laxhenke

Laxfiske Mörrum

20 inlägg i detta ämne

Var förbi idag och titta hur det såg ut i Mörrum, till min förvåning så låg det död lax som flöt i ån och det låg död lax som låg mot träd i ån. Det lukta riktigt illa...

Men det var mycket fisk som visade sig i pool 4 så fisk finns det.

Men det var tomt på folk.

Är det någon som fiskar i Mörrum som vet vad som händer? Tydligen så tas det rekord mycket lax med trolling utanför och all lax med fettfena måsta släppas tillbaka, är det denna lax som ligger död i Mörrum nu?

Det var riktigt konstigt att det var tomt på folk.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag tycker kortpriserna är rena skämtet, eller snarare en mardröm. Begriper inte vad dom förväntar sig på Kronolaxfisket, jag tänkte ta med min son och fiska en eftermiddag och kväll, 450:- för det är ju helt uppåt väggarna. De har tagit bort möjligheten att köpa dessa lediga kort som börjar vid 14. Sånt skrämmer säkert iväg en del potentiella fiskare, som mig t.ex. Fram till sista juni var kortpriset dessutom 600:-/dag, juli är det 450:-/dag, har inte helt koll på om det gäller för alla dagar, vissa dagar som det potentiellt kan komma många fiskare så är priserna högre. 

Det är dessutom väldigt tyst om detta med fiskdöden, pratar man med dom på kontoret så är det nästan som om dom bli överraskade!

Jag har nästan helt tappat sugen att fiska i denna mer eller mindre cirkusbetonade hantering av laxfisket. Det är ett jäkla jippo. 

Redigerad med mrwalker

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Pratade med några och det har tydligen varit mycket död fisk i år och det ska vara en sjuka som smittar från fisk till fisk så det blir nog svårt för Mörrum. Det de måste göra är förmodligen är att odla ny fisk och då blir det ett regnbågs vatten i princip. (igen) tydligen så tystar man ner så mycket man kan om problemen som finns i Mörrum. Vem vill betala för turistfiske med död fisk som flyter runt.

Håller med om att det blir lite av en cirkus.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag förstår inte vad problemet är med att återuppta odlandet i mörrum, är det inte avkomma till odlad fisk man fiskar på redan?

Eftersom att man redan odlat tidigare så kan man väl lika väl fortsätta så att de som fiskar där på nytt får chansen på 20+ grisar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kanske problemen laxen har idag är en konsekvens av att den är odlad?

Kanske avkomman av de som nu klarar sej kan bli en livskraftig mörrum-anpassad stam?

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Man misstänker att laxdöden inte beror på att det finns skavanker i generna utan att den har brist på tiamin, frågan är hur man kan ta tag i detta problem.

Kanske problemen laxen har idag är en konsekvens av att den är odlad?
Kanske avkomman av de som nu klarar sej kan bli en livskraftig mörrum-anpassad stam?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

I vilket fall som helst, blir det sällan optimalt när människan är inne och ska "leka gud" och sätta survival of the fittest ur spel.

Att ha som främsta målsättning att skapa (odla) för att få fiska på fiskar som väger 20+, låter som en put-and-takedröm som spårat ur helt.

Jag fiskar hellere på ett naturligt och friskt bestånd som naturen sållat fram. Visst tillhör sjukdomar det naturliga urvalet, men låt det naturliga urvalet ha sin gång.

2 personer gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Problemet är att misstaget redan är gjort, det är inte ogjort utan vidare. Ska man fiska på ett naturligt bestånd så får man välja en annan plats än mörrum.

Annars håller jag med dig helt klart. Att fiska på ett bestånd där vi inte haft våra fingrar med i leken är oslagbart.

I vilket fall som helst, blir det sällan optimalt när människan är inne och ska "leka gud" och sätta survival of the fittest ur spel.

Att ha som främsta målsättning att skapa (odla) för att få fiska på fiskar som väger 20+, låter som en put-and-takedröm som spårat ur helt.

Jag fiskar hellere på ett naturligt och friskt bestånd som naturen sållat fram. Visst tillhör sjukdomar det naturliga urvalet, men låt det naturliga urvalet ha sin gång.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kloka ord!

Som även gäller i vår natur, i allmänhet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag fiskade för första gången i mörrum i slutet på maj. Träffade en äldre herre som fiskat i mörrum sedan han var 15 år. Nu är han 69, så han har nog sett ett och annat.

När odlandet låg på "topp" berättade han om hutlösa mängder fisk som fångades. 100 laxar om dagen när det var som bäst!?!

Men sen dök väl viruset upp, den där M74 (eller vad den nu heter) och så småningom lades odlingen av lax ner pga det.

Så har jag förstått det hela. Ber om ursäkt om jag missuppfattat något.

Men jaf tror ändå inte att stammen, om vi kan kalla den så, är sönderavlad. Varje ny kull har ju nya mammor och pappor till skillnad från PnT där jag antar att det finns ett gäng hon- och hanfiskar som används fler än en gång. Men det är bara ett antagande...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Är det nån som har koll på Mörrum just nu? Vattentempen verkar fortfarande ligga på OK nivåer. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Är det en massa fisk som dör i år oxå ? Är alltid väldigt tyst om Mörrum av någon anledning

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har, under min 5 senaste vändor (sedan midsommar mao), inte sett någon död eller angripen fisk. Huggfrekvensen skvallrar om att det ser mycket bättre ut i år än tex i fjol.

Men än är det lång tid kvar av säsongen så visst kan det svänga, hoppas dock att det håller sig.

Med vänlig hälsning,

Jonke

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Härligt att höra jonke! Då kör jag nog ner i september som vanligt! Mvh Marcus

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

http://www.blt.se/karlshamn/soptippsvatten-leds-ut-i-morrumsan/?share=eyJkYXRhIjp7InVybCI6Imh0dHA6XC9cL3d3dy5ibHQuc2VcL2thcmxzaGFtblwvc29wdGlwcHN2YXR0ZW4tbGVkcy11dC1pLW1vcnJ1bXNhblwvIiwidHRsIjoiMTQ4NzUwNzM2OCIsInVzZXJfaWQiOiI1NDczNTJlYjFhMzVjZTRiMjQwMjFmYzUifSwic2lnbmF0dXJlIjoiT3JxMTl6VG9zM0tER3AySEpRMkREZ0dmbUlcL0Z0d09PQStGWmF2bXRXZ0E9In0%3D

Hur tänkte de nu då? 

Det kostar pengar att gräva ner en ledning till reningsverket.

Kommunpolitiker kunde kanske använda pengarna de får av ryssen för hyran av rören. Undrar om det är lite svågerpolitik inblandad? 

Redigerad med Christian1971
1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.