Hoppa till innehåll
Tomas J

Z-Lon ?

Recommended Posts

I senaste numret av Fly & Tie så finns det mönsterbeskrivninhg på en skada dagslanda och där används ett matrial som heter Z-Lon, men frågan är vad jag köper detta? Har letat men inte hittat det här i sverige.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Av någon konstig anledning finns det inte i Sverige, men som tidigare nämnts har bl.a. Mina förpackningar står det Metz på , men de är köpta i USA.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

http://www.orvis.co.uk/store/product.aspx?pf_id=4439

Det brukar vara snabba leveranser från Orvis UK

När jag googlade så kom Orvis US upp men de blev väldigt dyr frakt så det fick vara, men jag tänkte inte på att kolla upp UK sidan men det borde det ju inte bli så farligt frakt därifrån.Ska kolla upp det imorgon.

Är detta ett väldigt nytt matrial då det inte finns i Sverige?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

När jag googlade så kom Orvis US upp men de blev väldigt dyr frakt så det fick vara, men jag tänkte inte på att kolla upp UK sidan men det borde det ju inte bli så farligt frakt därifrån.Ska kolla upp det imorgon.

Är detta ett väldigt nytt matrial då det inte finns i Sverige?

Som sagt. Zelon kan du köpa från England på ftb och nej zelon är inget nytt... Redigerad med JesperP

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är just det att det funnits i åral, men det finns av någon anledningen  inte att köpa i Sverige. Funkar bra för spinnervingar också, vilket t.ex. Antron inte gör. Tror att det var John Betts som var den förste att använda materialet för flugbindning.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Oj då, jag som börjat binda mina parachute-dagsländor med en Antrongarn-vinge för att de ser så snyggt ut, i alla fall vid bindstädet....

Får testa Zelonet och se hur det ser ut, verkar ju i alla fall vara mer ämnat åt torrflugor än Antron är.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Pro-fly i Kungsbacka har Z-yarn som ska vara väldigt likt (om inte samma sak med annat namn). Jag köpte lite sånt, men har inte testat än. 

Redigerad med Richard

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hittar man ej Zelon funkar kanske Polypropylengarn - http://mistpool.com/product_info.php?products_id=231&language=en

Tror det är lättare att få tag i också.

Polypropylengarn funkar bra till fallskärmsflugor, men för spinnervingar och trailingshucks är nog Z-lon att föredra då det har en helt annan lyster.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Polypropylengarn brukar jag använd till falskärmsflugor vilket funkat jättebra men testade lite med Antron för att den är lite glansigare och det såg väldigt fint ut, men som sagt det verkar ju vara ett matrial för våtflugor bara.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lyfter den här efter att ha bläddrat i senaste numret av AoF där Zelon är en del av stjärtspröten (för att se lite ofullständiga ut?) på Cripples. Zelon verkar inte vara nåt som finns i nån av de större butikerna för flugbindningsmaterial. Heter det nåt annat? Eller varför har man med det i alla de flugorna som världens naturligaste grej om det inte går att få tag på?

/Nybindaren 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Aha! Är det ett material som i princip slutat användas eller har det alltid varit så? Ersatt av nåt bättre? Dåligt för miljön/människor? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vad jag tror mig minnas är att Dupont tog fram fibern Zelon. Till vad vet jag inte men Blue Ribbon köpte de sista balarna för många år sen och saluför då dessa. Zelon är lite rufsig och perfekt till puppor och dess shuck. Det sägs bryta ljuset fint. Beställ lite och prova.

Denna är bra! 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ser otroligt fint ut! Jag älskar flugor som är sådär "buggy".

Tyvärr blir det ju lite dyrt när frakten från USA ska till...

Om några fler vill ha kanske vi kan samfrakta!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Legobiten sa:

Hej! Jag blev bara nyfiken och kollade...

Det finns här:

https://www.orvis.co.uk/store/product.aspx?pf_id=4439

och här:

https://www.flytyingboutique.com/index.php?subcats=Y&pcode_from_q=Y&pshort=Y&pfull=Y&pname=Y&pkeywords=Y&search_performed=Y&q=Zelon&dispatch=products.search

...vissa verkar kalla det z-lon, andra zelon...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago Legobiten sa:

Du blir förvånad över vad billigt det är att beställa lätt och icke-skrymmande bindmaterial från USA. Många gånger är frakten ungefär samma som inom Sverige och du får det ofta på under en vecka.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack! Lite billigare:)

Är det många här som använder det? 

En del videos där det binds "shuck midges" (vad betyder egentligen shuck?) använder Zelon medan andra använder polygarn. Är det liksom värt de hundralapparna med just Zelon?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 minutes ago Legobiten sa:

Tack! Lite billigare:)

Är det många här som använder det? 

En del videos där det binds "shuck midges" (vad betyder egentligen shuck?) använder Zelon medan andra använder polygarn. Är det liksom värt de hundralapparna med just Zelon?

Jag tycker att antrongarn påminner en hel del om Zelon. Har Z kanske lite grövre fibrer?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 minutes ago Bigsalmon sa:

Du blir förvånad över vad billigt det är att beställa lätt och icke-skrymmande bindmaterial från USA. Många gånger är frakten ungefär samma som inom Sverige och du får det ofta på under en vecka.

Ah, den sidan som länkades föreslog en frakt på 23 dollar. Men det kanske är olika beroende på affär? 

Antrongarn ska kollas upp!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Just now Legobiten sa:

Ah, den sidan som länkades föreslog en frakt på 23 dollar. Men det kanske är olika beroende på affär? 

Antrongarn ska kollas upp!

Haha! Ja, så dyra är inte ens PostNord... :P

Dra ett mail till dem och säg vad du vill beställa så kan de säkert justera fraktpriset.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.