Hoppa till innehåll
Staffan Dahlbom

Monsterklumpar - hur kul som helst

Recommended Posts

Tellis, vem säljer 23 metersklumpar? Jag har Acrossen och Classic speylinor men inga längre... Skulle faktiskt vara kul att testa. 

Ganska många faktiskt! CND, Carron, Nextcast, Jag själv, Ballistic m.fl :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Simon (nextcast) har ju en 95 footare då hellina som jag tänkte lägga beslag på när den kommer igen. Vet dock inte riktigt när den kommer men Simon nämnde något om någon månad fram i alla fall. De som kom ut efter nylanseringen sålde slut direkt då linan är otroligt populär i staterna.

Där har man ju ytterligare möjligheter att skapa en långklump om man vill klippa och klistra allt efter behag. Klass 9/10 väger ca 960grain.

Redigerad med thegrappler

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ok. Måste testa dom riktiga monstren också. Carron har jag ju hört om men inte de andra. Satt och läste resultat från spey-o-rama och där dök säkert en del av dessa lintillverkare upp.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej.. Notera att XLT finns i två klumplängder. Har man en dubbelklassad (8/9) så är klumpen längre,om jag inte minns fel 95-100 fot. Har tyvärr inga papper kvar på de linorna. En enkelklassad,de senare,i klass 8,har en klump på 85 fot. Kastträff vore kul..  mvh   borano20 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Min XLT 8/9 är 95 foot och 9/10 är 100 och 10/11 är 110 foot. Detta är tvåhandslinorna. Rätt skapliga bellys på linan :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag och en polare kör långline kastning i Bollnäs rätt ofta om du har vägarna förbi Staffan.Då kan du få testa min 20+ lina.

Redigerad med Nordström

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ni som faktiskt fiskar med långlinor och inte bara gillar o kasta med de lite då och då, hur lång kan man ha på klumpen ( oavset vilken typ av lina vi pratar om) på ett typ 14 fotare med helaktion i klass 9 för att det ska vara praktiskt?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Runda slängar så är 20 meter en bra längd för fiske och är hanterbart så man slipper kämpa ihjäl sig om det blåser lite.

Loops classic speylina är runt 21 meter och den är otroligt lättkastad och känns nästan mer som en lång-klump än hel lina som den är pga den skjuter grymt.

Går i tankarna att sälja min och den är i nyskick!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ni som faktiskt fiskar med långlinor och inte bara gillar o kasta med de lite då och då, hur lång kan man ha på klumpen ( oavset vilken typ av lina vi pratar om) på ett typ 14 fotare med helaktion i klass 9 för att det ska vara praktiskt?

Jag har ju nästan alltid kört med 15-fotare till "riktigt" laxfiske ( alltså Norge, stora och breda älvar ) och då har nog standard varit ca 20 meter + tafs utanför spöspetsen, precis som Grappler säger. Det gäller oavsett om det var på den gamla DT-tiden eller numera med speylinor.

Med en 14-fotare skulle jag nog tro att den bekväma längden sjunker till nånstans 16-18 meter istället, den där enda foten i spölängd gör stor skillnad.

( och likadant åt motsatt håll - en 16-fotare el tom en 17-fotare kan hålla betydligt mer lina i luften ).

Sen gäller det ju att det faktiskt finns utrymme också. 20 meter lina gör en rejäl D-loop om man speyar, så det blir ju lite knövligt i en älv med mycket överhäng eller andra hinder. En långlina har många fördelar men naturligtvis också nackdelar ibland, om man jämför med en kort klump.

Jag skulle tex inte tycka det var särskilt kul med långlina på de flesta ställen i Mörrum eller liknande vatten. ( eller i Gavleån, för den delen...  ;)  )

/ PJ

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Långlinan/klumpen har ju en nackdel som Sunray säger och då utrymme som behov. Men har man det så är ju linan optimal då man slipper hala all denna skjutlina hela tiden och trevligare fiske får man leta efter. Lugna fina kast med en rytm som slår det mesta och till det längd på köpet om man behöver. Det är harmoniskt fiske för mig :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har kollat på filmklippet. Det ser väl bra ut. Ser ut som en flytande lina vilket kan sägas kasta mindre energikrävande. Dock så ser det mer energikrävande ut. Jag fiskar mycket i perioder och då vill man vara ekonomisk med energin. Det bör även vara mer jobb med lite sjunkande lina. Har jag rätt? :)

Redigerad med Laxarnas prins

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lovade bhe tidigare i höst att jag skulle lägga upp ett tvåhandsklipp. Nu såg jag att ett klipp kommit in till kastarean idag och det är roligt. Här kommer mitt klipp sedan tidigare i höst. Det som är värt att notera är att det är en monsterklump - en LTS Across 185 och jag skjuter inte någon lina i något av kasten, alla kast är alltså bara med klumpen, 4,5 meter spö och 4,5 meter tafs samt en meter överhäng. Totalt närmare trettio meter utan att släppa linan. Hur kul som helst!

