Hoppa till innehåll
thegrappler

Spey Casting by The Grappler!

Recommended Posts

Liten film från gårdagens kastning och mest från ej dominant sida (felsläng).

Fokus på kontroll, placering och användning av så lite kraft som möjligt vid snake rolls mm.

Spö: Guideline LXi 14.9 9/10

Lina: Ballistic Vector 9/10 mid belly 18m.

Redigerad med thegrappler
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Snyggt :)  

En annan fråga  stod det inte nyss LTS Pro under dina inlägg där det nu står Guideline eller blandar jag ihop det med nån annan  :unsure:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kan nämna att jag brukar ofta välja ett typ av kast och träna på det och göra varianter så som kasta med mer eller mindre kroppsvridningar, hög placering av spöt eller väldigt låg placering som gör att timingen och teknik måste sitta då det blir ett mycket högre tempo i kastningen. Dock alltid sträva efter en tight d-loop och vikten av att kroppen följer kaströrelsen från början till slut och med pendel från det bakre benet till det främre. Det sitnämda mer avgörande vid kastning av långbelly lina.

Liten film från gårdagens kastning och mest från ej dominant sida (felsläng).

Fokus på kontroll, placering och användning av så lite kraft som möjligt vid snake rolls mm.

Spö: Guideline LXi 14.9 9/10

Lina: Ballistic Vector 9/10 mid belly 18m.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jo det underlättar en hel del faktiskt och kastade med vänsterhand under några år. Bytte dock tillbaka när jag tyckte mig ha lite mer kontroll med högern och mer kraft när man skulle bryta bångstyriga laxar :)

Gött att kunna kasta så på det hållet :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Otroligt fina kast! Jag undrar vad snake rollen i dessa kast uppfyller för funktion? Mvh Niklas

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack nino!

De underlättar framförallt vid riktningsförändringar och inte helt omöjligt att göra en 180°. Samt så får du mer fart i linan vid inkasten och det genererar mer kraft i levereringsfasen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack nino!

De underlättar framförallt vid riktningsförändringar och inte helt omöjligt att göra en 180°. Samt så får du mer fart i linan vid inkasten och det genererar mer kraft i levereringsfasen.

Tjena Tomas, jag är lite nyfiken på det där med mer kraft i leveransen. Kan du utveckla?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej Staffan

Kort kan man beskriva det genom en ökad acceleration av massan (linan) som böjer spöt mer och ökar så belastningen på klingan och detta ger mer kraft i retur vid leverans.

Hoppas du förstod?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej Staffan

Kort kan man beskriva det genom en ökad acceleration av massan (linan) som böjer spöt mer och ökar så belastningen på klingan och detta ger mer kraft i retur vid leverans.

Hoppas du förstod?

Jo, jag förstod men håller inte med. Det är ett vanligt missförstånd att man har med sig energin från bakkastet in i framkastet. Alla energi du lägger ner på bakkastet utöver den som krävs för att spänna upp D-loopen går förlorad i vattnet när du ankrar.  Som du ser laddar inte spöt det minsta, och om man tänker på det så är det rimligt. 

Allt gott

Staffan

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jo, jag förstod men håller inte med. Det är ett vanligt missförstånd att man har med sig energin från bakkastet in i framkastet. Alla energi du lägger ner på bakkastet utöver den som krävs för att spänna upp D-loopen går förlorad i vattnet när du ankrar.  Som du ser laddar inte spöt det minsta, och om man tänker på det så är det rimligt. 

Allt gott

Staffan

M A O  ...så G Andersson rätt! ..en skall inte få en massa lina i vattnet...bara...tafs!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Menar inte att man tar med sig kraften i framkasten utan att man laddar spöt mer och därav får ut mer kraft ur spöt i framkastet.

Läste rätt nyligen om just snake roll och detta men hittar inte vart och tänkte länka.

Men om det stämmer fullt ut är jag inte hundra på men upplever själv att jag får ut mer kraft ur spöt när jag gör snake rolls eller vid omlägg.

Finns säkert någon formel för detta.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja det är väl bra Ismo men av en helt annan anledning ;) Tafsen har betydligt mindre friktion mot vattenytan än linan. 

Anl. är att DU kastar!....du väntar förlänge! :lol:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Rätt skoj när en jämför G Anderssons casting.med dagens...med div krumelux kast. G. har alltid spöt i ett HÖGT läge..oavsett vad han utför. jämfört med dagens Video. HAN VILL INTE FÅ FÖRLORAD ENERGI I SITT KAST!..med för mycket linlägg i vattnet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Menar inte att man tar med sig kraften i framkasten utan att man laddar spöt mer och därav får ut mer kraft ur spöt i framkastet.

Läste rätt nyligen om just snake roll och detta men hittar inte vart och tänkte länka.

Men om det stämmer fullt ut är jag inte hundra på men upplever själv att jag får ut mer kraft ur spöt när jag gör snake rolls eller vid omlägg.

Finns säkert någon formel för detta.

Det enda som laddar spöt vid ett ankarat kast är massan av den del av linan som du har i det spöbenet i D-loopen. Resten är död vikt, fripassagerare ;) Men som du skriver, en snake roll är ju till för att positionera D-loopen rätt, eller med andra ord, riktningsförändra. Kul är det också

Edit: Underförstått är att dina händer också bidrar till spöt laddning

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Helt rätt i det.

Mer fart i massan borde inte det generera mer energi in i d-loopen och spöt får mer att jobba emot/med=mer kraft från spöt? Enkelt uttryckt! Du kan säkert detta bättre än mig. Matte är inte min starka sida ;)

Ja visst är det och alltid kul att testa gränserna :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Som du ser på klippet, spötoppen reagerar inte på den rörelse som linan har in i D-loopen. Den blir till rörelse i vattnet när du ankrar. Mannen på klippet har filmat massor och krossat en del myter om just flugkastet. Han heter Aitor Coteron btw. Kolla gärna på fler klipp. En annan myt han var med och tog död på är den om att ankringen är viktig för spöts laddning. Det finns bra klipp om detta också.

Vh

Staffan

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det enda som laddar spöt vid ett ankarat kast är massan av den del av linan som du har i det spöbenet i D-loopen. Resten är död vikt, fripassagerare ;) Men som du skriver, en snake roll är ju till för att positionera D-loopen rätt, eller med andra ord, riktningsförändra. Kul är det också

Edit: Underförstått är att dina händer också bidrar till spöt laddning

Absolut!...men att vänta fööörlänge..med framkastet!...så döööör längden.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.