Hoppa till innehåll
jonnehorn

Tankar om MSX Titanium

Recommended Posts

Har funderat lite på att införskaffa en sådan i st 4/7. Är det någon som fiskar med, klämt på eller har några tankar om rullen så skulle det vara intressant att höra. Känns som ett mycket spännade alternativ i prisklassen.

/jh

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hittade denna: http://www.sexyloops.se/viewtopic.php?f=25&t=647

För övrigt tycker jag rullen ser kanon ut, men inte klämt på den än :)

Hoppas de kommer i mindre klasser. Skulle gärna testa en till mitt klass 4, men 4/7 tycker jag är lite för stort.

Tycker bättre om när man klassar rullar mer inpå, typ: 3/4, 5/6 etc. 

Redigerad med Richard

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hittade denna: http://www.sexyloops.se/viewtopic.php?f=25&t=647

För övrigt tycker jag rullen ser kanon ut, men inte klämt på den än :)

Hoppas de kommer i mindre klasser. Skulle gärna testa en till mitt klass 4, men 4/7 tycker jag är lite för stort.

Tycker bättre om när man klassar rullar mer inpå, typ: 3/4, 5/6 etc. 

Jo jag hittade den via google och det låter ju väldigt lovande. Ang hur man klassar rullarna kan jag känna att det som med så mycket annat blivit lite av ett lotteri beroende på underklassningen som gäller många linor idag.. Kan förstå om tillverkarna vill gardera sig lite istället för att få klagomål för att deras rulle i klass 5/6 faktiskt inte fixar vissa #6 linor om man vill ha några meter backing med.. Men det är bara en fundering som ploppade upp förståss.

/jh

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har fiskat aktivt med denna rulle under ca 2 veckor uppe i norrbotten och är helnöjd ! Vacker att se på och känns välbyggd. Inga glapp och bromsen känns tillförlitlig.Klickljudet lagom diskret i bägge riktningar enl min bedömning. Mycket bra respons från Magnus på MSX kan tilläggas.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har fiskat aktivt med denna rulle under ca 2 veckor uppe i norrbotten och är helnöjd ! Vacker att se på och känns välbyggd. Inga glapp och bromsen känns tillförlitlig.Klickljudet lagom diskret i bägge riktningar enl min bedömning. Mycket bra respons från Magnus på MSX kan tilläggas.

Låter ju bra. antar att det är 4-7 du fiskat med. hur upplever du linkapaciteten? tror du man får på en coastal #7 och backing för 5kg+ havsöring (visionen) eller?

/jh

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har 4/7 och använder en Loop opti stream klass 6 .Tror inte det blir några problem med backing om du kör med de "tunnare" varianterna . Ska tillägga att jag var så nöjd att det blev en rulle till .

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

känns som jag är väldigt nära en sån rulle och en extraspole nu. hade det varit fredagkväll hade det troligtvis redan varit klart.. ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Flugfisket blir som ett gift !! Underbar känsla att få köpa lite nytt ibland, även om man inte behöver det. Har själv rullar så det blir över men denna känns  "helt rätt"  för en rimlig summa pengar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Såg att 4/7 var slutsåld ! Har haft en fantastisk sommar med mycket harr och MSX-rullen har varit till full belåtenhet. Ska fiska lite regnbåge i klubbens vatten under hösten, där bromsen får jobba lite hårdare(förhoppningsvis) .Skulle vara kul att få höra vad andra tycker om denna rulle !

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har kört titanium på kusten nu senaste halvåret. Snackade med gubben i deras monter på mässan i kista och ha sa att dom inte haft någon rulle inne för reklamation eller service än. Jag tycker den är grym för det priset. Stabil, lätt och ganska snygg. Typ allt som jag inte är.. Kanske därför vi kompletterar varandra ganska bra ;) är iaf mer än nöjd med min.

/jh

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har kört titanium på kusten nu senaste halvåret. Snackade med gubben i deras monter på mässan i kista och ha sa att dom inte haft någon rulle inne för reklamation eller service än. Jag tycker den är grym för det priset. Stabil, lätt och ganska snygg. Typ allt som jag inte är.. Kanske därför vi kompletterar varandra ganska bra ;) är iaf mer än nöjd med min.

/jh

Jag gillar människor som är trygga i sig själva! ;D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Står i valet och kvalet mellan msx och haze v2 till mitt lpxe kl 5. Någon som kan hjälpa mig att välja rätt?

