Hoppa till innehåll
Record

Torka kött snabbt och enkelt !

Recommended Posts

Hej!

Nu ligger köttet i lagen. En neutral, en chili och vitlök och en med vitlök, enbär och örter.

Snart dags för torkning.

Ha de//Magnus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu är köttet i torken:-)

Torkar i rumstemperatur.

Spännande hur de ser ut i morgon, om det fungerar. 

Ha de / / Magnus

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2016-05-22 at 23:04 Freak sa:

Hej! 

Nu är min torklåda klar, lagen på kylning och köttet tinar i kylen. Har gjort lådan med en datafläkt för att kunna reglera hastigheten med en ställbar trafo. Två st lufthål med klippfilter i ena gaveln och fläkten ställd så den suger i den andra gaveln.

Så nu är det snart dags för torkning :-)

Jag har några frågor:

Går det att torka i rumstemperatur. 

Går det att torka kryddad köttfärs rullad som korv, eller måste man ha fjälster för att det ska hålla ihop.

Nog med frågor för denna kväll.

Ha de gött / / Magnus 

Kul att du är på gång! :)

Har aldrig torkat köttfärs själv men kompisen gjorde en köttfärsblandning som han torkade och jag har för mig han packade i "korvar" av bakplåtspapper"  . Jag smakade aldrig det men han sa det blev bra.

Jag brukar alltid torka i mitt garage och där har jag nån grad svalare än rumstemp  men det borde funka bra , kan dock tänka mig att det går ännu fortare i rumstemp .

Redigerad med Record

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kommer att torka i garaget länge fram. Vill ha koll på processen nu så jag vet att det funkar. Äldsta grabben ska till härjedalsfjällen om en vecka med skolan, så jag hoppas att det blir ok. Brukar torka i ugnen annars.

/ /Magnus

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej! 

De största bitarna vart klar igår. Var lite för mycket salt i dom tunnare bitarna, men det funkar bra med vitlök och kryddor i saltlagen.

Så nu ska jag justera de sista detaljerna med större lufthål och en ram för filtret.

Ha de / / Magnus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej!

Har kallrökt lite kött och dom åker ner i torken nu:-)

Så här vart lådan när den vart klar. 

Hls Magnus

20160702_191858.jpg

20160702_191913.jpg

20160702_192807.jpg

Redigerad med Freak
Korr
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Freak sa:

Hej!

Har kallrökt lite kött och dom åker ner i torken nu:-)

Så här var lådan när den vart klar. 

Hls Magnus

20160702_191858.jpg

20160702_191913.jpg

20160702_192807.jpg

Skicka en smakprov sen när du är färdig :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Risken är att dom blir lagomt klar tills på torsdag å då kliver jag av jouren å då kan jag ta en ipa och provsmaka:blink: å blir det kvar så ska de med på årliga fisketuren:P å tar de slut så får det bli en laddning till länge fram, håll ut det kanske blir några smulor kvar.

Hls Magnus

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej! 

Tittade ner i torklåda i kväll å det blir provsmakning imorgon med ipa:)

Hls Magnus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej!

Då vart det provsmakning utan ipa! Jag tog fel på dag och trodde det var onsdag igår:blink:

Men det gick bra endå, de små bitarna som hade legat i med vitlök och kryddor smakade: rök! Inte en gnutta av vitlök och kryddor, förutom när man lura arslet på en skit, DÅ kom vitlöks aromen. Men de var i övrigt helt ok. Väntar på de större bitarna nu som kanske är klara imorgon å då blir det en ipa får att fira att jouren är över:)

Hls Magnus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Oj oj oj vad sugen man blir !!!!!! 

Torkat kött är sanslöst gott ska se om man vågar sig på detta.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
11 minutes ago JSC sa:

Oj oj oj vad sugen man blir !!!!!! 

Torkat kött är sanslöst gott ska se om man vågar sig på detta.

Det är bara att köra igång:rolleyes:

Du finner bra info i denna tråd och på jakt sidan: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/13780-biltong/

Har inte testat kryddningen till biltong men kommer att göra det vid tillfälle.

Hls Magnus

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
23 hours ago Freak sa:

Hej!