Ursäkta! ...30m vad? ...att stå drygt en 1/2 m OVANFÖR! ..vatten ytan ...sen att räkna med spö + tafslängd...som totala längd är mig ett skämt!

Nää...använd en lina på 30m ..utvadad, Då...kan en bli imponerad.

Dock kastar du rätt snyggt!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Inget snack om att tekniken sitter för Staffan men denna tråd är inte ämnad att vara en kukförlängare om vem som slänger mest lina omkring sig eller spy galla över någon pga ditten och datten... Hoppas vi kan hålla denna tråd objektiv i alla fall för dessa påhopp börjar stå mig över öronen på detta forum tyvärr! 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag tycker att det genast blir bra mycket tyngre, och den längsta sjunkklumpen (s5) jag har är på 15m. Den fiskar jag inte gärna med.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag lyfter min fråga igen, är det mer ansträngande och blir det mycket mer ansträngande med sjunkande linor? :)

Nja....  En sjunkande lina måste ju rollas upp till ytan innan nytt kast, så det blir ju en extra "kaströrelse" jämfört med en flytlina. Å andra sidan rollar jag alltid upp en sjunkklump också, så just i det fallet blir det ingen skillnad.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Men det är tungt att dra upp linan för att göra rollkastet, varje meter extra klump märks väl. Och extra tungt blir det om man, som jag, har ett kasst ledband i axeln.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Men man drar ju inte upp linan - det är ju precis det som rollkastet är till för, alltså att transportera en sjunken lina upp till ytan.

Nu menar jag inte specifikt dig, BHE, jag känner dig inte, men jag tror många som är "uppfostrade" med klumpar aldrig nånsin har fått chans att lära sig ett riktigt rollkast med en hel, sjunken långlina, utan istället använder sig av nåt slags mellanting av kast och mellanlägg för att få upp klumpen till ytläge.

Jag ser det hur ofta som helst i vår lilla klubbs återkommande kastträffar - om jag tex tar med mig en rejäl påk, säg ett Hardy Favorit 16´ med en DT12 S2-lina, så finns det inte en enda av de yngre killarna som kan få upp linan med mindre än ett stort antal rafsanden, rollanden och "halvkast".

De äldre gubbarna, som lärt sig från början, rollar upp hela linan i en enda distinkt rörelse nedströms som sen följs av kast ut över älven.  

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Med all respekt Sunray utan att vilja skapa bråk på något sätt så kan man väl inte generalisera på det viset. Att äldre kan mer och yngre mindre när det gäller att lyfta sjunklina. Jag har mer en känsla av att det är olika traditioner och kaststilar som råder vid olika älvar och i olika "skolor". Jag har då sett många äldre i Norge och Ätran som rafsar, rollar och halvkastar upprepande. Samtidigt ser jag yngre som gör det. Jag har hört (utan att sett det själv) att många ungdomar i norrlandsälvarna kastar som du säger att de äldre gardet gör. :)

Jag tycker att det verkar mer slitsamt med dessa monsterklumpar men vid rätt ställen kan man nog nå den lax som man annars bara önskar nå. Är faktiskt intresserad av detta fiske och därav ställer jag mig frågan. Tycker att det liknar det gamla snygga hellinefisket mycket, då de hade mer långsamma spön. Passar dessa klumpar sämre till snabba spön? Stämmer detta?

Redigerad med Laxarnas prins

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nej man lyfter inte upp linan ur vattnet. Men man släpar linan genom vattnet när man lyfter spötoppen. En del spön med djup aktion gör det lite enklare, men överlag är det helt klart en helt annan grej än att vifta till med en flytklump. Och frågan var om det är tyngre med sjunk än flyt, det tycker jag.

Förutom att det är tungt har jag inga problem att lyfta min s5 klump med ett rollkast rakt nedströms och sedan kasta klumpen, jag vet hur man gör. Men personligen använder jag helst klumpar som är kortare än 13 meter om de sjunker bra, då kan jag kasta med ett lägg utan att behöva rolla den först och det sparar en hel del på min kropp. Men det är imponerande att se de som fortfarande fiskar med riktigt långa sjunkklumpar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Du har helt rätt Prinsen, jag kanske generaliserade lite väl mycket.  -_-    Men det jag ville visa var väl egentligen precis det du är inne på - att olika traditioner och subkulturer skapar fiskare med olika referensramar och kunnande.

Jag menar inte att äldre gubbar automatiskt skulle vara bättre på det här, vi är nog många som kastar som krattor, men just pga att man tillhör en lite äldre generation så gör det nog att många "tvingades" att lära sig sånt här eftersom det var det enda som gällde för 30+ år sen.

Sen har du nog också helt rätt att långa linor gör sig bättre på spön med lite långsam aktion - ganska naturligt eftersom en lång lina behöver lite längre tid på sig i luften för att forma linbågen och då funkar ett snabbt och styvt spö sämre IMHO.  

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.