Hoppa till innehåll
tomgustavsen

Vem är landets 10 viktigaste flugfiskpersonligheter?

Recommended Posts

Jörgen Johansson.

Är han känd? Eller bara din kompis, vilket iofs inte är så bara! Har bara ingen aning om vem det är.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Viktigast på vilket sätt undrar jag först. Personligheter finns, och fanns, en hel drös. Alla har varit viktiga på sitt sätt, vissa har kanske gjort större avtryck än andra, mycket beroende på vilken epok de verkade i.

Redigerad med juxter

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hans Lidman, Rolf Smedman, Gunnar Westrin, Säta, Gustaf Ulfsparre plus fem till som idéellt bär sten! ;)

Endast Westrin för mig, för han kämpar för allt!(som det känns) ...sen som du 5+ till dom som idéellt bär sten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Thomas Berggren och Tobbe Olsson har stor betydelse för mitt flugfiske, för att nämna några.

Trevliga typer :) Ett par år sedan jag träffade dem.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Peppe så klart !

Han kommer att få många unga att börja flugfiska efter Islands äventyret.

Mvh

Skickat från min Nexus S via Tapatalk 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Göran Andersson
Mikael frödin
Martin falklind

Bubblare
Henrik mortensen
Pelle klippinge

(EDIT) Glömde: 

Christer Sjöberg

Redigerad med chrglx
  • Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Då ligger väl Johan Klingberg mkt närmare till än William, om vi skall kora ngn enligt dina funderingar.

William kommer ljusår efter Klingberg ;)

Absolut kan man använda Klingberg. Jag tyckte bara från början att William avfärdades lite väl lätt utan något relevant argument.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Absolut kan man använda Klingberg. Jag tyckte bara från början att William avfärdades lite väl lätt utan något relevant argument.

"Han är ju trots allt ansvarig utgivare på FiN" sa du tidigare... Vad är det för merit? :) Kent

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det här landet har inte 10 betydande flugfiskepersonligheter.

De få jag kan lista är:

• Hans Lidman, för glöden och den längtan han spred ut i fiskeleden med sina böcker
  • Färnström, ärkenörden. Den förste som lärde oss att fisket kan ske via prylar i katalogen lika gärna som ute vid vatten.
  • Andersson/Karpenstam/Sjöberg som via Karpens och sedan Loop visade vägen till att först smart import via täta mässbesök ute i vida världen och sedan egenproduktion med bra design kan leda väldigt långt. Utan dom kan vi glömma att Guideline, Vision eller andra "copy cats" ens skulle ha startats. Danielsson underbara rullar hade dessa förutan sannolikt slutat som ännu en excentrisk garageprodukt redan för 25 år sedan. Lagpris.
  • 70-80-tals gänget som via blylinor och stora tuber utvecklade vid Mörrum och Em förde in en ny växel i det norska laxfisket. Norling, Frödin, Abelsson, Holmberg etc. Lagpris till dem med.

Sedan dess ser jag inga giganter. Följer några noga - men de platsar inte min lista än.

M

PS. Bergqvist borde nog vara med..... DS

Redigerad med Marlodge
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Håller med marlodge men måste ändå inflika Bård och Lars! För mej och dom flesta jag fiskar med har nog dom varit källan till väldigt mycket inom flugfisket. Synd bara dom är norrmän :P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om man tänker vilka svenska flugfiskare man känner (jag vet) utanför Sverige, är dom Lidman,
Johansson, Westrin, Klingberg och Olsson. Bolag som är mycket viktigt för
svenska flugfiskekultur är Danielsson.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Pratar vi bloggare, branchfolk, pappersjournalister eller vad? Eller bara lite allmänt vilka man har som idoler?

Hur som, håller mer i Marlodges lilla sammanställning, vad gäller skandinaviskt laxfiske har jag inget annat att infoga.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Micke Andersson, Micke Lindström är såna som påverkat mig och känns som riktiga fiskeprofiler bägge två.

Sen så finns ju naturligtvis Lidman, Färnström och Lorange med då man brasfiskade som värst och drömde sig till vatten man bara kan fantisera om

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Appel, Loopis och han den där Lidman som frekventerade detta forum för ett decennium sedan.

Lars W som bubblare.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.