Då vart det provsmakning utan ipa! Jag tog fel på dag och trodde det var onsdag igår:blink:

Men det gick bra endå, de små bitarna som hade legat i med vitlök och kryddor smakade: rök! Inte en gnutta av vitlök och kryddor, förutom när man lura arslet på en skit, DÅ kom vitlöks aromen. Men de var i övrigt helt ok. Väntar på de större bitarna nu som kanske är klara imorgon å då blir det en ipa får att fira att jouren är över:)

Hls Magnus

Det vart provsmakning och det smakade rökt kött, helt ok;)

Men någon ipa vart det inte, det vart skruvning på grabbens moped istället.

Hls Magnus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej letade efter torkat hjärta och hamnade hos er. Torkar själv i en biltonbox som ser ut som era men kompletteras med en glödlampa på 40 w. Bitarna måste dock sköljas med vinäger för en steril miljö vid start. Har själv en dimmer inkopplad för att sänka värmen när köttet börjar bli lite hårt. Temp ca 28- 30 grader. Torrsaltar nu i påse i 7-9 daga beroende på storlek på kött. Och är nu nerepå 2,3 % per kg kött. Har testat saltlag men  tyckte att det var problem med jämnsaltning på bitarna. Jag torkar nu större bitar hela fläskfileer, fläskytterfile samt karre. Har testat torka ca 1,2 kg hela bitar i 9 dagar samt utjämnings torka i kyl utan påse i 3 veckor. Karren får en liten smak av parmaskinka. Fileer går på ca 1 vecka ( 500-600 gram ) . Har nu beställt 10 kg nöthjärta som ska kallrökas med en rökgenerator och sedan in i boxen. I morgon hängs 8kg fläskfile in som legat 9 dagar med smoking liquid samt 2.3 % salt. Lägger in bild på file samt karre i avlånga bitar skuret som file. Ha en trevlig höst.

image.jpeg

image.jpeg

• Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2016-08-09 at 23:50 Thomas eriksson sa:

Hej letade efter torkat hjärta och hamnade hos er. Torkar själv i en biltonbox som ser ut som era men kompletteras med en glödlampa på 40 w. Bitarna måste dock sköljas med vinäger för en steril miljö vid start. Har själv en dimmer inkopplad för att sänka värmen när köttet börjar bli lite hårt. Temp ca 28- 30 grader. Torrsaltar nu i påse i 7-9 daga beroende på storlek på kött. Och är nu nerepå 2,3 % per kg kött. Har testat saltlag men  tyckte att det var problem med jämnsaltning på bitarna. Jag torkar nu större bitar hela fläskfileer, fläskytterfile samt karre. Har testat torka ca 1,2 kg hela bitar i 9 dagar samt utjämnings torka i kyl utan påse i 3 veckor. Karren får en liten smak av parmaskinka. Fileer går på ca 1 vecka ( 500-600 gram ) . Har nu beställt 10 kg nöthjärta som ska kallrökas med en rökgenerator och sedan in i boxen. I morgon hängs 8kg fläskfile in som legat 9 dagar med smoking liquid samt 2.3 % salt. Lägger in bild på file samt karre i avlånga bitar skuret som file. Ha en trevlig höst.

image.jpeg

image.jpeg

Hur gick det med hjärtat och Fläsk filen? 

Hls Magnus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Funderar på att köra en laddning, men tängte prova att torrsalta. Är det någon som har testat och kan komma med förslag/recept?

Hls Magnus 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu är köttet saltat å ligger i kylen. Provar att torrsalta denna gång ca 12 tim, kikar imorgon ur de ser ut. Ska sedan kryddas lite olika å ligga å dra någon dag innan de åker in i torken.

Hls Magnus 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ca 2 cm tjocka skivor av biff har nu legat i 14 timmar i grovsalt. Har sköljt köttet i vatten och torkat torrt med papper. Har torr kryddat köttet, en med koriander och svartpeppar och en med färsk vitlök å svartpeppar. De hänger nu i torken å bör vara klar om 5-7 dagar.

Hls Magnus 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Provsmakning å en kall ÖL:wub: Lite för mycket salt denna gång, den som vart godast var vitlök å svartpeppar...

Hls Magnus 

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.