EsbjörnKöhler

Krok rigg till tubflugorna

15 inlägg i detta ämne

Tjeeena! Vad använder ni er av för krok rigg till era tubflugor? Såg att fishline.se har ett "gör det själv paket" http://www.fishline.se/bauers-pike-rig-gor-det-sjalv-/product_details.php/products_id/1452

men aldrig att jag betalar 520 kr för ett paket som räcker till 10 riggar ALDRIG!

Har ni edgare några riggtips som ligger på rimliga priser? :)

Redigerad med EsbjörnKöhler

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

En ska inte fiska Gädda! ..då slipper en skyddsväst,hjälm,taggtrådsstängsel å dyl.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag gör det ganska enkelt för mig. Kör mestadels med enkelkrok till tuberna då jag tycker att stingerkroken ofta hamnar djupt ner i gapet på gäddorna. Missar hellre nått hugg ibland än att gräva med tången nere bland gälarna.. Kan dock knyta på en typ bauer-rigg ibland om man ser att dom är väldigt försiktiga och bara går och nafsar på flashen..

Men ang hur jag riggar då.. Tycker det är meckigt med massa lösa långa tafsar som är fästa i krokarna så jag håller på att testa fram en smidigare lösning. Testade systemet igår och det funkade bra. Jag kör med den smidiga wire'n från flugor.se klipper av typ 20 cm och knyter fast båda endarna i kroköglan. Sträcker sedsn till den och trär den genom tuben. Då får jag en ögla framför flugan som jag kan koppla ihop med en 30-40cm lång wire-tafs som jag altså inte behöver byta ut vid flugbyte. Jag körde faktiskt med ett beteslås som koppling igår. Vet att det kan vara farligt men shit så smidigt! Ska kanske testa med visions variant som man snurrar fast.

Så tänker jag nog lösa det i höst tror jag. Det tog typ 10 sek att få på en ny fluga vilket jag tycker är bra.

/ jh

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Den minuten det tar att byta tub unnar jag mig. Men kör ingen stinger. Pga samma anledning som jonnehorn. Dessutom fiskar jag gädda nästan uteslutande från flytring och behöver inga ev extra krokar som dinglar omkring när jag skall ta gälgrepp eller riskerar att punktera ringen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har testat stingern, men som Jonnehorn och Tallbom nämnde så händer det ofta att stingern sitter djupt. Så jag har övergett stingern. Annars är det Bauer's rigg jag kör med, med enkelkrok då.

"Universal Predator"/"Universal Predator X" samt VISION's vajer och lite krympslang. Jag upplever dock att vajern tål endast ett få gäddor innan den är dags att byta ut/göra ny. 

Kroken (10st i påsen? ) kostar en 50-lapp och vajern en hundring kanske, jag minns faktiskt inte. 

Redigerad med BarraBuster

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag kör Berkleys wire. Suverän. 15-30ib. Bägge funkar lika bra. Har testat flertalet vajrar men de tar slut eller kinkar alldeles för fort. Har turen att ha en kompis som bor nära Abu outleten. Så jag får tre rullar Berkley för en rulle vision :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har inte kommit ut och testat min utrustning till gädda än. Har några Bauer-tubflugor och fixat grejer för att knyta ihop några riggar.

Undrar dock hur man vill ha kroken i/vid tuben... Är hela grejen att man vill få in kroköglan genom tuben? Eller vill man bara ha vajer från kroköglad genom tuben?

Har ett paket Ultimate Predator V3194-4/0 istället för Partridge CS86 4/0 som i beskrivningen, och de får i alla fall inte plats i tuben.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Du måste inte dra in krokögat i tuben. Men det som gör att det blir bra när man gör det är att krokriggen står rätt ut bakåt och inte sjunker ner bakom tuben i pauserna mellan strippningarna. Om kroken har för litet öga så går ofta hela kroken in i tuben och bara halva böjen sticker ut med spetsen, det blir heller inte bra. Om jag kör enkelkrok och krokögat går in genom hela tuben så brukar jag sätta en liten kula med uv lim precis bakom krokögat, då går bara ögat in i tuben men inte mer.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Låter helt klart vettigt. Får som sagt inte in ögat i tuben alls, bara så den ligger ann.

Då får det helt enkelt bli att införskaffa Partridge CS86 för att använda tuberna så bra som möjligt. Enligt beskrivningen passar just de "large tub" och CS86X "xl tub".

Verkar vara XL tub i Bauers vanliga flugor, så CS86X borde passa?

"Flashmönster av Niklaus Bauer, bunden på Eumer XL Hard tub. Bra tips om du vill fiska med enkelkrok är att använda Partrigde Predator eller Partridge Predator X."

Redigerad med Långedrag

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skillnaden mellan vanliga universal predator och X varianten är att X har lite tjockare gods i tråden. Om du enbart kör med enkelkrok så skulle jag köra med uv lim klutten för att få in kroken lagom långt i tuben. Men kör du krokrigg kan du ju sätta på en rattelkammare så blir det automatiskt ett stopp, annars är det ju bara att lägga bindtrådsklump och limma över så det går lagom långt in. 

Eftersom jag binder mina flugor själv så dras ju tuben ut lite i diameter längst bak när man trär upp den på tubnålen, den vidgar ju tuben så att även de största krokögorna går in. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är köpeflugor, specifikt Bauer UV herring:

http://jiggar.nu/flugfiske/baue-pike-flies-gaddflugor/bauer-pike-flies-tubflugor/bauer-pike-flies-bauers-uv-herring.html

Tänkte sen knyta ihop Bauer pike rig:

http://www.fishline.se/partridge-bauer-pike-rig/product_details.php/products_id/1440/

Kanske jag ska våga mig på att vidga tuben lite helt enkelt? Låter ju lättare än att shoppa flugor. Eftersom jag ändå binder på enkelkroken sen kan jag alltid se till att lägga ett stopp när jag ändå är igång.

Redigerad med Långedrag

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om du har ett bindstäd så köp eumer tubnålen som passar xl, sen värmer du på där nålen taperar från tjock till tunn kanske 15-20 sekunder med en tändare, ett tips är att värma med den blå delen av lådan och inte den orange:a, då slipper du att den blir så sotad, inget viktigt, men jag stör mig på det. Sen vrider på tuben på nålen med lite kraft så bakkanten på tuben går över hela taperingen och vidgas. 

Hur många gäddor ungefär upplever du att köpetuberna håller ungefär?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Förövrigt rekommenderar jag att du köper krympslang billigare från typ elfa eller något sånt, snorbilligt. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har inte kommit så långt att jag införskaffat en bindstäd, eller något annat sånt heller för den delen. Det är nog oundvikligt att det kommer hända dock. Har dock inte tid att starta upp ett projekt som flugbindning nu, ska fokusera på att försöka fiska mer först och främst :rolleyes:

Utan dessa riggar är bara ett spontant försök att testa på att snurra lite tråd. Om vi säger så här, bilden nedan är min "trådhållare"... Ett spartanskt hemmabygge, men fungerar misstänksamt bra får jag ändå säga!

Och har inte heller haft någon gäddfluga i vattnet, så kan inte säga något om hur länge de håller.

Verkar inte helt lätt då att vidga tuberna utan tubnål med lagom tapering... Får väl gå händelserna i förväg och köpa en tubnål eller försöka trixa till det med något annat.

Elfa krympslang har jag nån meter av!

Tack för bra svar får jag säga i alla fall.

20170215_220827.jpg

Redigerad med Långedrag

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.