Hoppa till innehåll
Vefsna Markus

Vinkling av kast!

Recommended Posts

Jaha nu är det dags att försöka få bort dessa mellanlägg inte lätt kan jag säga när man är van vid detta!.

Känns lite som att börja om från början och strunta i kastlängden!.Tycker Tellis video har hjälp mig massor med vinklingen men jag känner att när man träffar rätt får man ju mera kraft i kastet med vinkling än utan!!.Känner att om man inte håller spöet i ett jämnt plan i vridningen dör kastet direkt.Mycket att hålla reda på men det tar sig!.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hej!

Man behöver absolut inte hålla spötoppen i ett jämnt horisontellt plan under vinklingen.

1. Börja med att lyfta från ytan och rakt mot dig, ganska långsamt.

2. När du känner linan blir lättare är det dags att vinkla.

3. Under vinkling, låt spötoppen gå som i en gunga högt-lågt-högt, hastigheten avgörs av hur lång klump du har (tänk dig nästan att du ritar upp D-loopen, nerifrån och upp).

4. Hiva iväg grejorna.

Kolla andra kastet i klippet, där ser du ganska tydligt att jag rör spöt i en gungande rörelse.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Får ja ge ett litet tips :-)

Titta på tags och lina hur den går över vattnet.

Den ska inte dippa ner mot vatten ytan utan falla plant mot vattenytan när den landar.

Det ska bli ett streck av tassen på vattenytan om du gör rätt och endast tassen ska landa på vattnet innan framkanten börjar.

Lycka till

Ola

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ser lätt ut när du gör det där bhe!!. ;)

Måste nog prova detta du ser ut att få d loopen en bit ifrån dig när du gör så men grym fart på linan i utkastet får du!!.

Nu blev jag taggad för lite mera kastning!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Du har linan längre ned när du står på en sten å när du står ute i vattnet har du linan längre upp så att du får den mer rakare kanske?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Linan kommer mera som i en säck!.Kanske skulle förlänga överhänget??.

Känns inte som jag hade dessa problem med ett mellanlägg  men då är man ju tillbaka igen!! -_-

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Linan kommer mera som i en säck!.Kanske skulle förlänga överhänget??.

Känns inte som jag hade dessa problem med ett mellanlägg  men då är man ju tillbaka igen!! -_-

Överhänget som du använder är inte statiskt. Du måste justera det efter din vadning. Allt hänger på spötoppens avstånd till vattenytan. Tänk gärna på hur lång lina du har i förhållande till det spöt du använder. En grundregel är spölängd kontra linlängd. Alltså kör jag med 13 fots spö och en klump på 11,5-12 m så blir mitt överhäng ca 1 m. Eftersom jag är 192cm lång så kan jag ha ganska långt överhäng. Vid djupare vadning blir överhänget naturligtvis kortare då avståndet till vattenytan minskar. När det gäller vinklingen så tänk på att vrida överkroppen och kasta lugnt. Använder du bara armarna när du vinklar så blir det fel

Redigerad med Laxberndt
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det finns ingen stil som är fel om resultatet blir bra. Däremot finns en massa principer som är viktiga för ett framgångsrikt kast. Gäller både enhands- och tvåhandskastning såklart (det är ju bara teknik som skiljer kastningen åt).

Här kommer en serie klipp som jag kikat på. Det är Robert Gillespie som kastar och han använder något som kallas fulcrum style. Tekniken bygger på att den övre handen utgör noden runt vilken spöt roterar genom att dra i butten. Den bygger också på det Robert kallar "climbing curve". Som sagt, använd vilken teknik du vill, bara du håller dig till de grundläggande principerna.

Reducera allt slack

Jämn och fin acceleration

Rak spötoppsbana

Variable kaströrelse (kort lina kort kaströrelse, lång lina lång kaströrelse)

Timing (ta i vid rätt tillfälle, ibland måste man vänta på att linan skall rulla ut eller spännas upp)

180-gradersprincipen (D-loopen måste ligga i en rak linje med framkastet)

Det sista är viktigt vid vinklingar. Det är själva svårigheten så att säga.

Spey Casting - Climbing Curve 1:

Kolla också på klipp 2 och 3.

