Hoppa till innehåll
Islandsgubben

Þingvallavatn, Island

Recommended Posts

Japp det fixar jag om jag får någon bra täckning på telefonen.

Åker i morgon bitti.

Blir fiske i Pingvallavatne Tis.Tors och Fredag om allt går enligt plan ;-)

Mvh Erik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Första passet i Pingvellir pågick bara i 15 min innan jag gav upp!! Det blåste pålandsvind minst 20ms så det var stört omöjligt att kasta!! Jaja får bli nya tag om någon dag men vädergudarna ser inte ut att vara med oss denna vecka!!

Fick dock en fin 2kg öring plus några mindre igår i Varma och tappa en gris Öring på 3-4kg precis vid land :-(

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vi lade fyra pass i Tingvallavatn förra veckan. Vi träffade två danska killar när vi hämtade hyrbilen. De hade fiskat fyra dagar i sjön, både på det privata kortet och i nationalparken. De hade fått sex öringar med en topp på 80 cm. Tror ni vi var taggade?!

Men - vi hade kallt väder med oss, vilket inte var positivt för fisket. Vi såg inte en enda fisk! Ena kompisen missade iofs en öring som slet av tafsen, men det var det enda beviset på existerande liv. Vi fick många bra tips av islänningar som fiskat där hela livet. Alla vi träffade var verkligen generösa med upplysningar, men vad hjälpte det... ;)

Om det blåser för mycket i sjöns norra del kan man fiska "bakom" berget som ligger på sjöns östra sida. Det går en liten grusväg genom staketet (med en enkel stängselgrind) några hundra meter söderut på vägen mot t.ex. Selfoss. Där vägen tar slut parkerar man och går de sista 100 meterna. En fantastiskt fin vik/bukt är det första du ser (se bilden) och fortsätter du norrut kommer du till en stenstrand som ska vara giftig.

Hur som helst en fantastisk plats att vara och fiska på. Jag kommer garanterat åka tillbaka.

DSCF0016.JPG

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Surt sa räven!!

Jag tror jag var ungefär där o leta vid berget igår men hitta ingen väg ner till sjön.

Och jag känner inte igen bilden är det nationalparken eller privata kortet som gäller där bilden är tagen??

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
41 minutes ago Redtag88 sa:

Surt sa räven!!

Jag tror jag var ungefär där o leta vid berget igår men hitta ingen väg ner till sjön.

Och jag känner inte igen bilden är det nationalparken eller privata kortet som gäller där bilden är tagen??

Bilden är från bukten bakom berget på sjöns östra sida, i nationalparken.

Vägen jag beskrev går söder om berget och är lätt att missa.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Här ser du vägen, även om den är svag.

Mellan "Viken" och "Parkera här" ser du två små uddar. Där ser det också väldigt fint ut och vi såg islänningar som fiskade där. Skulle tro att de är giftiga om vinden är rätt.

vikberget_tingvallavatn.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vi hitta viken och den var väldigt fin :D

Dock så frös både frugan och jag så vi skakade efter 3 timmars fiske ikväll så det blev bara dom timmarna och inte ett hugg men som sagt väldigt fint var det.

Denna resa är den sämsta resa jag haft till island med tanke på vädret..... är det inte halv storm så spö regnar det!!!

I morse var jag peppad till tusen skulle köra Varma idag och kommer ner till älven och den är bajsbrun utav allt regn..... va fan... jaja börjar kasta och i varje kast typ 1 kilo sjögräs på flugan... va fan.... de va de 700kr för dygnkortet åt helvete... så trött man blir....

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för rapporterna pojkar!

Du har revansch att utkräva där,Redtag! Själv förbannar jag solhelvetet i Em och det låga vattenståndet.

Jinsa

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag blir galen - vilka rapporter det trillar in från Þingvallavatn! Jag vill tillbaka NU!

En sak jag kommit underfund med är att det finns flera privata områden, med separata fiskekort, runt sjön. Jag känner till Ion, Black Cliffs och Kárastadir. Finns det flera?

Att det tas stort och mycket på Ions kort råder det ingen tvekan om, men hur är det på de andra? Kommer garanterat att åka tillbaka och är beredd att lägga några spänn extra på ett privat kort, men vilket?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vi brännde 2 dagar i Varmá utan ett hugg, oxå pissväder...nu efter 2 dagar i Minnivallalækur går det oxå pissdåligt..blev 18 grader varmt och det kläcker något så j-vulskt...vilket gör det sjukt svårt i det låga vattnet. Dock en del påslag varav ett dränerade 100m backing

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Svanberg sa:

Vi brännde 2 dagar i Varmá utan ett hugg, oxå pissväder...nu efter 2 dagar i Minnivallalækur går det oxå pissdåligt..blev 18 grader varmt och det kläcker något så j-vulskt...vilket gör det sjukt svårt i det låga vattnet. Dock en del påslag varav ett dränerade 100m backing

Trist med halvtaskigt fiske :-( Tog de på torrt? Ska till Minni i Juli, hoppas det blir lite bättre. Några tips på pooler?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
10 minutes ago Redbeeerd sa:

Trist med halvtaskigt fiske :-( Tog de på torrt? Ska till Minni i Juli, hoppas det blir lite bättre. Några tips på pooler?

Uppströms och nedströms några hundra meter i varje riktning från huset är riktigt bra. Fulaste poolen sägs vara den bästa: den mittemot gamla fiskodlingen en liten bit nedströms huset. Här gick det en stor kluns och vakade när vi var där. Lugna fina vak med hela huvudet över vattnet...

Fortsätter ni nedströms nån kilometer kommer ni till ett parti där älven gör några skarpa svängar. Där stod det mycket fisk, men vi skrämde iväg dem och lyckades inte lura någon. Där är det djupt, så det är nog ett giftigt ställe om det är lågt vatten.

Risken för sönderrivna vadare är stor! Det är en fördel att fiska två och två, så man kan hjälpas åt att hålla ned taggtråden för varandra.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 hours ago Svanberg sa:

Va fan hade ni det alltså stendött i Varma!!

Var älven fortfarande färgad på fre-lör??

Ons-Tors var den bajsbrun :-(

Minnivalla är fint. Speciellt polen ungefär på mitten nere mot sommarhuset på andra sidan älven kommer tyvärr inte ihåg vad den polen hette men där har jag nog dragit 8-10 öringar genom åren på 2-3kg :-)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hur gick det för er sedan då Svanberg? Jag drar med familjen på tisdag (nästan 4 veckor).

Redigerad med Twitcher

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
8 minutes ago Twitcher sa:

Hur gick det för er sedan då Svanberg? Jag drar med familjen på tisdag (nästan 4 veckor).

Skrev lite utförligare i tråden Island tips, kolla den :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.