Troll

Hur många kilometer tråd...?

11 inlägg i detta ämne

Tänkte dumma in på ytterligare en del av flughobbyn och börja bygga egna spön. 

Börjar mjukt med en TFO Finesse #3, 7'9" med färdigt och tillhörande komponentkit. 

Första frågan innan jag beställer nåt öht: 

På ett ungefär hur många meter tråd går det åt till ett dylikt spö?

Jag har ingen som helst uppfattning om det hela, så nån höftning uppskattas, bara så jag vet om jag ska beställa tre eller trettio rullar tråd...

Tilläggsfråga: 

Jag beställer från Mistpool. Tar gladeligen emot rekommendationer på lack till nämnda lindningar, och vad mer i väg av förbrukningsmateriel och verktyg som kan vara bra att ha. 

Det jag har i dagsläget är trådhållare (och snart en rigg). 

Redigerad med Troll

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

HS import i Mantorp , har en del grejer hemma , både lack och tråd. Ligger bredvid Gunnes Väskor vid motorvägsavfarten.

En trådrulle räcker till minst 5 spön. Det är de största serierna jag gjort med en rulle.

Hos Henry och Sirppa finns även en del prisvärda och lite underskattade klingor. 

Lycka till ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det beror på vilken tråd du väljer. Gossamer Pearsall spösilke räcker ungefär till en åttafotare, om man lindar snålt. Men nylon räcker till fler spön.

Kul att du ska börja bygga!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för tipsen!

Följdfråga till de som har (eller iaf har sett) Finesse-klingan irl: Vilken trådfärg passar?

Av bildgoogling får jag det till att klingan är mörkgrön (http://2.bp.blogspot.com/-ZUU9JS1-x3g/UXg03ZBCBRI/AAAAAAAAAjc/bTpWe-bJj8g/s1600/2.+Tfo+Finesse+%235+8%609%60%60.JPG), så jag tänkte mig någon gröntonad tråd, t ex

http://mistpool.com/product_info.php?products_id=933 (mörkgrön, längst upp höger) eller 

http://mistpool.com/product_info.php?products_id=1526 (evergreen, längst upp höger). 

Tänker jag rätt, eller är det nåt som är troligt att det skär sig och jag borde välja en annan färg?

Christian: 

Jag har blivit bonkad av splitcanedjävulen (utan att ha rört ett splitcane), men jag tänkte jag skulle mjukstarta och börja i den "enkla" änden. Hantverksnörd de luxe.

Tillägg: 

Just ja, det där med lack till lindningarna... några tips? Eller iaf om det finns något jag definitivt bör undvika.

Redigerad med Troll

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har ett finess själv och skulle tro att båda trådarna skulle fungera, om du inte vill gå lite mot strömmen och köra orange tråd;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Testar nog på grönt+grönt, så får vi se om det blir nåt annat skoj till nästa spö.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har ett mörkgrönt next 30 spö.. Mörkgrönt som tfo blev jävla bra med kastanjebrunröd ;)

Skickat från en xperia z genom SwiftKey tangentbord

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag tror grönt+grönt blir skitsnyggt, gillar personligen när man kör lite ljusare lindning än bakgrunden. Ljusgrön Pearsall kanske kan bli en snygg skuggning runt ringarna?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hmm, det kan vara nåt förstås!

Grönt+guld är ju aldrig fel heller.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om man lindar på en mörk klinga så blir tråden alltid mörk när man lackar. Vill man ha ljusare lindningar så måste man använda sk Color Preserver, eller köpa färdigimpregnerad tråd, sk NCP.

Om man är nybörjare så tycker jag Color Preserver är en onödig komplikation. Många erfarna och professionella byggare undviker CP, eftersom det är krångligt, och leder till att lacken inte riktigt tränger in i tråden.

Om man vill piffa upp en mörk lindning så föreslår jag några varvs dekorlindning med en metallictråd.

:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Av de bilder jag sett på cane-byggen blir ju silket rätt genomskinligt också, så det kanske ska hållas till ljusa klingor försås.

Testar ProWrap Nylon thread, en i evergreen och en i Guacamole, så får vi se vilken som ser bäst ut efter lackning. 

Lite glitter på också kanske...http://mistpool.com/product_info.php?products_id=1531 Guld eller gammal guld?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.