mot hylsan och det gör att den klickar i lås så den sitter väldigt bra. Trär man på klingan på penseln så sitter den bra som den är men det är i det skedet man måste vara försiktig så man inte spräcker honholken.

 

En bild på den typen av penna som funkar fint som hylsa.

 

post-12420-0-09419700-1358789479_thumb.j

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Precis sådär jag hade tänkt mig, fast jag hade iof. tänkt ha motorn på en lös platta istället. :) Hur styr du trycket på tråden när du har fäst den som du har gjort?

Edit: Vad är metallröret på ena sidan tänkt till?

Redigerad med Vestlund

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Motstånd i tråden får jag genom att rullarna är monterade på en bit gängstång med både metall- och nylonbrickor. De sitter sedan låsta med vingmuttrar.

Det funkar rätt ok.

Den långa gängstången på andra sidan är till för att jag ska kunna finjustera varifrån tråden kommer medan jag lindar.

Sitter en liten mojäng som tråden går igenom som jag lätt kan flytta i sidled.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Motstånd i tråden får jag genom att rullarna är monterade på en bit gängstång med både metall- och nylonbrickor. De sitter sedan låsta med vingmuttrar.

Det funkar rätt ok.

Den långa gängstången på andra sidan är till för att jag ska kunna finjustera varifrån tråden kommer medan jag lindar.

Sitter en liten mojäng som tråden går igenom som jag lätt kan flytta i sidled.

Intressant! Du har inga fler bilder på just trådlösningen?

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Motorn du länkar roterar 3 varv/minut enligt länken. Jag tycker det låter sakta. Hilevel säljer en som går 9 varv/min billigare än din. De har även en chuck som passar till spöbygge.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Motorn du länkar roterar 3 varv/minut enligt länken. Jag tycker det låter sakta. Hilevel säljer en som går 9 varv/min billigare än din. De har även en chuck som passar till spöbygge.

Har sett att många bygger just med denna motor, har inte hört något dåligt än. Duger alltså inte 3v/minut? Sen slutar HiLevelmotorn på 210:- ink frakt så den är 40:- dyrare. ;)

Bra tips dock! Inväntar fler tankar ang. 3v/minutgrejen.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Min motor är köpt på teknikmagasinet och på kartongen står det "5 rotations per minute".

Tycker den fungerar utmärkt. Den är rätt tyst också.

Brukar lacka på kvällen och stänga av den på morgonen.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Tre varv per minut är ok för torkning i alla fall. Att den går fortare har du möjligen nytta av vid själva lackeringen. Om du har bråttom alltså.

 

Det viktiga är att att "drivningen" är tillförlitlig. Inget kul att lacka på kvällen och vakna på morgonen av att klingan lossnat från motorn.... :wacko:

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Min motor är köpt på teknikmagasinet och på kartongen står det "5 rotations per minute".

Tycker den fungerar utmärkt. Den är rätt tyst också.

Brukar lacka på kvällen och stänga av den på morgonen.

Ska svänga förbi och kika på kartongen i butiken då, men annars borde väl 3v räcka ändå?

Tre varv per minut är ok för torkning i alla fall. Att den går fortare har du möjligen nytta av vid själva lackeringen. Om du har bråttom alltså.

 

Det viktiga är att att "drivningen" är tillförlitlig. Inget kul att lacka på kvällen och vakna på morgonen av att klingan lossnat från motorn.... :wacko:

Får kika på en tillförlitlig lösning då, lutar åt en chuckliknande variant. Får se vad som hittas på! Hur bråttom ska man ha vid lackning då? ;)

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
En motor ska INTE gå för fort. Då kryper lackningarna och blir runda på mitten. 5 varv per min är ok.

 

Menar du att lackeringen blir konvex om klingan roterar för fort? 

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Tre varv per minut är ok för torkning i alla fall. Att den går fortare har du möjligen nytta av vid själva lackeringen. Om du har bråttom alltså.

 

Det viktiga är att att "drivningen" är tillförlitlig. Inget kul att lacka på kvällen och vakna på morgonen av att klingan lossnat från motorn.... :wacko:

 

Yep, det var själva lackeringsmomentet jag menade. Främst när man skall göra en jämn kant i slutet/början av lindningen. Med 3varv/minut skall man vara hålla pensel (eller vad man använder) stadigt i 20 sekunder. Jag tycker det blir enklare när det går lite fortare.  Men som med så mycket annat är det säkert en smaksak också. Bäst är det förstås om man kan hitta en lösning där man kan variera varvtalet.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Funderade också på att bygga en lackeringsmaskin, men sen orkade jag inte leta komponenter så jag köpte en komplett maskin från en spöbyggare i USA på Ebay. mycket nöjd, allt kom i ett litet brunt paket al a IKEA som man skruvade ihop på 10 minuter, allt var bra komponenter. har lackat 4 tvåhandsspön med det hittills, utan problem. gav 55 USD inkl frakt. hastighet är 10 varv i minuten, vilket funkar för mig. 

 

kolla gärna på länken: http://www.ebay.com/itm/10-RPM-ROD-DRYING-DRYER-MOTOR-KIT-/360571392043?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53f3bad02b

 

Om ni beställer, glöm inte att be om Europeisk El-standard på motorn. Sen köpte jag en lampströmbrytare på claesohlsson för typ 20 kr och monterade fast. 

 

Ett tips om man inte själv vill bygga dvs....

 

Högländaren. 

Redigerad med Högländare

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Menar du att lackeringen blir konvex om klingan roterar för fort? 

 

Det stämmer bra det. Den gamla hederliga centrifugalkraften gör att lacken dras in mot mitten av lackningen om man har för snabb rotation. Man kan undvika det genom att lägga flera tunna lager och ha en långsam motor.

 

Man kan även med fördel snurra för hand första timmen. Om man kan sitt lack så vet man även vilken viskositet det har under torkningsprocessen. Då ser man när det är dags att vrida spöt för hand. Det är ett bra knep om man vill undvika "fotbollar". 

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Kör snabbare vid appliceringen och sänk hastigheten sedan. Det går bra på min likströmsmotor (discokulemotor från teknikmagasinet) med ställbar batterieliminator. Har inte börjat brinna än då den körs på 3 volt max mot avsedda 1,5 volt, den blir inte särskilt varm.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

När det gäller trådspänning så kör jag med en trådrullehållare från flugbindningen men lite extra vikt applicerad.

Fördelen med detta är att jag kan "backa" utan att trådspänningen släpper,

 

//Lasse

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu


  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    Inga registrerade användare tittar på detta sida.

















×