Hoppa till innehåll
Lazza

Hur är läget i Torneälven?

Recommended Posts

Räknaren i Kattila ligger ju ca 9 mil från havet. Då bör det kanske ta en dryg vecka för laxen att simma upp? Det har varit rätt mycket vatten i älven som borde ge bra med lock vatten i mynningen samt underlätta för laxen att simma upp. Förutsättningarna kan inte vara bättre. MEn Havsfisket med fällor drog i gång den 19 juni, jag är rädd för att man proppat igen mynningen. Minskninge avspeglar sig direkt i fångsstatistiken, före midsommar rapporterades drygt 20-25 laxar per dag i finska Pello nu är det endast 5 st, relaterar med den minskade uppvandringen!

Tänkte mer på dipparna vid midsommar och senaste helgen. Räknarn är ju strax ovanför flytnäts områdena.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Man fiskar flytnät även ovanför i finska Juoksengi! Man har fasta datum som man har tillstånd för!

DET! ..är EXKLUSIVT! ..om något. Sånt borde kosta..i allafall. :lol:

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Någon som lyckats översätta finskan till svenska eller engelska i Coachinlägget.

Kunde vara bra att veta vad som händer i

Torneälven.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Någon som lyckats översätta finskan till svenska eller engelska i Coachinlägget.

Torneälven.

Ev.statistik så behövs det väl ej?..lr. vad menar du..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tycker dock att det är rätt märkligt att det inte finns en motsvarande Svensk sida som denna?..inget intresse?...tycker nog allt det skall finnas. Tanke på vad Länstyrelsen m.m vill att vi skall registrera ang. fisket till dom. SKÄMMES!.

Finns en sida...ang. Norrlandsälvar..men som en sådan...enkomt för Torneälv..borde för fan finnas på Svenska,..det ärju en gränsälv.

http://www.swedishlaplandfishing.com/sv/fishing/om-fisket/laxvandringen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vad jag menar??? Helt enkelt vad det handlar om, då jag hela tiden försöker att vara uppdaterad om vad som påverkar vårt laxfiske. Då både farsan och morsan pratade finska och även jag lite i unga år så har jag listat ut att de handlar om jämförelser av laxfiske mellan Torneälv och Simojokki. Men OK om det BARA är eventuell statistik som inte behövs översättas vad gör den då här.

Mvh Roger Johansson

PS, Översätt gärna om det är möjligt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vad jag menar??? Helt enkelt vad det handlar om, då jag hela tiden försöker att vara uppdaterad om vad som påverkar vårt laxfiske.

Mvh Roger Johansson

PS, Översätt gärna om det är möjligt.

Enda som påverkar Laxen.. är fisket i hav & mynning till 90/95% i dags dato. Om du menar Sportfisket?..så har väl finnarna knappt en Lax i egna vatten numer(övriga älvar förrutom Torneälv)...så det påverkar kanske vår Laxstam & fiske. Å andra sidan..så har Finnarna sett till att det överhuvetaget funnits Lax i torneälvssystemet...tills nu.

TorneälvsLax + Kalix..någon mer......så har Finnarna allt i sina egna händer..vill dom!..så kan dom fiska av stammen redan innan..den nått våra älvssystem...eftersom Laxen tar Finska kusten till sina moder-älvar.

Redigerad med Ismo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Finns det några hyfsat underbyggda siffror på hur mycket lax som fångas vid fisket med flytnät? Någon sa 30 000 laxar till mig....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Torneälven.

Informationen finns på svenska också!

http://www.rktl.fi/svenska/fisk/fiskresurser/lax_och_oring/uppfoljning_av_vandringslax.html

http://www.luke.fi/sv/tiedote/laxen-borjar-vandra-upp-i-torne-och-simo-alvar-folj-mangderna-pa-natet/

Redigerad med turtola

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Finns det några hyfsat underbyggda siffror på hur mycket lax som fångas vid fisket med flytnät? Någon sa 30 000 laxar till mig....

Det är det väl ingen som vet. De har väl ingen rapportskyldighet. 

Här finns flytnäts områdena, http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-19941716-om-fisk_sfs-1994-1716/

(nästan längst ner på sidan)

Varje område har en eller flera lag som fiskar

Hur finska områdena ser ut, vet jag inte

Redigerad med Coach

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack så mycket Turtula,så ska det se ut och jag är säker på att det uppskattas av de flesta edgare. Anade att det gick pga ett tidigare inlägg från Luke.

Oroande med utvecklingen på slutet. Hur tänker man med tanke på de i princip urusla sista 50 åren. Kan man inte vara "kall och sitta lugnt i båten" och låta laxen återhämta sig fullständigt i hela vattensystemet.Otroligt,och vad gör man med all dioxinlax. Mot dioxiner hjälper inga mediciner.

