Hoppa till innehåll
Vestlund

Bygga lackeringsmaskin

Recommended Posts

Kör snabbare vid appliceringen och sänk hastigheten sedan. Det går bra på min likströmsmotor (discokulemotor från teknikmagasinet) med ställbar batterieliminator. Har inte börjat brinna än då den körs på 3 volt max mot avsedda 1,5 volt, den blir inte särskilt varm.

Intressant lösning, tänkte på något liknande inatt men vet ej om man är händig nog att modifiera strömkällan. :)

När det gäller trådspänning så kör jag med en trådrullehållare från flugbindningen men lite extra vikt applicerad.

Fördelen med detta är att jag kan "backa" utan att trådspänningen släpper,

//Lasse

Detta har jag hört att en del kör med, finns det ingen enkel lösning på trådproblemet som man kan bygga in/på så får det nog bli så för min del också! Hur mycket vikt har du adderat på ett ungefär? Antar då att du har hållaren rätt spänd/hopklämd så att du måste dra ut tråd manuellt?

Jag lägger numera på lack utan motor. Snurrar bara med handen. Jag tycker jag får bättre kontroll då. :)

Får se hur vi gör. Kommer nog köra motor först och främst men kommer säkert testa ett litet tag på frihand! :)

Om allting går åt helvete så kan man väl i värsta fall strippa lack och lindningar utan att skada klingan?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag har hängt på så att det blir tyngd men utan att tråden rullar av sig själv (så att säga ;-p)

Har för övrigt en inköpt lackmaskin med fyra chuckar och elmotorer från Pacific Bay (tror jag det är...)

Sen är ju lackningen av spöet en värre historia för mig som canebyggare =)

/Lasse

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag ska försöka hitta en bra lösning för tråden bara sen blir det att bygga! Och en chuck eller ett annat sätt att fästa klingan till motorn utan att ruinera mig. Väntar på lite PM om lösningar och tips från ett par Edgare, ska bli intressant! :)

Redigerad med Vestlund

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har fått lite mer tips, ska bara svänga förbi lokala järnhandel och kolla om dom har något bra tips om själva infästningen till tråden. Har antagligen fått tag på en rätt stor planka av ek som jag tänkt bygga av istället för MDF'en. Ett par provbyggen visar att det är inte stabilt nog, ek borde lösa det problemet. ;)

Hade tänkt att göra en rätt simpel lösning för själva trådguidningen med ett spår fräst i ekskivan där jag måttkapar en liten bit med en ögla påskruvad som jag kan skjuta i spåret, det borde ge en rätt bra guidning. Har för mig att jag sett den lösningen på ett par köpe-maskiner. 

Bara själva chucken kvar då.. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Detta har jag hört att en del kör med, finns det ingen enkel lösning på trådproblemet som man kan bygga in/på så får det nog bli så för min del också! Hur mycket vikt har du adderat på ett ungefär? Antar då att du har hållaren rätt spänd/hopklämd så att du måste dra ut tråd manuellt?

Det finns reservdelar till maskiner att få tag på.

http://www.acidrod.com/images/thread_tensioner.JPG

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det finns reservdelar till maskiner att få tag på.

http://www.acidrod.com/images/thread_tensioner.JPG

Vad kostar en sån där reservdel då måntro? :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En så körde jag en gång.....den fransa upp tråden.

klämm trådrullen i stället för att få spänning på tråden.

Titta på pacbay lindnings maskin så förstår ni hur jag menar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag hade också en sån där trådspännare förut. Tyckte inte om den. Pacific Bay har slutat med den på sina spöbyggnadsmaskiner. 

:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ang. trådlösningen så borde det väl gå att sätta en gängad rundstav för att fästa tråden på, med en stålbricka och en bricka av gummi eller plast så att det går att sätta lite press men att den ändå ska kunna snurra lite. En spärrnutter längst in, följt av två brickor, trådrullen, två brickor och sen en vingmutter på änden för att justera trycket. Har en otroligt dålig paintskiss gjord på jobbdatorn för att förklara mina snurriga tankar.

aCROs.jpg

Gick igenom Pacbays katalog också för att se om man kunde få några idéer, denna var inte så dum faktiskt som chuck! Borde gå att replikera rätt enkelt med saker man har i hemmet. :) Enkel, billig och smidig. Borde hålla den rätt stabilt också, eller tänker jag galet? :) Dom har även en färdig chuck som går att beställa för 23,45 dollar, då slipper man gummibanden men den var fasiken inte billig för lite plast bara.

9qMt.jpg

Redigerad med Vestlund

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.