Hoppa till innehåll
magnolia

Lacka klingor och få något "eget".

Recommended Posts

Hej,

jag fick nyligen en del prover från Rev (Stefan), klingbitar som han lackat själv. Jag hoppas att det ger möjligheter att t.ex. köpa en olackad klinga (P2000) från CTS och sedan få den lackad i en egen färg genom Stefan.

Jag bifogar några bilder och när det blir bättre väder tänker jag ta några fler bilder utomhus för det gör nog att färgerna visas på ett mer rättvist sätt.

post-1233-0-81709000-1391382390_thumb.jp

post-1233-0-81410600-1391382427_thumb.jp

post-1233-0-84673500-1391382462_thumb.jp

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Kul ide, tycker dock att det redan finns för många färger att välja på hos CTS. Känns som man kan bli fast i stadiet att bara välja färg på klingan ganska länge :D

Tycker att det ser bra ut, men det är svårt att se på bilderna.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är kul då man som spöbyggare får en betydligt större frihet för sina byggen. Även om CTS har många färger att välja på så är de dessvärre ganska ensamma om just det.

Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4 Beta

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En bild från ett Rustic River 576-2 med mahogney brun färg som jag håller på och färdigställer.attachicon.gif RR576-2 3 e.jpg

Snyggt som attan!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tackar :)

Det blir lite mer unikt att ha sin egna färg. Som du säger Goofy så finns det många färger att välja mellan och det är lätt att man fastnar när man ska bestämma sig. Det roliga där är att man har en massa färgskiftningar att välja mellan och man har mer eller mindre ett unikt spö. Man är ju trots allt inte låst till en viss färg på tex ett MHX, SAGE eller vad det nu kan vara för spö.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En möjlighet är väl också att lacka ett spö på nytt om klingan blivit ful med åren? I så fall blir det till att ta bort alla ringar och sedan våtslipning skulle jag tro...

post-1233-0-77974500-1392573477_thumb.jp

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En möjlighet är väl också att lacka ett spö på nytt om klingan blivit ful med åren? I så fall blir det till att ta bort alla ringar och sedan våtslipning skulle jag tro...

Javisst det kan man göra. Det är inga konstigheter. Man får bara vara väldigt noga med att slipa till klingan så den blir jämn och fin. Största slitet brukar vara att slipa ner den tjocka lacken där dekalen sitter. På andra ställen är det tråd som är lackat och det brukar inte vara något större problem att få bort och slipa till då det mesta av lacken spricker och ramlar bort när man tar av tråden.

Våtslipning med 800 papper där det behövs mycket slipning och sen gå ner på 1200 papper brukar ordna till det mesta. Det viktiga är att man får bort repor och lackresten då de syns väldigt väl efter en ny lackning, speciellt när man lackar nytt med ljusa färger.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har i dagarna färgat till 3st spön till

den ena gula är mycket likt LOOP Yellowline men utan den matta lacken som Yellowline har.

Den andra är Orange/röd och betydligt mer orange än vad den tidigare orangea var som är mer åt det bruna hållet.

post-7567-0-46516900-1401040752_thumb.jp

post-7567-0-50527900-1401040762_thumb.jp

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Missade detta inlägg. Snyggt Rev!

Kommer ihåg första gången jag såg Yellowline och tänkte:

Vafan ett gult spö, går det att fiska med ett sådant?

Andra tanken:

Det var jävligt fräckt!

Lacken ser jävligt fin ut!

Hur tjock är lacken, dvs. hur mycket större blir diametern på spöet? Känt någon skillnad i kastegenskaper? Hur håller lacken efter ett årsspöböjning?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej Goofy

Tackar. Jag tycker att det är kul att man kan ta spöbyggnaden till ett ändå mer personligt plan genom att färga slingorna till den färg som man själv vill ha. Blir mer personligt

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Diametern ändras inte nämnvärt då jag lägger 2-3 lager lack vilket är någon/ några myr tjockt. Aktionen ändras inte alls i den mängden lack. Skulle man lägga 8-10 lager så börjar det bli lite ändring på aktionen. Jag har haft ett spö lackat i 6 år och det håller som vilket fabrikspö som helst. Skulle vilja påstå att lacken jag använder är bättre än den som är på fabriksbyggda spön. Det märks när man försöker slipa ner lacken på respektive spön.

UniqueRods.se

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Okej, man blir ju jävligt nyfiken.

Keep it up!

Om några veckor så kommer det ett jippo i fiskebutiken i stan som jag kommer medverka på. Då kan du komma och kolla på lite olika lackningar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.