Påminner mig om finnen vid ryska gränsen som blev tillfrågad om han inte var rädd när man tänkte transportera radioaktivt avfall med tåg genom byn.

Svaret var: "Nää, en riktig karl ska tåla lite radioaktivitet.

Ha en bra sommar.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Flytnätfisket pågår varje år så problemet ligger nog inte där. Jag har noterat att året innan fotbolls EM så är laxuppgången alltid dålig medans året då det är fotbolls EM så är det kanon år.  Eftersom laxuppgången har ökat dom senare åren borde nästa år bli et sjuhelvetes rekordår. Det här är inget skämt utan så har det varit sedan 98 då jag började med laxfiske i Torneälven. Självklart finns det bra år däremellan som förra året och 97. Hörde ett rykte att det kokade av lax i Matkakoski i går och om det är sant så borde det synas i räknaren redan i morgon. Antagligen bara skitsnack? Kan tillägga att året innan fotbolls EM så stiger det oftast mycket grills.

Redigerad med Kosioniva

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

2002 var det riktigt bra med grilse.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Flytnätfisket pågår varje år så problemet ligger nog inte där. Jag har noterat att året innan fotbolls EM så är laxuppgången alltid dålig medans året då det är fotbolls EM så är det kanon år.  Eftersom laxuppgången har ökat dom senare åren borde nästa år bli et sjuhelvetes rekordår. Det här är inget skämt utan så har det varit sedan 98 då jag började med laxfiske i Torneälven. Självklart finns det bra år däremellan som förra året och 97. Hörde ett rykte att det kokade av lax i Matkakoski i går och om det är sant så borde det synas i räknaren redan i morgon. Antagligen bara skitsnack? Kan tillägga att året innan fotbolls EM så stiger det oftast mycket grills.

Fick också höra att matkakoski levererar än. Pratade idag med en fd kollega som fiskar med flytnät i Ruskola. Dom hade fått dåligt i år. 4 laxar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

2002 var det riktigt bra med grilse.

Dom missade jag! 2003 och 2007 är dom åren jag har fått mest grilse. Dom sämsta åren för lax (ej grilse) som jag har upplevt är 1999, 2003, 2007 och 2011. Jag vet att Lainioälven har fiskat bra några år då fisket i gränsälven varit skit så fiskarna där skiter nog i EM :lol:

Redigerad med Kosioniva

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Dom missade jag! 2003 och 2007 är dom åren jag har fått mest grilse. Dom sämsta åren som jag har upplevt är 1999, 2003, 2007 och 2011. Jag vet att Lainioälven har fiskat bra några år då fisket i gränsälven varit skit så fiskarna där skiter nog i EM :lol:

2002 var så bra med Grilse att en trodde det tjyvplanterats  rakt av i älven...kanske olika var(högt upp) en var i älven.?

Efter detta år ...så har jag knappt varken sett lr. kännt på en grilse.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

2002 var så bra med Grilse att en trodde det tjyvplanterats  rakt av i älven...kanske olika var(högt upp) en var i älven.?

Efter detta år ...så har jag knappt varken sett lr. kännt på en grilse.

Ja har noterat att fångsterna kan variera stort mellan Lainioälven och Tornegränsälv vissa år. Kan vara så att fiskarna som växer upp i Lainioälven tillbringar en längre tid i älven innan dom åker ner till havet och därför uppstår denna variation vissa år.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Dom missade jag! 2003 och 2007 är dom åren jag har fått mest grilse. Dom sämsta åren för lax (ej grilse) som jag har upplevt är 1999, 2003, 2007 och 2011. Jag vet att Lainioälven har fiskat bra några år då fisket i gränsälven varit skit så fiskarna där skiter nog i EM :lol:

2002 Var ritkigt bra med Grilse i Kalixälv oxå! ...2008 riktigt bra med större Lax!..här uppe..trots dåligt neröver...kanske det har med års-kullar att göra?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

2002 Var ritkigt bra med Grilse i Kalixälv oxå! ...2008 riktigt bra med större Lax!..här uppe..trots dåligt neröver...kanske det har med års-kullar att göra?

Det var väl någon gång i början på 2000 talet som man kom på att dioxinhalterna var högre i större laxar och därmed blev smålaxen (grils) mer attraktiv. Jag kommer i håg att kustfiskarna annonserade "Passa på att fylla frysen med smålax" Jag tror att kustfisket efter smålax är en starkt bidragande orsak till att grilsmängderna minskat.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det var väl någon gång i början på 2000 talet som man kom på att dioxinhalterna var högre i större laxar och därmed blev smålaxen (grils) mer attraktiv. Jag kommer i håg att kustfiskarna annonserade "Passa på att fylla frysen med smålax" Jag tror att kustfisket efter smålax är en starkt bidragande orsak till att grilsmängderna minskat.

MMM..där har du en poäng!...så var det...nu minns jag. Tror dom vart anmälda för det oxå...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.