Jag har bara känt på MSX på mässa men har en Guideline Quadra som jag antar har samma bromssystem och allmänt ganska likvärdig Haze v.2. Funkar som den ska hittills.

Rent spontant så känns de relativt likvärdiga. MSX kanske mer användbar om du planerar att använda den på flera olika klasser, tex 5-6, pga linkapacitet samt att extraspolarna är galet billiga jämfört med många andra. MSX är ju också 10g lättare, bra eller dåligt beror ju på hur spöt behöver balanseras.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag äger en Quadra 46 och har ägt en Haze V2 i samma storlek. Klämde också lite på MSX i Kista. Skulle säga att Haze V2 och MSX är ganska snarlika i utformningen. Båda har t ex en gummipackning som tätning in mot bromsen som ligger synlig när man tar bort spolen. Haze V2 var en trevlig rulle, men den är tyngre än de 135 gram som Guideline uppger. Jag kontrollväger alla rullar jag får hem och V2 väger ca 150 gram, Quadra ca 145 (mot uppgivet 140). Om vikten på MSX stämmer (125 gr) så är den betydligt lättare än Haze V2. MSX kändes i alla fall lätt och fin i handen. Och riktigt stabil, upplevde den som i princip helt fri från glapp. Går man på stabilitet och låg vikt är det lite plus för MSX mot Haze V2 som jag ser det  :)   

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för svar! Bra att veta det där om vikten gällande GL:s rullar. Lutar starkt mot en MSX!

Har 3 stycken :) .  2 stk 4/7 samt 1 stk 7/10. Fungerar perfekt. Mina favoritrullar som används till allt från kustfiske till å. Lätta och hög kvalitet till ett riktigt bra pris.

Mvh

Örjan

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för svar! Bra att veta det där om vikten gällande GL:s rullar. Lutar starkt mot en MSX!

Lycka till med köpet! Och baserat på kommentarerna i tråden från de som har en MSX Titanium så lär du inte bli missnöjd :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag äger en Quadra 46 och har ägt en Haze V2 i samma storlek. Klämde också lite på MSX i Kista. Skulle säga att Haze V2 och MSX är ganska snarlika i utformningen. Båda har t ex en gummipackning som tätning in mot bromsen som ligger synlig när man tar bort spolen. Haze V2 var en trevlig rulle, men den är tyngre än de 135 gram som Guideline uppger. Jag kontrollväger alla rullar jag får hem och V2 väger ca 150 gram, Quadra ca 145 (mot uppgivet 140). Om vikten på MSX stämmer (125 gr) så är den betydligt lättare än Haze V2. MSX kändes i alla fall lätt och fin i handen. Och riktigt stabil, upplevde den som i princip helt fri från glapp. Går man på stabilitet och låg vikt är det lite plus för MSX mot Haze V2 som jag ser det  :)   

Varför ljuger en tillverkare om vikten på en rulle? Oseriöst. 

De kan lätt hamna i bryderier om någon väger en sådan och ställer frågor om det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

De kan lätt hamna i bryderier om någon väger en sådan och ställer frågor om det.

Guideline och korrekt vikt går inte alltid helt ihop  ;) . Första gångan jag handlade en Coastal-lina så kändes den lite väl tung. Vägde klumpen och den vägde 2,5 gram mer än det som står på deras hemsida. Blev att köra en Coastal #5 på ett TCX 690. Riktigt bra lina för just kustfiske annars - men som sagt TUNG!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kan bara hålla med! Jag har upplevt det vid flera tillfällen när det gäller rullar. Främst GL, men även några andra fabrikat. Just när det gäller Haze kan viktangivelsen möjligen stämma för ver 1 (innan de gjorde om bromspaketet), men det vet jag inte. Men, oavsiktligt eller inte, det är svagt att inte se till så att man håller korrekta uppgifter om sina produkter. Hur svårt kan det vara...  

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har själv både GL Haze V2 2/4 samt MSX Titanium 4/7 till mina #4-spö.

MSX Titanium är min solklara favorit och en till ska beställas inom kort! Den är lättare och slår mig som mer välkonstruerad helt enkelt. Den drar inte heller in lina på eget initiativ när man står och kastar som Haze V2 kan göra. Det dova klickljudet i båda riktningarna är dessutom riktigt härligt :) Har inget att anmärka på faktiskt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kollade in en MSX Titanium 7/10 till min #7, är det för stort? 

Rädd att 4/7 är för litet. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.