Lägg till detta själva vinklingen. Placera kroppen i kastets riktning och arbeta med kroppen. Inte bara vrida armarna.

Lycka till

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tycker mig kännas att det känns bäst för mig att kasta som bhe !!.

Jag får lite mera fart på grejorna på det sättet!.

Huvudsaken är väl att det funkar rätt eller fel!! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Huvudsaken är att det funkar, det finns många kaststilar men vissa principer kan man inte bryta mot....

Den här tråden var lite rolig.

http://poppysspeycastingforum.forumchitchat.com/post/fulcrum-casting-style-6889943

Btw: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Lever_%28PSF%29.png

Redigerad med magnolia

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack, tack Lethul :)

Försök hänga på när vi träningkastar i sjöarna runt gbg, man brukar kunna se ungefär när det händer om man följer laxberndts blogg.

Ett hett tips som jag tycker är väldigt avgörande är att stå bra och stadigt (och i hyggligt rätt riktikting) innan lyftet påbörjas.

Jag var i driva förra veckan på en sträcka där vattnet är vansinnigt snabbt och kunde konstatera att svårighetsgraden för kastandet ökade betänkligt om jag försökte kasta när jag samtidigt åkte skateboard på grusbottnen. Samma sak gäller om man står ostadigt eller väldigt felvinklad.

En bra "stance" är en väldigt bra start...

Sedan gör jag precis som Laxberndt, justerar överhäng beroende på hur pass djupt jag står och beroende på klumpens längd, längre klump=mindre överhäng och mer utvadad=mindre överhäng. En annan god regel är att lugna ner kastet om du står högt över vattenytan, i det läget brukar man ha extra mycket tid på sig. Resten handlar om träning och att nöta in tekniken under olika situationer så att allt hamnar i muskelminnet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Får hålla utkik på hans blogg helt enkelt, jag har blivit informerad ett par gånger men det har alltid kommit andra saker emellan för mig.

Jag var uppe i Lilla Edet i Söndags. Kastandet funkade över förväntan, problemet jag har nu är väl framförallt att få sträck på tafsen då och då och att jag ibland istället för att bilda en bra D-loop kastar upp linan i vegetationen bakom :) Jag har fortfarande lite problem att jag får flugan lite väl nära huvudet ibland så jag fiskar nästan hela tiden med luva (var lite svettigt i 25 grader värme). Jag har iaf lärt mig att avbryta kastet om jag inte lyckas bilda loopen nu. Känns som en ganska viktig detalj om man inte vill skada sig :)

En stor skillnad i ditt klipp är att du klarar dig från att lyfta linan, jag måste göra ett vanligt rollkasst innan jag kan påbörja det riktiga kastet. Annars får jag sällan upp spetsen. Detta trots att jag har S3 tip och du i klippet har S6 tip.

Det är jäkligt kul att kasta, det är något speciellt med att fiska tvåhand att allting känns som ett kontinuerligt fiskande :)

Hoppas bara på första fisken snart också! (15cm abborrar räknas ej)

Redigerad med Lethul

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

När du tröttnar på att kasta kan du ju läsa den här:

http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/94815-mellanlaegg/page-1

En av de bästa trådarna nånsin! Blev lite animerad diskussion där ibland....  :D  :D  

Ja Gud! ..borde tryckas upp för vinterläsning... :lol:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ojoj!!!

Väcker du den tråden från de döda? Var ska detta sluta? :)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Läste igenom mellanläggstråden igår och det känns som att en hel del pajkastning har försvunnit. Vad jag minns var den bra mycket bråkigare när den var färsk. Eller så har jag blivit mer härdad. Känns som om Säta var med men jag såg inte ett spår av honom. Fd medlemmars inlägg försvinner ju efter nåt år.

Från telefon.

Redigerad med MathiasL

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har märkt att det gäller att vara kvick med framkastet då man vinklar mycket. Antagligen för att D-loopen formeras (bildas) dels på vanligt sätt som i ett icke-vinklat kast: Switchkast, plus att just D-loopens bildande påskyndas av just kroppsvridningen.

Redigerad med magnolia

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.